صبح روز یکشنبه (27 خرداد) و براساس تلفن واصله به اداره کل بحران استانداری مرکزی، خبر ریزش بخشی از معادن سنگ شهرستان شازند دریافت شد. در این حادثه حدود چهار نفر با چهار وسیله مهندسی زیر حجم آوار گرفتار شدند و عوامل امدادی و مهندسی از آن ساعت تاکنون در تلاشند تا به این افراد دسترسی پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، «فرزاد مخلص‌الائمه» استاندار مرکزی با اشاره به اینکه با وقوع این سانحه تیم‌های امدادی و مهندسی از همان ساعات اولیه حادثه در محل حضور یافتند، گفت: حجم ریزش معدن بسیار زیاد است و عملا امکان کار تخلیه با روش‌های عادی وجود ندارد.وی بیان کرد: به اندازه کافی ماشین‌آلات متعدد از سطح منطقه فراخوانده شده و وزیر کشور نیز در تماس تلفنی دستور کمک از سایر استان‌ها را صادر کرد.

مخلص‌الائمه افزود: مجموعه دستگاه‌های اجرایی با محوریت فرمانداری شهرستان شازند مشغول عملیات امداد و نجات هستند و سگ‌های زنده‌یاب نیز کار ردیابی را انجام می‌دهند تا محل آواربرداری دقیقا مشخص شود.وی افزود: بخشی از ریزش به دلیل شیب منفی ایجاد شده این احتمال را می‌دهد که مجددا ریزش کند. علت دقیق حادثه مشخص نیست اما براساس تحقیقات اولیه، انفجار معدن روز شنبه صورت گرفته و به دلیل عدم ایمن‌سازی مناسب یا بارندگی، شرایط تغییر یافته و بر اثر فعالیت در جمع‌آوری سنگ و بر اثر ترک‌های روز شنبه، معدن ریزش کرده است.طبق این گزارش و تا شامگاه روز یکشنبه، پیکر دو نفر از کارگران از زیر آوار خارج شده و عملیات امداد و نجات، برای یافتن دو فرد مفقود دیگر ادامه دارد.

بازداشت صاحب معدن شازند  با دستور قضایی

در همین خصوص، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شازند نیز با اشاره به حادثه ریزش معدن در این شهرستان از صدور دستور قضایی برای بازداشت صاحب معدن شازند خبر داد.مهدی هشت‌رودی گفت: حدود ساعت ۱۰ روز یکشنبه اعلام شد که یک معدن در منطقه شازند ریزش کرده و ۴ ماشین معدنکاری به همراه راننده‌ها زیر آوار مانده‌اند. با توجه به حجم بالای ریزش سنگ روی ماشین‌های معدنکاری، سگ‌های زنده‌یاب به محل اعزام شدند. همچنین از شهرستان‌های اطراف درخواست کمک شده تا به آواربرداری کمک شود.هشت‌رودی گفت: دستور داده شده نیروها و امکانات معادن اطراف برای آواربرداری و پیدا کردن افراد مفقودی کمک کنند و با دستور قضایی، صاحب معدن نیز بازداشت شده است.

جست‌وجو همچنان ادامه دارد

فرماندار شازند نیز با تشریح تصمیمات جلسه ستاد مدیریت بحران پس از ریزش مجدد معدن این شهرستان اظهار کرد: عملیات جست‌وجوی دو مفقود دیگر حادثه ریزش همچنان ادامه دارد و تاریکی هوا مانع از توقف ادامه عملیات نشد چرا که نجات دو نفر محبوس در زیر آوارها و پیدا کردن جسد هر دو برای ستاد مدیریت بحران اهمیت فراوانی دارد.پرندین بیان کرد: شرایط محل وقوع حادثه به دلیل شدت ریزش معدن و ریزش سنگ‌های سنگین با وزن بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن بسیار پیچیده و مبهم است، از طرفی قرار گرفتن کوه در گسل، موجب ناپایداری‌ منطقه وقوع حادثه شده و هر لحظه احتمال وقوع حادثه دیگری نظیر ریزش مجدد، وجود دارد.

