رئیس کمیته اشتغال مجلس با تاکید بر اینکه قوه مقننه اصرار به اجرای دریافتی بازنشستگان با شکل مناسبی در برنامه هفتم دارد، گفت: در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی کشور غیر از صندوق تامین اجتماعی ورشکسته هستند به همین دلیل نمایندگان اصرار دارند که ساختار صندوق‌های بازنشستگی با اصلاح پارامتریک دقیق مورد توجه قرار بگیرد، در غیر این صورت صندوق‌های بازنشستگی به سمت ورشکستگی حرکت خواهند کرد.

علی‌اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد مواد 29 برنامه هفتم توسعه و جزئیات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: این ماده برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود که طی بررسی کمیسیون مصوب کرد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تا 90درصد با حقوق و مزایای شاغلان همتراز شود که باید در صحن علنی رای بیاورد.

وی با بیان اینکه دولت با کمبود اعتبارات برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان روبه‌رو است، افزود: به‌رغم اینکه گفته می‌شد در جلسه‌ای حدود ۲ الی ۳ هفته قبل مجلس و دولت توافقاتی در مورد طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان داشتند اما با توجه به شواهد موجود درباره این مهم نگرانی‌هایی برای کمبود منابع وجود دارد اما مجلس اصرار به اجرای دریافتی بازنشستگان با شکل مناسبی در برنامه هفتم است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه بعید می‌دانم تغییری در سن بازنشستگی ایجاد شود، اظهار داشت: تمام مسائل مربوط به بازنشستگان در ماده ۲۹ مطرح شده است. به فرض مثال اصلاحات پارامتریک در صندوق‌های بازنشستگی، حقوق دریافتی و حتی سن آنان لحاظ شده است.

عنابستانی ادامه داد: در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی کشور غیر از صندوق تامین اجتماعی ورشکسته هستند. دولت باید هر چه سریعتر این صندوق‌ها را تامین اعتبار کند که اشکال جدی در کشور است، به همین دلیل نمایندگان اصرار دارند که ساختار صندوق‌های بازنشستگی مورد اصلاح پارامتریک و دقیق قرار بگیرند، در غیر این صورت صندوق‌های بازنشستگی به سمت ورشکستگی حرکت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر اصلاحات پارامتریک در صندوق‌های بازنشستگی صورت نپذیرد، باید تمام بودجه‌های کشور را صرف حقوق بازنشستگان کرد، اظهار داشت: در حال حاضر سالانه ۱۲۰ الی ۱۵۰هزار میلیارد تومان اعتبار کمک به صندوق‌های بازنشستگی لشگری و کشوری می‌شود یعنی پولی که می‌تواند صرف عمران، آبادی و آموزش کشور شود. در اصل مسئول پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق است نه دولت که این مسأله یک اشکال جدی است.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه باید اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی به صورت شکلی انجام پذیرد، گفت: اگر اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی به صورت شکلی انجام بگیرد، بی‌تردید آنها زنده خواهند ماند، به گونه‌ای که آنها بتوانند وظایف مرتبط با خود را که پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان به تنهایی پرداخت کنند. به همین دلیل اصلاحات مختلفی ازجمله سن بازنشستگی و اشتغال 

مطرح می‌شود.