وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید که افزایش دستمزد کارگران منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود لذا به نفع کارگران نیست.

به گزارش «توسعه ایرانی»، صولت مرتضوی بدون اشاره به اینکه در سال جاری، افزایش مزد کارگران تنها نیمی از افزایش تورم سال گذشته را جبران کرد ولی با وجود سرکوب مزد و حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان، همچنان تورم در جامعه حدود 44.9درصد در آبان ماه بوده، مقصر تورم 45.8درصدی سال 1401 را رشد 57درصدی حداقل مزد کارگران خواند.

وی که شنبه شب در دانشگاه امام صادق حاضر شده بود، با اعلام اینکه سامانه جدید اشتغال به زودی رونمایی می‌شود، اظهار داشت: این سامانه جدید حاوی اطلاعات دقیق کارجویان است و به راحتی می‌توان صحت اطلاعات شغلی را در آن بررسی کرد.

مرتضوی با تکرار اتهام‌زنی به دولت گذشته، به شرایط روی کار آمدن دولت سیزدهم اشاره کرد و مدعی شد که پس از تنفیذ حکم رئیسی، نخستین بحران پرداخت حقوق بود چون دولت قبل بودجه جاری سال 1400 را نسبت به سال 1399 حدود 126درصد افزایش داده بود در حالی‌که سال قبل از آن رشد بودجه 47درصد بود.

وی با اشاره به اینکه سال 1400 و براساس قانون بودجه آن سال هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص یافته بود، گفت: دولت قبل این میزان را در همان 6 ماه نخست سال مصرف کرده بود.

مرتضوی با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی 400 همت کسری داشتند، افزود: همان زمان حسن روحانی اعلام کرد بود که اگر کسی بتواند روزی 300هزار بشکه نفت صادر کند، من آن را وزیر نفت خواهم کرد.

به گزارش تسنیم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تکرار ادعای نادرست تورم 60درصدی و سایر مشکلات در سال 1400 گفت: زمانی‌که دولت سیزدهم مسئولیت را به عهده گرفت جمعی از ارادتمندان به جمهوری اسلامی قبول کردند در کنار رئیس‌جمهوری مسئولیت بپذیرند.

 

هیچ مددجوی نیازمندی خارج از پوشش کمیته امداد نیست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی در سال 1400 و 1401 به 4درصد رسید و در 6 ماهه نخست سال 1402 نیز بنا به آمارهای اعلامی، وارد کانال 7درصد شده و تداوم خواهد یافت.

مرتضوی گفت: نرخ بیکاری تابستان امسال به 7.9درصد رسید که در 19 سال اخیر بی‌نظیر است و الان هیچ مددجوی نیازمندی در کشور وجود ندارد که نیاز به حمایت داشته باشد اما تحت پوشش کمیته امداد نباشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم 950هزار نفر مددجو تحت پوشش کمیته امداد داشتیم، خاطرنشان کرد: اکنون این رقم به یک میلیون و 450هزار نفر رسید و نزدیک به 520هزار نفر در این دولت تحت پوشش قرار گرفتند.

وی حضور ایران در پیمان‌های بریکس، شانگهای و اوراسیا را از دستاوردهای دیگر دولت سیزدهم برشمرد و گفت: ارتباط خوبی با همسایگانی برقرار شده و کشورهای همسایه اکنون به فرصتی برای کشور تبدیل شدند.

 

دستاوردی به بزرگی دعوت پادشاه عربستان از رئیسی

مرتضوی همچنین دعوت رسمی پادشاه عربستان از رئیس‌جمهور را دستاورد دیگری دانست و ادامه داد: ایران اکنون یاور مظلومان جهان است. اکنون هیچ ابرقدرتی قادر نیست از موضع برتر با ایران وارد گفت‌وگو شود، بلکه در موضع برابر با کشورمان دیدار می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در دو سال گذشته مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد را به طور متوسط سالانه 40درصد افزایش دادیم، بیان کرد: هزینه نگهداری و تجهیز کردن محل نگه‌داری معمولان نیز افزایش یافته و افزایش حقوق معلولان تا حداقل دستمزد را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

 

کارگران را در سهام خرد شریک می‌کنیم

مرتضوی همچنین درباره سهام هپکو گفت: بخش عمده سهام هپکو متعلق به کارگران است و در هفت‌تپه هم اصل بر این است که کارگران سهامدار شوند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی به وضعیت ذوب‌آهن اشاره کرد و گفت: ذوب‌آهن با تولید 2.2 میلیون تن و 24هزار کارگر به صندوق فولاد واگذار شد ولی اکنون بالغ بر یک هزار و 500 میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: کارگران را باید در سهام خُرد شریک کرد.

