وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان افزایش حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم ۱۲۰درصد بود.

به گزارش «توسعه ایرانی»، صولت مرتضوی در یک نشست خبری درباره اما و اگرهای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال جاری گفت: دولت نباید تک‌بعدی باشد بلکه وظیفه‌اش ایجاد عدالت است. دولت سیزدهم هم دولتی بود که نسبت به حقوق کارگران اهتمام ویژه‌ای داشت.

وی ادامه داد: در سال نخست دولت شاهد افزایش حداقل دستمزد کارگران به میزان ۵۷درصد بودید که این عدد در ادامه ۲۷ و امسال حدود ۳۶درصد بود. متوسط نرخ تورم در سه سال گذشته ۴۰درصد بود اما در ۳ سال اخیر افزایش حداقل دستمزد کارگران حدود ۱۲۰درصد بود.

وزیر کار عنوان کرد: دولت باید تمام تلاشش، مهار تورم باشد. اگر تورم مهار نشود حقوق و دستمزد هر چه افزایش پیدا کند اثرگذاری آن خنثی می‌شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از جامعه ایران را کارگران تشکیل می‌دهند، گفت: رهبری در هفته کارگر تاکید کردند اگر حال کارگران خوب باشد حال نیمی از جامعه خوب خواهد بود و راهش این است که کارگاه‌ها تعطیل نشود و ایجاد اشتغال شود. براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در دولت سیزدهم رکورد تاریخی زده طوری‌که در بهار امسال نرخ بیکاری در ایران به کانال ۷.۷ و براساس گزارش بانک جهانی ۷.۶درصد

 بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰هزار بنگاه نیمه‌فعال و تعطیل در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشتند، خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم تا بتوانیم تورم را مهار و حل کنیم، ضمن اینکه قانون‌گذار گفته افزایش حداقل دستمزد کارگران باید متناسب با نرخ تورم باشد اما ما در دولت سیزدهم عین نرخ تورم را برای افزایش حقوق کارگران اعمال کردیم.

وی درباره ایجاد اشتغال ۵۰درصدی در حوزه دانش‌آموختگان دانشگاهی هم گفت: گذر از بیکاری امروز در مقطع تحصیلات دانشگاهی و بخشی هم برای بانوان بوده و با راه‌اندازی سامانه اشتغال ایرانیان تلاش شده تا به ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توجه ویژه شود.

مرتضوی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا کارگران از عملکرد شما رضایت دارند، گفت: امید است خدای کارگران از عملکرد ما راضی باشد. اگر کارگران رضایت ندارند رسانه‌ها رضایت آنها را جلب کنند.