هجدهمین جشنواره نشان خدمت به قانون کار در خانه کارگر تهران عصر روز شنبه (هشتم اردیبهشت) با حضور جمعی از اعضای این اتحادیه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این نشست اظهار کرد: مزد و حقوق با تورم کف جامعه متناسب نیست. ما ۲۴۵درصد افزایش قیمت دلار در دو سال اخیر را شاهد بودیم و نرخ افزایش تورم در همین بازه زمانی ۱۱۹.۰۳درصد بوده ولی در مقابل، حقوق بازنشستگان و کارگران افزایش ناچیزی داشته است.

وی افزود: قدرت خرید ما کارگران و بازنشستگان نسبت به سال گذشته ۵۲درصد کاهش یافته است. هدف ما در مذاکرات مزدی، حفظ قدرت خرید کارگران است و نه برجسته کردن این موضوع که ما هم در ایران سه‌جانبه‌گرایی داریم. از طرفی بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه را در اواخر اسفندماه سال گذشته ۵۲درصد اعلام کرده است. می‌گویند افزایش حقوق را براساس مرکز آمار محاسبه کرده و تورم اعلامی این مرکز یعنی ۴۲.۳درصد را ملاک تصمیم‌گیری قرار داده‌اند ولی آنچه که افزایش دادند ۳۵درصد به حداقل مزد بود! شما کدام مرجع را قبول دارید؟ اگر بانک مرکزی را قبول ندارید، حداقل به نظر مرکز آمار توجه می‌کردید و حقوق را ۴۲درصد اضافه می‌کردید. جالب است تورم از نظر بانک مرکزی ۵۲درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش داشته درحالی‌که مزد و حقوق را برای کف‌بگیران ۳۵درصد افزایش دادند.

این فعال کارگری تاکید کرد: تشکل‌های کارگری ما نیز باید نگاه خود به جامعه کارگری را اصلاح کنند و نگاه از بالا به پایین را به کارگر نداشته باشند، بلکه خودشان را با جامعه کارگری هم‌صدا و همراه کنند.

وی با انتقاد از طرح اصلاح قانون کار گفت: اینکه گفته‌اند مزد در مجلس به جای شورای عالی کار تعیین شود، مورد تایید فعالان کارگری و بازنشستگان کشور نیست و مقابل آن خواهیم ایستاد و اجازه نخواهیم داد بستر حضور خودی‌های دولت به واسطه مجلس در شورای عالی کار فراهم آید. وزیر کار و معاونت روابط کار بدانند که سه‌جانبه‌گرایی فرمول برگرفته از سازمان بین‌المللی کار است و موضوعی بی‌پایه و ابداعی نیست که آنان به راحتی قادر به تغییر آن باشند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در تلاش است که مزایای جانبی حقوق بازنشستگان را افزایش دهند که البته رقم خاصی نیست ولی باز هم باب خوبی برای سنوات سال‌های آینده باز می‌کند.

صادقی تصریح کرد: منبع لازم برای یک میلیون تومان اضافه کردن به حقوق بازنشستگان کف‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی در برابر بدهی دولت به تأمین اجتماعی که ۷۵۰هزار میلیارد تومان است عددی نیست و مدیریت تأمین اجتماعی باید نگاه حمایتی را نسبت به حداقل‌بگیران معطوف کند.