آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته فقط 10 استان کشور نسبت اشتغال بالای 40درصد را تجربه کرده‌اند و در صدر آنان استان زنجان قرار گرفته است.

به گزارش اکوایران، نسبت اشتغال یک شاخص کلیدی بازار کار است که نشان می‌دهد از هر 100 نفری که در سن اشتغال قرار دارند، چند نفر شاغل هستند. آخرین گزارش مرکز آمار از این شاخص به سال گذشته بازمی‌گردد. براساس این گزارش، نسبت اشتغال در کل کشور به طور میانگین به 37.9درصد رسیده که نسبت به سال 1401 حدود 0.7درصد افزایش یافته یعنی در سال گذشته، از هر صد نفری که در سن اشتغال قرار داشتند، نزدیک به 38 نفر شاغل بوده‌اند و به عبارتی کمتر از نیمی از آنها موفق به یافتن کار شده‌اند. این رقم میانگینی از کل کشور است و اگر به تفکیک استان‌ها بررسی شود نتایج متفاوتی حاصل می‌شود. با اینکه نسبت اشتغال در کشور به 38درصد نرسیده اما 10 استان وجود دارند که این نسبت در آنها از 40درصد هم فراتر رفته است و استان زنجان، در صدر این لیست قرار داد.

نسبت اشتغال 47درصدی در زنجان

نسبت اشتغال شاخصی است که نشان می‌دهد چند درصد از افراد در سن اشتغال (15 ساله و بالاتر) مشغول به کار هستند و جزو شاغلین به حساب می‌آیند. این نسبت در کل کشور در سال گذشته به 37.9 درصد رسیده است. از میان استان‌های کشور، 10 استان نسبت اشتغال بالای 40درصد را تجربه کرده‌اند که در صدر این لیست، استان زنجان قرار گرفته که نسبت اشتغال آن برابر با 47.2درصد است. یعنی در این استان از هر 100 نفر در سن اشتغال، 47 نفر شاغل هستند. این رقم در مقایسه با سایر استان‌های کشور به مراتب بالاتر است و نشان می‌دهد وضعیت اشتغال این استان نسبت به سایر استان‌ها در شرایط بهتری قرار دارد.

پس از آن، استان اردبیل قرار گرفته که نسبت اشتغال در آن 42.7درصد است. استان مازندران نیز نسبت 41.2درصدی را به خود اختصاص داده است. استان‌های گیلان، خراسان شمالی، یزد، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، قزوین و همدان نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند. بعد از این استان‌ها، نرخ اشتغال به کمتر از 40درصد می‌رسد. کمترین نرخ اشتغال در سال گذشته نیز 30درصد بوده که متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد است. برخلاف تصورها، استان تهران به عنوان پایتخت اقتصادی و سیاسی کشور نیز نسبت اشتغال بالایی نداشته و از هر 100 نفر در سن اشتغال در آن تنها 38 نفر شغل دارند و سایر افراد بیکار هستند.