رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به اینکه بیمه حق مسلم تمام کارگران است، گفت: طبق گفته کارشناسان تأمین اجتماعی، با تصویب قانون بیمه کارگران ساختمانی فقط بیمه ۷۰۰هزار نفری که تحت پوشش هستند حفظ می‌شود و امکان بیمه جدید نیست.

اکبر شوکت در گفت‌وگو با تسنیم گفت: چیزی که نمایندگان کارگران و کمیسیون اجتماعی مجلس به دنبال آن بودند، تصویب نشد. طرحی که کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه کرده بود تلفیقی از متراژ ساختمان و حداقل دستمزد بود که کاملاً‌ منطقی بود. دستمزد هر ساله در شورای عالی کار افزایش می‌یابد اما عوارض شهرداری‌ها گاهی چند سال ثابت باقی می‌ماند. به خاطر همین ثابت بودن عوارض شهرداری، در سال 93 که این قانون تصویب شد کسری بودجه هر ساله بیشتر شد چرا که نرخ عوارض شهرداری‌ها ثابت بود. علاوه بر اینکه عدد ثابت بود شهرداری‌ها بسیاری از عوارضی که دریافت می‌کردند را در بیمه کارگران ساختمانی محاسبه نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه تأمین اجتماعی به بهانه کسری بودجه از سال 99 تعداد کارگران ساختمانی بیمه‌شده را کاهش داد، گفت: تخلفات و عدم وابستگی به دستمزد سالیانه باعث شد تأمین اجتماعی از ابتدای سال 99 به بعد بیمه حدود 300هزار نفر از کارگران ساختمانی را قطع کردند. کارشناسان تامین اجتماعی هم بیان می‌کنند با قانون فعلی که تصویب شده، ‌نهایتاً بیمه 700هزار خانواده‌ای که تحت پوشش هستند قطع نمی‌شود اما امکان بیمه‌شدن جدید وجود ندارد.

شوکت بیان کرد: لابی پشت پرده اجازه نداد کارگران ساختمانی به حق خود برسند. از طرفی فشارها و صحبت‌های خلاف واقع وزارت راه هم بی‌تأثیر نبود. وزارت راه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرده بود که درآمد شهرداری‌ها از محل پروانه‌ها 86هزار میلیارد بوده و اگر 25درصد آن را محاسبه کنیم، درآمد سازمان نزدیک به 20هزار میلیارد خواهد شد. اگر این رقم وصول نشود چه کسی جوابگو خواهد بود؟

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به ضرورت بیمه کارگران ساختمانی گفت: تعداد حوادث شغلی در این شغل بسیار زیاد است. روزانه 2.5 نفر فوتی بین کارگران ساختمانی داریم که آمار بسیار بالایی است. تعدادی بسیاری از کارگران روزانه قطع نخاع و قطع عضو می‌شوند. بیمه حق اولیه هر فردی است اما متأسفانه بعید می‌دانیم با این قانون تمام کارگران ساختمانی که چشم انتظار بیمه بودند به حقشان برسند.