روز گذشته (پنجم دی‌ماه) چهارمین روز از تجمع صنفی کارگران گروه ملی فولاد اهواز با حضور شماری از کارگران این واحد برگزار شد.

کارگران گروه ملی فولاد در این تجمع خواسته‌های خود را به این ترتیب بیان کردند: رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار کارگران اخراج شده، همسان‌سازی دستمزدها برابر دریافتی کارگران شرکت‌های فولادی همجوار، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و تبدیل قرارداد کارگران پیمانکاری.

این کارگران از دولت و مدیران استانی درخواست دارند به مطالبات قانونی‌شان رسیدگی شود.

«صالح رشنودی»، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان درباره اینکه در جریان رسیدگی به مطالبات سال جاری کارگران و مدیریت فضای اعتراضات، چه اقداماتی انجام شده، گفت: به بحث اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در خوزستان ورود کردیم و اقدامات مربوطه قانونی که باید اداره کار در این حوزه انجام دهد را انجام دادیم اما مسأله این است که مجادله میان کارگران گروه ملی فولاد و مدیریت این شرکت یک مجادله مزدی است؛ یعنی خارج از فرآیند طرح طبقه‌بندی مطالبه کارگران این است که به اندازه سایر کارگران فولادی در مجتمع‌هایی مثل اکسین و فولاد خوزستان دریافتی داشته باشند.

وی افزود: یک شرکت مشاور در زمینه اجرای طرح طبقه‌بندی توسط مدیران گروه ملی فولاد ایران انتخاب شد تا طرح طبقه‌بندی را انجام دهد. آن شرکت چندین سناریو برای افزایش حقوق ناشی از طرح طبقه‌بندی پیشنهاد کرد که شامل افزایش ۵، ۷، ۱۰، ۱۲ و ۱۶درصدی حقوق ناشی از اجرای طرح بود اما مسأله اجرای طرح طبقه‌بندی از نظر قانونی تا سطح وسع و به انتخاب خود شرکت است. شرکت با توجه به ادعایی که در مورد زیان‌دهی و بدهی دارد، گفته که با فشار فراوان مالی می‌تواند ۱۰درصد از طرح را اجرا کند. به این ترتیب اگر فردی حقوق ۴۰ میلیونی دریافت کند، ۴ میلیون و اگر کسی مزد ۱۵ میلیونی بگیرد، یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش خواهد داشت. البته مدیریت شرکت تاکنون به‌صورت علی‌الحساب به همه حقوق‌ها تا اطلاع ثانوی ۳ میلیون تومان اضافه کرده است.

کارگران  آرامش  خود   را  حفظ  کنند

رشنودی با اشاره به التهابات به وجود آمده گفت: توصیه می‌کنیم که کارگران مجموعه گروه ملی فولاد از طریق مراجع قانونی و بدون ایجاد درگیری‌هایی که اتفاقا حقوق خود آنها را به حاشیه می‌برد، مطالبات خود را پیگیری کنند. ما نیز نظر کارشناسی خود را درباره برآوردهای محاسباتی گروه مشاور به شرکت گروه ملی فولاد اعلام کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم کارگران گروه ملی فولاد در اهواز نیز آرامش خود را حفظ کرده و از فرآیندهای قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند.

وی در رابطه با اینکه این مجموعه فاقد تشکل کارگری برای پیگیری حقوقی و قانونی مطالبات است، اظهار کرد: بارها برای تشکیل شورای اسلامی کار در این مجموعه پیشنهادات و دستورات خود را صادر کردیم و منتظر آن هستیم که طرف کارگری و مدیریت شرکت در این خصوص به توافق برسند. تلاش ما در زمینه ایجاد تشکل کارگری واحد در این شرکت ادامه دارد اما فعلا دو نماینده کارگری انتخاب شده‌اند.

رشنودی: اجرای طرح طبقه‌بندی از نظر قانونی تا سطح وسع و به انتخاب خود شرکت است. گروه ملی فولاد با توجه به ادعایی که در مورد زیان‌دهی و بدهی دارد، گفته که با فشار فراوان مالی می‌تواند ۱۰درصد از طرح را اجرا کند

رشنودی با اشاره به موضوع مسدودسازی کارت کارگران معترض به عنوان یک اقدام انضباطی گفت: دقیقا از جزئیات این مسأله اطلاعی نداریم و ماجرا را پیگیری می‌کنیم اما توصیه اکید ما به مدیران گروه ملی فولاد این است که اقدامی نکنند که بیش از پیش به التهابات موجود بیفزاید. انتظار داریم در راستای کاهش تنش‌ها گام بردارند و اقداماتی که تحریک‌برانگیز است، صورت نگیرد.

روشن شدن تکلیف   شرکت با    بانک   ملی 

«مصطفی عبیات» از نمایندگان کارگران معترض گروه ملی فولاد ایران در تبیین مطالبات کارگران اظهار کرد: مشکلات گروه ملی فولاد دقیقا بعد از پروسه خصوصی‌سازی و واگذاری به امیرمنصور آریا و بعد از آن فروش سهام شرکت به بانک ملی آغاز شد.

