تکرار تجربه تلخ موسسات مالی و اعتباری
تعطیلی و بیکاری؛ اهرم فشار خودروسازان
هفته گذشته، شرکت سایپا یکی از دو قطب اصلی تولید خودرو در کشور دست به افزایش قیمت خودروهای تولیدی خود زد که این افزایشها بین 50 تا 130درصد بود. توجیه اصلی این شرکت در افزایش قیمت تولیدات خود بالا رفتن قیمت قطعات خوردو بود و اینکه در صورت عدم افزایش قیمت خودرو، تولید کاهش یافته و کارگران بیشتری در شرکتهای خودروسازی و شرکتهای قطعهسازی، وادار به ترک شغل خود خواهند شد. با این حال برخی از کارشناسان اعتقاد دارند این موضوع تنها بهانهای بیش نبوده و به دلیل تحریمها و نیز کاهش قدرت خرید مردم، شرکتهای خودروسازی اصلا توان تولید تعهدات خود را ندارند.
در همین زمینه یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اعتراضات مردم برای دریافت خودروی پیشفروش شده به مثابه گریه بر سر قبری است که مرده در آن وجود ندارد.
محمدرضا منصوری در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از مشکلات بازار خودرو، گفت: در شرایط فعلی جوانی که ماهانه یک میلیون و 200هزار تومان درآمد دارد اگر ماهی 100هزار تومان پسانداز کند پس از 40 سال مشروط بر ثابت ماندن قیمت خودرو میتواند پراید خریداری کند. شرایط کنونی صنعت خودرو ناشی از سیاست غلط خودروسازان است. این سیاست باعث شد یک میلیون خودرو بدون در نظر گرفتن شرایط کنونی پیشفروش شود.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس افزود: خودروسازان ورشکسته هستند، قسطهای بانکی و پول قطعهسازان را پرداخت نمیکنند بنابراین نیاز است بررسی شود پولهای دریافتی از مردم در پیش فروش در چه محلی مصرف شده است.
ضرورت ورود سازمان بازرسی به موضوع پیش فروش خودرو
منصوری بیان کرد: نیاز است سازمان بازرسی و حمایت از مصرفکننده پیش از اینکه بحران خودرو در کشور
سازمان بازرسی و حمایت از مصرفکننده پیش از اینکه بحران خودرو در کشور مانند بحران بانکهای قرضالحسنه شود، به موضوع ورود کنند چرا که عدم نظارت باعث شد برای حل مشکلات موسسات مالی و اعتباری و بانکهای قرضالحسنه 30هزار میلیارد تومان از بیتالمال برداشت شود
مانند بحران بانکهای قرضالحسنه شود به موضوع ورود کنند چرا که عدم نظارت باعث شد برای حل مشکلات موسسات مالی و اعتباری و بانکهای قرضالحسنه 30هزار میلیارد تومان از بیتالمال برداشت شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: بهرغم اینکه پول زیادی از پیشفروش خودرو نصیب خودروسازان شد اما قطعهسازان هنوز در انتظار دریافت پول هستند. تعطیلی و بیکاری قطعهسازان به اهرم و ابزاری تبدیل شده است تا خودروسازان از مردم پول بیشتری دریافت کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مدیران خودروساز پاسخگوی مشکلات نیستند خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای رفع مشکلات صنعت خودرو نیاز است حتی شخص رئیس جمهور به موضوع ورود کند. در صورتی که غفلت و بیتوجهی به صنعت خودروسازی ادامهدار شود مشکلات موجود چندین برابر میشود. باید هر چه سریعتر مشکلات این صنعت حل شود چرا که ممکن است فاجعهای در اقتصاد رخ دهد.
وی با بیان اینکه باید مشخص شود پول خودروهای پیشفروش شده به کجا رفته است، تاکید کرد: اعتراضات مردم برای دریافت خودروی پیشفروش شده به مثابه گریه بر سر قبری است که مرده در آن وجود ندارد. مردم در مورد قیمت خودروهای پیشفروش شده اعتراض دارند این در حالی است که در حال حاضر خودرویی وجود ندارد که به دنبال کاهش یا افزایش قیمت آن باشیم.
وی ادامه داد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار خودروهای پیشفروش تا ابتدای شهریور ماه با قیمت قبلی تحویل داده میشود این در حالی است که تاکنون هیچیک از این خوردوها به مردم تحویل داده نشده است.
سیستم دولتی، فساد را افزایش میدهد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دلیل مشکلات صنعت خودروسازی کشور، اضافه کرد: مادامی که در صنعت خودروسازی سیستم دولتی حاکم باشد فساد روز به روز بیشتر شده و وضعیت بدتر میشود چرا که مدیران در زیان خودروسازی شریک نیستند. زمانی که فرد در زیان یک بنگاه اقتصادی شریک نباشد نمیتواند این بنگاه را به سوددهی رساند.
در حال حاضر خودروسازان 50هزار میلیارد ریال بدهی دارند. انحصاری شدن قیمت خودرو باعث مریض بار آمدن خودروسازی شده چرا که با این اقدام مردم ناچار شدند خودرو دخلی را با هر نوع کیفیت و قیمتی بخرند
منصوری یادآور شد: بهرغم اینکه خودروسازان خودرو را سه برابر قیمت جهانی به فروش رساندند چگونه به بزرگترین بدهکار دنیا تبدیل شدند. در برههای ماشین را به قیمت 15 میلیون تومان به فروش میرساندند که معادل 15هزار دلار بود در حالیکه در آن زمان بنز صفر کیلومتر نیز 15هزار دلار بود.
به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در حال حاضر خودرو داخلی ارابه مرگی است که تولید آن در جهان 40 سال پیش از رده خارج شده ولی مردم ایران همچنان توانایی خرید این خودرو بیکیفیت را نیز ندارند. در صنعت خودروسازی فاجعهای رو به وقوع است و باید هر چه سریعتر موضوع با پیگری حل شود.
منصوری با بیان اینکه هیچ از مسئولان به دنبال حل مشکل صنعت خودرو نیستند، اضافه کرد: نیاز است کمیتهای تخصصی برای حل این مشکل تشکیل شود چرا که برخی قطعهسازان حدود 10 ماه است پولی دریافت نکردهاند، حال چگونه میتوانند قطعه تولید کنند.
انحصاری شدن، خودروسازی را مریض بار آورد
وی گفت: پیشفروش به معنای تعهد است بنابراین خودروسازان باید خودروها را به قیمتهای قبلی به خریداران تحویل دهند. در حال حاضر خودروسازان 50هزار میلیارد ریال بدهی دارند. انحصاری شدن قیمت خودرو باعث مریض بار آمدن خودروسازی شده چرا که با این اقدام مردم ناچار شدند خودرو دخلی را با هر نوع کیفیت و قیمتی بخرند.
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: صداوسیما با دعوت از مدیران خودروسازی در برنامهها تمامی مشکلات موجود را توجیه کرده و فقط از این صنعت حمایت میکند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حال حاضر همگی در خواب غفلت هستند پیشنهاد داد خودروهای اسقاطی جنوب کشور را که شرایط استفاده دارند وارد کرد و نیاز بازار را تامین کرد چرا که همه دم از کم شدن عرضه خودرو میزنند. با ورود این خودروها به کشور میتوان تا حدودی مشکلات موجود را حل کرد.
دیدگاه تان را بنویسید