نماینده کارگری شورای عالی کار می‌گوید: متاسفانه هنوز مذاکرات مزدی آغاز نشده و وزارت کار اهتمامی برای تعیین دستمزد ندارند. این چالشی‌ست که البته در سال‌های اخیر در دولت‌های مختلف کم یا زیاد با آن روبه‌رو بوده‌ایم.

محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا می‌افزاید: یک نگاه این است که مولفه‌های مزدی در اسفندماه محاسبه شود چرا که تورم در ماه‌های پایانی سال بیشتر خود را نشان می‌دهد و تصویر تقریباً شفافی از تورم سال آینده خواهیم داشت اما ایرادی که وارد است این است که هنوز جلسات کارشناسی سبد معیشت هم برگزار نشده و در واقع محاسبات سبد معیشت کلید نخورده است. وی اضافه می‌کند: در سال‌های گذشته تا قبل از اول اسفند، سبد معیشت محاسبه و نرخ آن مصوب شده بود. معمولاً معیار محاسبه را داده‌های تورمی دی‌ماه قرار می‌دادیم و با استناد به این داده‌ها در بهمن ماه، کمینه هزینه‌های زندگی یک خانوار کارگری متوسط را محاسبه می‌کردیم. متاسفانه امسال ما جلسات کارشناسی کمیته دستمزد برای محاسبه نرخ سبد معیشت نداشتیم و نشست‌های قبلی کمیته دستمزد به بحث در مورد مزد منطقه‌ای گذشت.

تاجیک می‌افزاید: متاسفانه دستور کار نشست سی‌ام بهمن‌ماه شورای عالی کار هم در مورد آیین‌نامه هیات‌های تشخیص و حل اختلاف وزارت کار بود. توقع داشتیم وزارت کار، دستور کار اول جلسه را بحث دستمزد قرار می‌داد اما کل جلسه دو ساعته شورای عالی کار به بحث در مورد آیین‌نامه هیات‌های تشخیص گذشت و شوربختانه دستمزد کاملاً در حاشیه قرار گرفت.

به گفته این فعال کارگری، با توجه به شواهد و قراین، عملاً هفته اول اسفند را از دست داده‌ایم و وارد هفته دوم اسفند می‌شویم بدون اینکه مذاکرات مزدی آغاز شود.

او با تاکید بر اینکه بحث مزد در دولت به کلی مغفول مانده، ادامه می‌دهد: این شرایط، نگران‌کننده است و جامعه کارگری و بازنشستگان کشور را به شدت نگران کرده است.

تاجیک اضافه می‌کند: اگر تورم رسمی ۴۲درصدی را که دولت در رسانه‌ها اعلام می‌کند، روی سبد معیشت ۱۴ میلیون تومانی اعمال کنیم، به رقم کف ۲۰ میلیون تومان می‌رسیم. این حداقلی‌ترین نرخ برای سبد معیشت است و تاکید می‌کنم که رقم واقعی و ملموس بسیار بالاتر از ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. سال گذشته هم نمایندگان کارگری تاکید داشتند سبد معیشت واقعی بالاتر از ۱۴ میلیون تومان است اما در هر حال، هرجور محاسبه کنیم امسال سبد معیشت بالای ۲۰ میلیون تومان است.