بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که جمعیت افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در سال‌های اخیر روندی صعودی را طی کرده طوری‌که جمعیت خانوارهای تحت پوشش این دو نهاد در سال 1402 نسبت به سال 1395، حدود 63درصد افزایش داشته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که در روزهای اخیر منتشر کرد، در چهار حوزه بهداشت و درمان، مسکن، اشتغال، مساعدت‌های اجتماعی و توان‌بخشی بررسی کرده که برنامه ششم توسعه چقدر در نیل به اهداف خود موفق بود. در واقع می‌توان گفت که این گزارش تصویری از وضعیت خدمات اجتماعی ایران در پنج سال گذشته را ترسیم می‌کند؛ از افزایش خانوار مستمری بگیر خبر می‌دهد و  از گسترش فقر حکایت دارد.

طبق این گزارش، آمار دقیقی از مجموع تعداد خانوار مستمری‌بگیران حمایتی کمیته امداد و بهزیستی در سال 1402 موجود نیست اما برآوردها نشان می‌دهد که طبق آخرین اظهارات مقامات رسمی، مجموع آنها به پنج میلیون و 150هزار خانوار رسیده در حالی‌که تعداد مستمری‌بگیران در سال 1395، حدود 2 میلیون و 678هزار خانوار اعلام شد و در سال 1401، تعداد آنها به سه میلیون و 531هزار و 506 خانوار رسید. 64.3درصد از مستمری‌بگیران در سال 1401، از کمیته امداد و 35.7درصد از سازمان بهزیستی مستمری نقدی دریافت کرده‌اند.

بررسی تعداد خانوارهای تحت پوشش نشان می‌دهد که آمار آنها در سال 1402 نسبت به سال 1395، افزایش حدود 63درصدی داشته است. نکته مهمی که در دل افزایش آمار تعداد مستمری‌بگیران نهفته شده، وخیم شدن وضعیت اقتصادی کشور و نیاز بیشتر به نهادهای حمایتی است. به عبارت ساده، بر جمعیت گروه آسیب‌پذیر طی این سال‌ها افزوده شده و از این منظر نمی‌توان آن را اتفاق مثبتی قلمداد کرد.