نیروهای پیمانکاری مخابرات می‌گویند که بسیاری از آنها بعد از 10 تا 20 سال کار، هنوز هم نیروی پیمانکاری هستند و شرکت مخابرات زیر بار عقد قرارداد مستقیم با آنها نمی‌رود.

جمعی از نیروهای پیمانکاری مخابرات در گفت‌وگو با ایلنا، از عدم دریافت سنوات و مانده مرخصی خود طی بیش از دو سال اخیر خبر دادند و گفتند: شرکت مخابرات ایران بخش زیادی از نیروهایش را به دست شرکت‌های پیمانکاری سپرده و پیمانکاران نیز به راحتی حقوق قانونی این نیروها را نادیده می‌گیرند. متاسفانه شرکت مخابرات نیز هیچ نظارتی بر عملکرد پیمانکاران خود در قبال نیروهایشان ندارد. آنها به ماده ۱۳ قانون کار اشاره می‌کنند و می‌گویند: طبق این قانون، شرکت مادر موظف است قرارداد را به گونه‌ای با شرکت پیمانکار منعقد کند که هیچ‌کدام از حقوقی که در قانون کار ذکر شده، از نیروی پیمانکاری سلب نشود اما این اتفاق نمی‌افتد. اولین مورد این است که نیروهای پیمانکاری با انجام کار برابر و حتی بیشتر نسبت به نیروهای رسمی و قرارداد مستقیم، حقوق و مزایای به مراتب کمتری دریافت می‌کنند. همچنین برخلاف این ماده که شرکت مادر را موظف به نظارت بر عملکرد پیمانکار و پرداخت حقوق نیروها می‎‌کند، شرکت مخابرات نظارتی بر عملکرد این شرکت‌ها ندارد چرا که خود مخابرات سهامدار عمده بخشی از این شرکت‌هاست.

شرکت مادر موظف به نظارت بر عملکرد پیمانکار و پرداخت حقوق نیروهاست ولی شرکت مخابرات نظارتی بر عملکرد این شرکت‌ها ندارد چون خود مخابرات سهامدار عمده بخشی از این شرکت‌هاست

اجرای سلیقه‌ای طرح طبقه‌بندی مشاغل

این نیروها با اشاره به طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌گویند: بعد از مدت‌ها اعتراض، طرح طبقه‌بندی مشاغل را آن طور که خودشان می‌خواستند اجرا کردند و در گروه‌بندی نیروها به استانداردها توجه نکردند. همچنین بین عناوینی که در لیست بیمه آمده و عناوینی که در قرارداد کارگران ذکر شده، تناسبی وجود ندارد.

این عده می‌گویند: در قراردادی که امسال به برخی از نیروها برای امضا داده‌اند، گروه‌های شغلی را آن طور که خودشان خواسته‌اند نوشته‌اند و همان حقوق سال قبل را در قرارداد آورده‌اند. برخی از نیروهای کار در برخی از شهرها، این قراردادها را امضا نکرده و شکایت کرده‌اند و امیدواریم به شکایت آنها رسیدگی شود. آنها همچنین به مشکلاتی که برای برخی از نیروهای پیمانکاری مخابرات ایجاد شده اشاره کردند و گفتند: بیمه اجباری و بیمه تکمیلی از حقوق ماهانه نیروی شرکتی کسر می‌شود ولی به بیمه پرداخت نمی‌شود. این موضوع سبب شده نیروها هم نگران سابقه بیمه خود باشند و هم هر چند وقت یک بار، با مشکل پرداخت هزینه‌های آزاد درمان مواجه شوند.

تبعیض را به حوزه درمان هم سرایت داده‌اند

این کارکنان همچنین به ناکارآمدی بیمه تکمیلی اعتراض می‌کنند و می‌گویند: شرکت طرف قرارداد بیمه تکمیلی برای کارمندان رسمی و نیروهای پیمانکاری متفاوت است در حالی‌که می‌توانند برای تمام نیروهای مخابرات با یک شرکت قدرتمند، قرارداد مناسبی ببندند که بسیاری از خدمات را پوشش دهد. در این صورت پولی که از جیب نیروهای پیمانکاری به شرکت بیمه تکمیلی پرداخت می‌شود، سودی هم برای کارکنان دارد. کارگری که با ماهی ۱۵ میلیون تومان حقوق، نزدیک به دو میلیون تومان هزینه بیمه تکمیلی پرداخت می‌کند، انتظار دارد هزینه‌های درمان خود و خانواده‌اش کاهش پیدا کند اما این اتفاق نمی‌افتد چون همان طور که گفتیم گاهی شرکت پیمانکار این مبلغ را در موعد مقرر به حساب شرکت بیمه تکمیلی واریز نمی‌کند و نیروها مجبور می‌شوند هزینه درمان خود را آزاد حساب کنند. آنها می‌گویند: شرکت مخابرات بدون توجه به حقوق بخش زیادی از نیروهایش، به دنبال فروش مستقلات است. مدیران مخابرات از سود و درآمدهای حاصل از ارتباطات مردم راضی نیستند و به دنبال تأمین پول از فروش اقلام و تجهیزات جامانده از بخش دولتی هستند.

بیمه اجباری و تکمیلی از حقوق ماهانه کسر می‌شود ولی به بیمه پرداخت نمی‌شود لذا کارکنان هم نگران سابقه بیمه خود هستند و هم هر چند وقت یک بار، مجبور به پرداخت هزینه‌های آزاد درمان می‌شوند

دو سال وعده مجلس، نهایتا ثمری نداشت

این کارکنان همچنین به طرح ساماندهی کارکنان دولت اشاره می‌کنند و می‌گویند: مجلس یازدهم با مطرح کردن طرح ساماندهی کارکنان دولت ما را امیدوار کرد اما این طرح با گذشت بیش از دو سال هنوز به نتیجه نرسیده است. بسیاری از ما بعد از 10 تا 20 سال کار، هنوز هم نیروی پیمانکاری هستیم و شرکت مخابرات ما را قبول نمی‌کند. هنوز حقوق ثابت اداره کار را می‌گیریم و از مزایا و رفاهیاتی که به نیروهای رسمی و قرارداد مستقیم می‌دهند بی‌بهره هستیم.