همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که از ابتدای سال 1403 چالش‌های بسیاری را ایجاد کرده بود، بالاخره به اجرا درآمد. بر این اساس مبلغ سه میلیون تومان به حساب 6 میلیون و 800هزار بازنشسته واریز شده است اما همزمانی این همسان‌سازی و با انتخابات ریاست جمهوری موجب واکنش‌های بسیاری از سوی مردم و مسئولان شده است. به گزارش اکوایران، خبرهای رسیده حاکی از آن است که بالاخره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مسیر پرپیچ و خم خود به مقصد مشخصی رسیده و مبلغ سه میلیون تومان به حساب 6 میلیون و 800هزار بازنشسته واریز شده است.

واریز مبلغ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1403 واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. نظرات مردم درفضای مجازی حاکی از آن است که دولت با این اقدام سعی در افزایش مشارکت در انتخابات دارد. میزان مشارکت در دور اول انتخابات 1403 تنها 40درصد برآورد شد. «داود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این واکنش‌ها نوشته است: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یک بار در سال ۱۳۹۹ براساس تکلیف قانون برنامه ششم انجام شد. متناسب‌سازی برای دومین بار براساس تکلیف قانون برنامه هفتم انجام می‌شود که در هفته قبل ابلاغ شد. منابع مالی متناسب‌سازی هم در بخش دوم قانون بودجه پیش‌بینی شده است که هفتم خرداد ابلاغ شد.

بازنشستگان کارگری هم نهایتا مشمول شدند

آخرین خبرها درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، پیش از واریز مبلغ به چهارم تیرماه بازمی‌گردد. درآن تاریخ نیز زمزمه‌ها در این باره از نوشته داود منظور در صفحه شخصی نشات می‌گرفت. او نوشته بود: «بازنشستگان عزیز! الوعده وفا. خبرهای خوشی در راه است» اما واکنش‌ها از سوی بازنشستگان آن‌گونه که از سوی دولت پیش‌بینی می‌شد، نبود. بازنشستگان تامین اجتماعی یک پرسش مهم داشتند که آیا این همسان‌سازی شامل حال آنها نیز می‌شود یا خیر؟

داوود منظور در این باره نیز پاسخ داده و اعلام کرده است: در اجرای قانون برنامه هفتم پیشرفت آیین‌نامه اجرایی ‎متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به تصویب هیات دولت رسید و مبلغ سه میلیون تومان به صورت علی‌الحساب به هر یک از 2.6 میلیون بازنشسته صندوق‌های لشگری و کشوری و 4.2 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی در مجموع با ۲۰ همت اعتبار پرداخت شد.

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزایش حقوق بازنشستگان ۲۰درصد بوده که باید از اولین ماه سال اعمال می‌شد، درحالی‌که براساس برنامه هفتم توسعه دولت موظف به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود و تعویق زمان اجرای آن باعث اعتراض و نگرانی بسیاری از این افراد شده بود.