در روزهای گذشته، بحث مزد کارگران در دوران دولت سیزدهم دوباره به جریان افتاد. در همین زمینه، رئیس ستاد جلیلی گفت که افزایش 57درصدی مزد کارگران با مخالفت اعضای سابق دولت روحانی مواجه شد که این اظهارات با پاسخ نمایندگان کارگری، همراه شد.

به گزارش توسعه ایرانی، در همین زمینه نخستین وزیر دولت سیزدهم گفت: در سال ۱۴۰۱ افزایش حقوق ۵۷درصدی برای کارگران کشور اعمال کردیم که موجب بهبود معیشت آنها شد.

«حجت عبدالملکی» عضو ستاد سعید جلیلی گفت: آن زمان عده‌ای مخالف این کار بودند و به رئیس‌جمهور اصرار داشتند که این مصوبه را ابطال کند. اغلب کسانی که با این مصوبه مخالف بودند اکنون در ستاد پزشکیان تلاش می‌کنند در حالی‌که آقای جلیلی آن زمان با این تصمیم مخالف بودند و پشتیبانی می‌کردند.

وی گفت: اگر جلیلی رئیس‌جمهور شود اوقات و روزگار بهتری برای کارگران اتفاق می‌افتد و برعکس آن اگر پزشکیان رئیس‌جمهور شود،‌ فشار معیشتی جدی برای آنها ایجاد خواهد شد.

خدایی: دولت رئیسی مخالف افزایش مزد کارگران بود

پس از این اظهارات «علی خدایی» عضو سابق شورای عالی کار نسبت به اظهارات عبدالملکی و منصوری از اعضای اصلی ستاد جلیلی واکنش نشان داد.

خدایی گفت: عبدالملکی، وزیر وقت کار در دولت سیزدهم به شدت از سوی دولت و مقامات آن برای کاهش حداقل دستمزد افزایش یافته به میزان ۵۷درصد تحت فشار بود و در جلسه‌ای که تیم اقتصادی که عمده دولت با آنها هم نظر بودند، اعضای حاضر در جلسه شورای عالی کار و وزرای اقتصاد و صمت و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، ساعت‌ها توسط تیم دولت برای کاهش نرخ افزایش ۵۷درصدی مزد تحت فشار قرار گرفتیم ولی گروه کارگری با تلاش بسیار مقاومت کرده و در برابر درخواست کاهش دستمزد ایستاد.

او ادامه داد: در همان سال ۱۴۰۱ افزایش حقوق بازنشستگان مقدار بسیار کمتری افزایش یافته بود که پس از اعتراضات فراوان چندین ماه بعد حقوق آنها نیز افزایش یافت و پس از آن در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اتفاقات ناگواری در حوزه دستمزد رخ داد. در زمان تورم ۴۷درصدی مزد ۲۷درصد افزایش یافت و وزیر کار بعدی حاضر به گفت‌وگو برای اصلاح این مزد نیز نشد.

خدایی افزود: در سال ۱۴۰۳ نیز افزایش مزد کمتر از تورم بدون امضای گروه کارگری افزایش یافت. حالا شاید با عددسازی برخی بخواهند بگویند در حوزه مزد افزایش قابل ملاحظه رخ داده که صحیح نیست. ضمنا عبدالملکی برای امضای همین مصوبه افزایش 57درصدی مزد مجبور به کناره‌گیری شد هر چند شاید الان حرفه‌های دیگری بزند.