در سه ماه ابتدایی امسال، سهم اشتغال مردان در بخش‌های صنعت و خدمات افزایشی و در بخش کشاورزی کاهشی بوده است. این سهم برای زنان تنها در بخش صنعت بالاتر رفته است.

به گزارش اکوایران، داده‌های بازار کار در بهار امسال نشان می‌دهد که گرچه سهم مردان در اشتغال بخش کشاورزی کاهش یافته اما تعداد مردان شاغل در این بخش افزایشی بوده است. به بیان دیگر، تعداد کل مردان شاغل افزایش یافته اما این افراد بیشتر در بخش‌های صنعت و خدمات مشغول به کار شده‌اند.

در بهار 1402 سهم مردان از اشتغال بخش کشاورزی معادل با 15.6درصد برآورد شده در حالی‌که این سهم در بهار سال گذشته 16درصد بوده است. تعداد مردهای شاغل در بخش کشاورزی هم از 3 میلیون و 176هزار نفر در بهار سال گذشته به 3 میلیون و 178هزار نفر در بهار امسال افزایش پیدا کرده است.

در مقابل، سهم اشتغال مردان در بخش‌های صنعت و خدمات روندی صعودی به خود گرفته طوری‌که این سهم در بخش صنعت از 34.4درصد در بهار سال گذشته به 34.6درصد در بهار امسال رسیده است. این رقم در بخش خدمات نیز با 0.2درصد افزایش در سه ماه ابتدایی سال 1402 رقمی معادل با 49.8درصد را ثبت کرده است. جمعیت مردان شاغل در بخش‌های صنعت و خدمات نیز از روند صعودی برخوردار بوده است.

می‌توان گفت که کم‌شدن سهم بخش کشاورزی از اشتغال مردان با وجود افزایش تعداد آنها در این بخش به این معناست که مردان شاغل در سه ماه ابتدایی امسال بیشتر به بخش‌های صنعت و خدمات روی آورده‌اند و درواقع سرعت ورود مردان به این دو بخش بالاتر از سرعت ورود آنها به بخش کشاورزی بوده است.

کاهش سهم اشتغال زنان در کشاورزی و خدمات

سهم زنان از اشتغال در بخش کشاورزی در سال گذشته 16.5درصد بوده و در بهار امسال معادل با 15.5درصد شناسایی شده است. جمعیت زنان شاغل در این بخش نیز روند نزولی به خود گرفته و از 607هزار نفر در بهار 1401 به 598هزار نفر در بهار 1402 رسیده است.

در مقابل، سهم اشتغال زنان در بخش صنعت با صعودی چشم‌گیر مواجه شده طوری که 2.1درصد افزایش یافته و به 25.4درصد رسیده است. آمارها نشان می‌دهد که در سه ماه ابتدایی امسال بیش از 980هزار زن در بخش صنعت مشغول به کار بوده‌اند. سهم زنان از اشتغال در بخش خدمات از 60.2درصد در بهار سال گذشته به 59.2درصد در بهار امسال نزول کرده اما تعداد زنان شاغل در این بخش بیش از 72هزار نفر افزایش یافته است.

می‌توان گفت که علت چنین پیشامدی این است که زنان شاغل با شدت کمتری نسبت به بخش صنعت، وارد بخش خدمات شده‌اند. به عبارت دیگر، در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته زنان بیشتری وارد بخش خدمات شده‌اند اما چون تعداد زنانی که وارد بخش صنعت شده‌اند از آن بیشتر است، سهم بخش خدمات از اشتغال زنان کاهش یافته است.