عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به خسارت غیرقابل جبران مهاجرت نیروی کار نفتی گفت: یک کارگر فنی و نیروی ماهر در کشور حداقل تا سن ۲۵ سالگی تحصیل و ۵ تا ۱۰ سال هم حرفه‌ای‌گری کرده و تجربه‌اندوزی می‌کند تا نیروی ماهر باشد، یعنی به ازای فرار هر نیروی ماهر، ۳۵ سال عمر را از دست می‌دهیم.

آرش نجفی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: وقتی همه هزینه‌ها و پارامترها در کشور براساس نوسانات دلار محاسبه می‌شود از کسی که براساس ریال و عدد، درآمد ناچیزی دارد نمی‌توان انتظار داشت که در برابر وسوسه حقوق بالا در کشورهای دیگر مهاجرت نکند.

وی افزود: مدیر درجه یک ماهانه حدود ۱۷۰۰ دلار حقوق دریافت می‌کند اما همین مدیر ارشد در معمولی‌ترین شرکت‌های دنیا ۵ هزار دلار حقوق دریافت می‌کند. وقتی معیشت و ارزاق را مقایسه می‌کنیم با شهری مثل دبی یکی هستیم یعنی هزینه‌های دو کشور یکسان و درآمدها بسیار متفاوت و یک‌چهارم امارات است و همین باعث می‌شود از پرستار تا تکنسین فنی و متخصص به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همسایه 

جذب شوند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اگر اقدام جدی نشود ممکن است در حوزه نیروی انسانی نفت با مشکل جدی مواجه شویم. متاسفانه به‌سادگی نیروهای ماهر و متخصص را از دست می‌دهیم. تمام تجارب و سعی و خطا در داخل کشور ما انجام می‌شود ولی تمام دستاوردها و ماحصل در دیگر کشورها ارائه می‌شود و این بزرگترین باخت اقتصادی یک کشور است.

وی تصریح کرد: عدم شایسته‌سالاری نیز باعث شده طی سال‌ها از نیروی غیرمتخصص و نیمه‌متخصص استفاده کنیم و همین موضوع هزینه‌های کشور را بالا برده و منجر به از بین رفتن ثروت ملی می‌شود و کشور را با خسران مواجه می‌کند.