وی با تایید اینکه درگیری میان کارگران و حراست در دفتر مدیریت در روز شنبه و بعد از مسدودسازی کارت ورود برخی کارگران معترض شروع شده و به برخی زدوخوردهای فیزیکی انجامید، اظهار کرد: مشکل ما با مدیریت این است که مالک شرکت یعنی بانک ملی در سال ۱۳۹۵ با فشار دولت و با اکراه، مدیریت شرکت را قبول کرد. مجموعه بانکی موجود نیز با صنعت و کار فولاد بیگانه بوده و تخصصی در این حوزه نداشت که بتواند شرکت را بدون زیان و کسری مدیریت کند.

کارگران به درستی مدیریت و تملک بانک ملی را این روزها هدف گرفته‌اند و مسأله به این نحو نیست که بتوان با تهدید و فشار نظر کارگران ما را تغییر داد

عبیات اضافه کرد: ماجرا این است که سایر اقمار شرکت گروه ملی فولاد مثل فولاد اکسین اتفاقا سودده و ثروتمند هستند اما از سهام ۴۰درصدی بانک ملی در این مجموعه که اتفاقاً با ثروت همین کارگران خریداری شده، چیزی عاید کل گروه ملی فولاد نمی‌شود و افزایش سرمایه‌ای از طرف بانک در مجموعه گروه ملی انجام نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: علی‌الحساب ۳ میلیون تومانی ادعایی فعلا از سوی شرکت واریز شده اما با طرح طبقه‌بندی موجود کارگری که ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کند، تنها یک میلیون و کارگری که ۱۵ میلیون تومان می‌گیرد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیشتر دریافت می‌کند. به این ترتیب با این علی‌الحساب و طبقه‌بندی مطرح شده، کارگران به شرکت بدهکار نیز می‌شوند و لابد باید یک میلیون تومان از حقوق آینده‌شان به خاطر آن علی‌الحساب پرداختی نیز کسر شود! آیا مدیران فکر می‌کنند ما کارگران فشارهای مختلف را طی این دو سال با هزینه‌های فراوان تحمل کردیم تا بین یک تا 1.5میلیون تومان به حقوق‌مان افزوده شود؟

بانک   ملی   فقط  مدیر  عوض   می‌کند

این فعال کارگری استان خوزستان تصریح کرد: شرکت گروه ملی فقط در خود اهواز ۱۵۰ واحد منزل سازمانی دارد و شرکت فقیری نیست. بانک ملی نیز مجموعه‌ای ثروتمند است و می‌تواند به مطالبات کارگران عمل کند. مدیر شرکت ادعا می‌کند از سال ۱۳۹۰ بدهی‌ای وجود دارد که نمی‌تواند از آن تاریخ تاکنون بدهی را بدهد و شرکت زیان‌ده است. نهادهای دیگری که با ما صحبت کردند نیز گفتند همین ۱۰درصد ناشی از طرح طبقه‌بندی نیز به خاطر فشار وزارتخانه‌ها و دولت به بانک ملی پذیرفته شده است!

وی ادامه داد: بانک ملی همیشه در برابر مطالبات کارگران خود را کنار کشیده و در این سال‌ها تنها مدیر عوض کرده است. الان با تغییر شخص آقای محمدی به‌عنوان مدیرعامل نیز اتفاق خاصی برای بهبود وضعیت گروه ملی فولاد ایران رخ نخواهد داد. واقعیت این است که بانک به تولید اهمیت نمی‌دهد و برایش یک مسأله کاملا فرعی است. بانک تنها به سود خود فکر می‌کند! تاکنون نیز هیچ صورت مالی‌ای از شرکت شفاف منتشر نشده تا ببینیم بانک ملی چطور مدیریت می‌کند و مدیران می‌گویند اینها اطلاعات طبقه‌بندی شده محرمانه است.

کارگران   منتظر   تغییرات واقعی   هستند

عبیات تاکید کرد: پس از اعتراضات سال‌های ۹۶ و ۹۷ نیز مانوری داده شد و شرکت به مجموعه شرکت توسعه سرمایه‌گذاری گروه ملی واگذار شد اما این مجموعه نیز متعلق به بانک ملی است و در عمل هیچ تغییری رخ نداد. کارگران منتظر تغییرات واقعی هستند. چه اشکالی دارد مشکل کارگران ما نیز مانند کارگران نیشکر هفت‌تپه و هپکو حل شود؟ مگر نه اینکه در خود رسانه‌ها از تلویزیون استانی تا خبرگزاری‌ها مدیران شرکت در سال گذشته صحبت از «رکورد تولید» و سودافزایی می‌زدند؟ حالا عواید این اتفاقات و ادعاها برای کارگر چیست؟

این کارگر شرکت گروه ملی فولاد ایران تصریح کرد: بانک ملی اعلام کرده که سود سهام فولاد اکسین برای بانک است و نمی‌خواهد آن را به گروه ملی فولاد تزریق کند درحالی‌که این سودها حاصل دسترنج خود کارگران گروه ملی فولاد است. کارگران به درستی مدیریت و تملک بانک ملی را این روزها هدف گرفته‌اند و مسأله به این نحو نیست که بتوان با تهدید و فشار نظر کارگران ما را تغییر داد.