کارگران پیمانکاری شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر امام می‌گویند که یک سال پیش و با تغییر مدیریت انتظار داشتیم وضعیت مطالباتمان بهبود یابد اما وضعیت بهتر نشده است.

یکی از این کارگران در گفت‌وگو با ایلنا گفت: طی یک سال گذشته بارها مطالبات خود را بیان کردیم و قول‌هایی هم برای رسیدگی به مطالبات داده شد اما مسئولان به وعده‌های خود عمل نکردند.

وی با بیان اینکه حدودا ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر کارگر شاغل هستیم که کار اصلی ما بارگیری موادشیمیایی از مخازن کشتی‌ها در اسکله است، گفت: قرار بود مشکل تاخیر در پرداخت حقوق کارگران مرتفع شود اما در حال حاضر حقوق ماهانه با حذف همه آیتم‌ها یک ماه به تاخیر افتاده است. به عنوان نمونه «پتروکارت» که برای استفاده از مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی، رستوران به نیروهای قرارداد و رسمی به صورت یک ساله داده می‌شود به کارگران پیمانکاری تعلق نمی‌گیرد.

این کارگر ادامه داد: پاداش بهره‌وری نفت هم که طبق قانون باید از طرف شرکت نفت یکسان به حساب رسمی‌ها و پیمانکاری‌ها واریز شود یا به حساب ما کارگران پیمانکاری پرداخت نمی‌شود و اگر هم می‌شود یک‌سوم مبلغ واریزی است که به حساب کارگران رسمی و قراردادی پرداخت می‌شود. همچنین پرداخت مزایای رفاهی و مناسبتی کارگران پیمانکاری هم یک‌سوم مبلغ واریزی کارگران رسمی و قراردادی است که آن هم با تاخیر چندین ماهه پرداخت می‌شود.

این کارگر مدعی شد که مشکل پرداخت بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی کارگران همچنان ادامه دارد و کارگران در وضعیت بد درمانی به سر می‌برند. در حال حاضر بیمه تامین اجتماعی دو ماه به تاخیر افتاده و بیمه تکمیلی کارگران به‌رغم کسر مبالغی از حقوق ماهانه در پرداخت هزینه‌های درمان، به کارگران خدمات نمی‌دهد.

وی افزود: در عین حال مشکل بازگشت به کار دو نفر از همکاران تعلیقی شرکت پایانه و مخازن بعد از گذشت حدود ۴۰ تا۵۰ روز هنوز حل نشده است. این دو کارگر حدود ۵۰ روز پیش به دنبال پیگیری خواسته‌های خود و همکاران از ۴۰ تا ۵۰ روز پیش اجازه حضور در محل کار خود را ندارند.

این کارگر در پایان اضافه کرد: نسبت به دستمزد حداقلی و اضافه‌کار، مسکوت ماندن برخی مزایا و حذف برخی دیگر بارها اعتراض کرده‌ایم اما در آخرین تجمع، کارفرما اقدام به تعلیق از کار دو نفر از همکاران کرد. اکثر همکاران مشکلات معیشتی دارند و دستمزد فعلی جوابگوی حل مشکل آنها نیست. ما کارگران، صرفاً به دنبال حقوق قانونی خود هستیم و چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهیم لذا درخواست می‌کنیم مسئولان و مدیران شرکت موضوع را پیگیری کنند تا مشکلات معیشتی ما کارگران حل شود.