خطر از بیخ گوش امدادگران گذشت

فرماندار شازند گفت: ناپایداری کوه موجب شده که فعالیت ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات فنی برای انجام عملیات جست‌وجو حادثه دیگری را رقم بزند و خطر جانی برای امدادگران و تیم فنی و مهندسی ایجاد شود ولی خدا کمک کرد که سمت راست کوه ریزش داشت چراکه در صورت ریزش سمت چپ حادثه تلخ دیگری به وقوع می‌پیوست و حدود ۴۰ نفر از امدادگران و تیم عملیات فنی و مهندسی زیر آوار می‌ماندند و این احتمال وجود داشت که برای نجات دو نفر محبوس شده، تعداد تلفات جانی افزایش یابد.

پرندین با اشاره به اینکه با وجود خطرات جانی برای تیم‌های جست‌وجوگر عملیاتی، در جلسه ستاد مدیریت بحران مقرر شد که به هیچ وجه عملیات جست‌وجو متوقف نشود، افزود: عملیات با حضور خانواده دو مفقود در حال ادامه است و خانواده آنها از نزدیک شاهد ریزش کوه بودند و حتی اعلام کردند ما که عزیزان خود را از دست داده‌ایم، دوست نداریم افراد دیگری جان خود را از دست بدهند و تاکید داشتند که ادامه عملیات برای پیشگیری از تلفات جانی بیشتر متوقف شود اما تیم‌های عملیات همچنان کار را دنبال می‌کنند.

فرماندار شازند گفت: متاسفانه در شبکه‌های مجازی گفته می‌شود که کار جست‌وجو متوقف شده در حالی‌که به هیچ‌وجه متوقف نشده و ادامه عملیات در نهایت مراقبت و ایمنی لازم در شرایط بحرانی انجام می‌شود. نباید طوری عمل کرد که آمار تلفات افزایش یابد.وی افزود: شرایط کوه بسیار بحرانی است و در ریزش مجدد، حدود ۵۰هزار تن سنگ فروریخت که اگر در مسیر عملیات بود قطعا حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر دیگر جان خود را از دست می‌دادند.وی درباره اطلاع دقیق از موقعیت دو مفقودی گفت: با استفاده از سگ‌های زنده‌یاب و جسدیاب و نیز دستگاه فلزیاب عملیات جست‌وجو ادامه داشت که به دلیل فعالیت ماشین‌آلات و دستگاه‌های سنگ‌برداری، کوه مجددا ریزش کرد.فرماندار شازند افزود: عملیات جست‌وجو در زمین مسطح و هموار انجام نمی‌شود بلکه در موقعیتی که سنگ‌های با وزن بسیار بالا ریزش کرده انجام می‌شود و به دلیل شیب ۱۰۰درصد منفی کوه، کار عملیات دشوار و طاقت‌فرساست.وی افزود: سنگ‌برداری و آواربرداری باید با ایمنی و رعایت جوانب احتیاط در موقعیت بسیار ناامن انجام شود تا ضمن انجام عملیات و جست‌وجوی مفقودین، حادثه تلخ دیگری اتفاق نیافتد.

دو فرضیه درباره علت ریزش معدن

فرماندار شازند همچنین درباره علت وقوع حادثه ریزش معدن گفت: دو فرضیه در خصوص ریزش معدن وجود دارد که دلیل اول انفجار روز شنبه در این معدن و دلیل دوم رعدوبرق‌های سنگین روز جمعه در منطقه بوده است که این دو علت به همراه شیب تند کوه باعث وقوع حادثه شده است. البته این منطقه روی گسل نیز قرار دارد و بارها تاکید شده که بهره‌برداری بی‌رویه از معدن انجام نشود.