 

بعد از اذان صبح وارد محل حادثه معدن شدم

وزیر تعاون همچنین درباره حادثه در معدن طرزه خاطرنشان کرد: حادثه معدن طرزه بسیار ناراحت‌کننده بود و نخستین کسی که بعد از اذان صبح وارد معدن شد، بنده بودم. تکلیف کردم مدیر تعاون وزارت بدون دخل و تصرف دیگران گزارشی در این خصوص برای استیفای حقوق کارگران آماده کنند و براساس گزارشی که تهیه شد مرجع قضایی رسیدگی می‌کند.

مرتضوی همچنین درباره حقوق و دستمزد کارگران گفت: قانون‌گذار اعلام کرده که شورای عالی کار به‌صورت سنواتی و با حضور 3 نماینده از کارفرمایان، 3 نفر از نمایندگان کارگران و 3 نفر از سوی دولت با ریاست وزیر کار حداقل حقوق را تعیین و اعلام کنند و برخلاف نظر برخی مبنی بر اعلام نظر نهایی از سوی وزیر، این فرایند زمان‌بر است.

وی درباره نحوه محاسبه دستمزد کارگران ادامه داد: میزان حقوق با توجه به سبد معیشت و نرخ تورم تعیین و اعلام می‌شود. در طول سال‌های گذاشته ضریبی از تورم را در نظر گرفتند اما در سال 1401 حقوق را نزدیک به تورم اعلام کردیم.

 

افزایش حقوق باعث بالا رفتن تورم می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه بدون اشاره به اجرای سیاست تورم‌زای حذف ارز ترجیحی و افزایش یارانه‌ها در اردیبهشت سال گذشته، با بیان اینکه افزایش 57درصدی دستمزد به نفع کارگران نبود، گفت: افزایش حقوق منجر به افزایش نقدینگی می‌شود و بالا رفتن حقوق باعث افزایش تورم به 45درصد در سال 1401 شد.

وی همچنین درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم کسانی که در حوزه تکلف اجتماعی فعالیت دارند، یک نظریه متقن در این خصوص اعلام کنند.

مرتضوی تاکید کرد: منابع مالی دولت از فروش نفت، مالیات، معادن و گمرک تامین می‌شود، هزینه‌ها نیز مشخص است پس چرا ناترازی و تورم به وجود می‌آید چون توازن وجود ندارد. برای حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی چه اقدامی باید انجام داد؟

وی افزود: صندوق بازنشستگی‌ای پایدار است که ضریب پشتیبانی حداقل تا 7 نفر را داشته باشد. ضریب پشتیبانی همه صندوق‌ها رو به فروپاشی است. با افزایش سن امید به زندگی و عدم تامین منابع سالانه صندوق‌های بازنشستگی، کمبود منابع باعث ناترازی این صندوق‌ها شده است.

مرتضوی همچنین درباره انتصاب‌ها با بیان اینکه بنای من تغییر اتوبوسی نبوده، خاطرنشان کرد: وقتی یک مدیر قادر نیست مجموعه خود را اداره کند و هر روز شاهد تجمع مردم در مقابل ساختمان اداره هستیم و حتی با مردم نیز صحبت نمی‌کند، این مدیر به درد دولت سیزدهم نمی‌خورد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادغام دو معاونت این وزارتخانه را براساس اعلام سازمان اداری و استخدامی کشور دانست و بیان کرد: باید براساس قانون عمل می‌شد که این اقدام انجام شد.

مرتضوی در پایان به مردم مظلوم غزه که در مظلومیت جان می‌دهند، اشاره کرد و گفت: طومار رژیم صهیونیستی در طوفان الاقصی در هم پیچیده شد و در آینده نزدیک شاهد اضمحلال این رژیم خواهیم بود.

سوتیتر 1: افزایش 57درصدی دستمزد به نفع کارگران نبود چون افزایش حقوق منجر به افزایش نقدینگی می‌شود و بالا رفتن حقوق باعث افزایش تورم به 45درصد در سال 1401 شد

 

سوتیتر 2: ضریب پشتیبانی همه صندوق‌ها رو به فروپاشی است و با افزایش سن امید به زندگی و عدم تامین منابع سالانه صندوق‌های بازنشستگی، کمبود منابع باعث ناترازی این صندوق‌ها شده است