عضو شورای شهر تهران می‌گوید که گزارش‌هایی داریم مبنی بر اینکه پیمانکاران به ویژه در حوزه فضای سبز و حوزه پسماند موارد قانونی را رعایت نکرده و در هر دو حوزه، کم‌کاری و عدم رعایت مقررات را از طرف پیمانکاران شاهد هستیم.

ناصر امانی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که کارگران فضای سبز شهرداری همچنان حقوق سال گذشته که ۸ میلیون تومان بوده را دریافت می‌کنند، گفت: شهرداری مدعی است که حقوق ۱۵ میلیون تومان پرداخت می‌کند. البته وقتی یکی از مدیران و معاونین شهردار مطرح کرد که قرار است از ابتدای امسال حقوق ۱۵ میلیون تومانی پرداخت کنیم، تعجب کردیم.

وی ادامه داد: گزارشاتی داریم مبنی بر اینکه پیمانکاران این موارد را رعایت نمی‌کنند به ویژه در حوزه فضای سبز و حوزه پسماند. چندین بار در صحن شورا در این زمینه تذکر داده شده و به عنوان مسئول کمیته تشکیلات و نیروی انسانی شورای اسلامی شهر تهران این موضوع را پیگیری کرده و نتیجه آن را در صحن شورا اعلام خواهم کرد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به‌ عدم تشکیل فراکسیون کارگری در این دوره از شورا خاطرنشان کرد: این فراکسیون در این دوره از شورا تشکیل نشد اما به هرحال بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایی که در سطح شهر تهران می‌شود، برعهده کارگران شهرداری تهران است. این افراد نیز عمدتا از طریق پیمانکاران با شهرداری ارتباط دارند.

امانی تصریح کرد: در دوره‌ای که ما در شهرداری بودیم برای تمام کارگران شهرداری حساب باز کرده بودیم و کارت بانک شهر داشتند و حقوق آنها ماهانه به صورت مستقیم به حساب خودشان واریز می‌شد. متاسفانه بعد از این دوران این موضوع کنار گذاشته شد. البته شاید یکی از دلایلش این باشد که اکثر کارگرانی که در این حوزه کار می‌کنند از اتباع هستند و این افراد امکان افتتاح حساب در بانک شهر و بانک‌های دیگر را ندارند و ناچارند به صورت دستی از پیمانکار حقوق بگیرند و به همین دلیل ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

وی افزود: اما برای کارگران ایرانی به راحتی می‌توان در بانک شهر یا هر بانک دیگری حساب باز کرد و حقوق به حساب آنها واریز شود اما وضعیت کارگران مسأله‌ای است که ما باید حتما آن را پیگیری و دنبال کنیم.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که برخی از نیروهای حریم‌بان و شهربان گلایه دارند از اینکه شهرداری مناطق از آنها برای جمع‌آوری کتفی‌ها (زباله‌گردها) استفاده می‌کند و در صورتی که اقدام به این کار نکنند، از امتیاز مناطق کم خواهد کرد، گفت: ماموریت نیروی حفاظت شهرداری تهران در ارتباط با انتظام‌بخشی به مسائل شهر تهران است. این نوع ماموریت‌ها هم وظیفه یگان حفاظت شهرداری تهران است. اگر نیاز به کمک داشته باشد به صورت مقطعی می‌تواند از زیرمجموعه‌های وابسته به خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم استفاده کنند اما این کار وظیفه دائمی شرکت حریم‌بان و شهربان نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از وقتی که طرح جمع‌آوری کتفی‌ها شروع شده تغییری در وضعیت زباله‌گردی ایجاد شده؟ گفت: واقعیت این است که اگرچه هنوز به طور کامل این موضوع حذف نشده و همچنان موردی و انفرادی بعضا افراد یا خودروهایی مرتبط با این موضوع را در سطح شهر می‌بینیم، اما به شکل گسترده مانند گذشته نیست و کاهش آن محسوس است.