همزمان با کاهش زنان شاغل در بخش کشاورزی در بهار 1403، سهم این بخش از کل جمعیت شاغل زن نیز کاهش یافته است. 

به گزارش اکوایران، در بهار سال جاری کل جمعیت شاغل در بازار کار ایران 24میلیون و 745هزار نفر است که از این تعداد 3 میلیون و 956هزار نفر زن هستند که معادل 16درصد از کل جمعیت شاغل کشور است. بیشترین سهم از کل جمعیت شاغل زنان مربوط به بخش خدمات است. سهم این بخش از اشتغال زنان در بهار امسال 61.3درصد بوده یعنی از هر 100 زن شاغل حدود 61نفر در شغل‌های خدماتی مشغول به کار هستند. این در حالی‌ست که سهم خدمات از اشتغال مردان حدود 50درصد است و این امر نشان‌دهنده اهمیت خدمات در بازار کار زنان است.

افزایش سهم خدمات از جمعیت زنان شاغل در بهار 1403

گزارش مرکز آمار درباره وضعیت حاکم بر بازار کار که به تازگی انتشار یافته حاکی از آن است که در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته سهم خدمات از کل جمعیت شاغل زنان افزایش یافته است. در این مدت سهم بخش صنعت از اشتغال زنان نیز افزایش داشته درحالی‌که نسبت جمعیت شاغل زن در کشاورزی به کل جمعیت شاغل زنان کاهش یافته است. همچنین در بازه زمانی مشابه به دلیل افزایش تعداد زنان شاغل در بخش‌های خدمات و صنعت و کاهش در کشاورزی به نظر می‌رسد که بخشی از جمعیت زنان فعال در کشاورزی به سمت صنعت و خدمات تغییر مسیر داده‌اند.

سقوط اشتغال زنان در کشاورزی

رکود در بخش کشاورزی در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته منجر به کاهش سهم این بخش از کل جمعیت شاغل در بازارکار ایران شده است. به گونه‌ای که سهم این بخش از 15.5درصد در بهار سال گذشته به 14.5درصد در بهار امسال کاهش یافته است. علاوه بر این در همین مدت تعداد افراد شاغل در این بخش نیز کاهش داشته و 180هزار نفر پایین‌تر آمده است. این امر در بازارکار زنان شدیدتر رخ داده طوری‌که سهم کشاورزی از اشتغال این گروه از جامعه از 15.5درصد در بهار سال گذشته به 13.1درصد در فصل ابتدایی سال جاری کاهش یافته است. تعداد زنان شاغل در کشاورزی نیز در این بازه زمانی حدود 80هزار نفر پایین‌تر آمده است. برخلاف بخش کشاورزی، سهم خدمات و صنعت از کل جمعیت شاغل زنان در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته افزایش داشته است.  سهم خدمات از اشتغال زنان با 2.1درصد افزایش نسبت به بهار سال گذشته به 61.3درصد رسیده است. سهم صنعت از اشتغال زنان نیز در این مدت 0.1درصد بالاتر آمده و 25.5درصد برآورد شده است. همچنین به مانند افزایش سهم خدمات و صنعت از اشتغال زنان، تعداد جمعیت شاغل آنها در این بخش‌ها نیز افزایش داشته است. تعداد زنان شاغل در صنعت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 20هزار نفر بالاتر آمده است. در مدت مشابه تعداد جمعیت شاغل زن در بخش خدمات نیز با افزایش 136هزار نفری همراه بوده است. در واقع می‌توان گفت در بهار امسال، تعدادی از شاغلان زن فعال در بخش کشاورزی به بخش‌های صنعت و خدمات تغییر  شغل داده‌اند.