رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با انتقاد نسبت به عدم برگزاری جلسات شورای عالی کار می‌گوید: مگر فقط مسأله مزد است که می‌ترسند جلسه شورای عالی کار را تشکیل دهند؟! مگر فقط مسائل کارگران این است که ببینیم چند درصد روی حقوق‌شان اضافه شود؟

سمیه گلپور در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا دولت قول مساعدی برای ترمیم حقوق کارگران داده، می‌گوید: از دولت قول مساعدی نشنیده‌ایم که رسما اعلام کند می‌خواهم در حوزه دستمزد ترمیم داشته باشم اما این ذره‌ای از وجود مطالبات قانونی و مسئله سنگین معیشتی که روی کارگران و جامعه است، کم نمی‌کند. وی می‌افزاید: فارغ از اینکه دولت نظر مساعدی، تازه در برگزاری جلسه شورای عالی کار داشته باشد یا خیر، واقعیت این است که دولت به صورت جدی در مورد این مسأله ورود نمی‌کند و نظر قطعی نمی‌دهد. گلپور تصریح می‌کند: به هر حال آنچه که تصویب می‌شود، باید با نرخ تورم که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، تناسب داشته باشد اما از آنجایی که از اساس دستمزد در سال ۱۴۰۲ با تورم مطابقت نداشته و همچنان هم نرخ تورم رو به رشد است و دولت هم پیش‌بینی کرده که تا ۴۰درصد هم پیش می‌رود، بر این اساس مطالبه تشکل‌های کارگری به عنوان نمایندگان کارگری این است که دولت مدعی حمایت از محرومین، دستمزد را با نرخ تورم همسان کند و در این زمینه حرکتی داشته باشد.

وی درباره جلسه احتمالی شورای عالی کار می‌گوید: ما این مطالبه را داریم که چرا شورای عالی کار، اصلا جلسه را تشکیل نمی‌دهند. موضوع شورای عالی کار که صرفا تعیین دستمزد نیست. کارگران ده‌ها مطالبه دیگر در موضوعات مختلف تولید، اشتغال، قراردادها، قراردادهای موقت، معین و... دارند. مگر فقط مسأله مزد است که می‌ترسند جلسه شورای عالی کار را تشکیل دهند؟! مگر فقط مسائل کارگران این است که ببینیم چند درصد روی حقوق‌شان اضافه شود؟!

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور می‌افزاید: استنباط ما این است که نه‌تنها مسأله معیشت شهید می‌شود، بلکه در کنار این موضوع، مسائل دیگر جانبی هم به دلیل عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار، محو می‌شود و مطرح نمی‌شود. این در حالی است که شورای عالی کار، حکم قانونی دارد. نباید چند ماه بگذرد و هنوز یک جلسه برگزار نشده باشد.

گلپور عنوان می‌کند: دستمزد، جزئی از جلسات شورای عالی کار است. عملا ما در حوزه اشتغال، ورود اتباع را داریم و حتی مشاغل ساده را دیگر برای کارگران ایرانی نداریم زیرا اتباع بیمه نمی‌شوند و حق مسکن، حق عائله‌مندی، شیردهی و زایمان و... را ندارند. حقوق‌شان هم کاملا توافقی است.

وی متذکر می‌شود: یک زمانی روی در و دیوار نوشته می‌شد که به یک کارگر ساده نیاز داریم اما این را دیگر نمی‌بینیم. اینها مسائلی است که در حوزه کار، شورای عالی کار و شورای عالی اشتغال باید بررسی کنند. این در حالی است که این جلسات برگزار نمی‌شود که مطالبات گفته شود.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور تصریح می‌کند: ما تا چند ماه پیش حرف‌مان این بود که کارگر وجود دارد، کارفرما هم به نیرو نیاز دارد اما حقوق کم است ولی الان من با قاطعیت می‌گویم که حتی مشاغل ساده دیگر وجود ندارد و کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند به صورت توافقی با کسانی تعامل داشته باشند که برایشان هیچ بار مسوولیت حقوقی و قانونی ندارد، بنابراین در این حوزه دچار بحران بالایی هستیم. وی تاکید می‌کند: این مسائل حتما باید رایزنی شود و سیاست‌گذاران در این زمینه باید کمک کنند.