اظهارات وزیر کار درباره تورم‌زا بودن افزایش دستمزد کارگران، با توجه به نزدیکی زمان تعیین مزد سال آینده، نگرانی در میان این قشر را افزایش داده است.

«فرامرز توفیقی» از فعالان کارگری در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین گفت: براساس گفته مقامات، برخی وزرا حقوق ۵۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند که به دلیل مسئولیت و جایگاه، انتقادی به آن وارد نیست و باید براساس تورم و گرانی، حتی دستمزد این افراد هم ترمیم شود اما نکته این است که باید دید در اقتصاد ایران، مارپیچ تورم - دستمزد داریم یا دستمزد - تورم؟

وی افزود: با اینکه در ۴۵ سال گذشته بسیاری از کارفرمایان پروژه‌های تحقیقاتی منظوردار به مراکز مختلف سفارش دادند تا ثابت کنند افزایش دستمزد به بالا رفتن تورم منجر می‌شود، حتی یک مورد تحقیق یا مطالعه نتوانست ثابت کند که مزد کارگران عامل افزایش تورم است اما بالعکس تمام تحقیقات مستند نشان می‌دهند با افزایش نرخ تورم، نیاز به ترمیم دستمزد وجود دارد.

توفیقی با دعوت وزیر کار به انجام «مطالعه بیشتر، کسب اطلاعات و سپس اظهارنظر کردن در موضوعات به شکل تخصصی» بیان کرد: در کشورهایی که تورم یک درصدی یا نزدیک به صفر دارند، اقتصاد دچار رکود می‌شود و سیاست‌گذاران برای اینکه تقاضا را تحریک کرده و در اقتصاد رونق ایجاد کنند، دستمزدها را بالا می‌برند و تورم مقداری افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این تورم به صورت کنترل‌شده و برای تحریک تقاضا ایجاد می‌شود اما در اقتصاد ایران با تورم مزمن ۵۰درصدی که ماندگار شده و دولت فعلی هم نتوانسته آن را به زیر ۴۰درصد کاهش دهد، اساسا حکایت اقتصاد با آن کشورها متفاوت است.

نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه باید ببینیم چه مواردی باعث افزایش نرخ تورم شده؟ تاکید کرد: مساله اول بی‌انضباطی مالی ناشی از بودجه‌ریزی غلط و موهوم است. مورد بعدی تولید اسکناس بدون پشتوانه یا پول داغ است که دولت‌ها برای بالا بردن گردش مالی دست به بسط آن می‌زنند و حالا هم می‌بینید که دولت فعلی برای کنترل تورم، گردش مالی را منقبض کرده اما این حرکت باعث رکود شدید و تعطیلی بنگاه‌ها شده و در نهایت هم گردش مالی سیاه، فساد در شبکه بانکی و فرآیند ناسالم تخصیص ارز به افراد خاص را رقم زده است.

وی افزود: ناترازی بودجه عمرانی به غیرعمرانی هم مشکل بعدی است چراکه عده‌ای رانت‌خوار که فایده‌ای برای اقتصاد ندارند، بر سر سفره کیک تولید ناخالص ملی نشسته‌اند و منابع را به یغما می‌برند.

توفیقی متذکر شد: دستمزد فعلی کارگران حتی ۴۰درصد سبد معیشت ساختگی دولت را هم پوشش نمی‌دهد پس اظهارات نابخردانه، عجولانه و غیرمستند برخی مقامات در راستای سرکوب دستمزد باعث شده تا آتشی دوباره به دل سوخته کارگران بیفتد.

این فعال کارگری، اظهارات متناقض در بین مسئولان دولت سیزدهم را ناشی از دانش پایین و فهم غلط دانست و گفت: تناقض در بین مسئولان نشان می‌دهد که اطلاعی از واقعیت هزینه‌ها ندارند. با تخم‌مرغ ۲۰ عددی که به ۱۱۵هزارتومان رسیده، گوشت کیلویی ۶۰۰هزار تومان، پنیر ۶۰۰هزار تومانی و مرغی که بالای ۱۰۰هزار تومان رسیده دستمزد فعلی به زحمت هزینه ۱۰ روز زندگی یک خانوار کارگری را پاسخگو است. حتی تحلیل‌ها نشان می‌دهد نرخ اجاره‌بها در سال آینده باز هم بالا خواهد رفت، پس چگونه وزیر کار این اظهارات غیرکارشناسی را مطرح می‌کند؟