مشکلات سامانه روابط کار هنوز حل نشده است
سامانه روابط کار از سال ۹۷ برای ارائه خدمات الکترونیکی و تسهیل در کار کارگران ایجاد شد. این سامانه اگرچه بخشی از مشکلات ناشی از مراجعه حضوری را رفع کرده اما مشکلاتی نیز برای کارگران به وجود آورده که این مشکلات بعد از چهار سال هنوز رفع نشده است.
به گزارش ایلنا، «محسن باقری» عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای کار تهران گفت: مراجعه به دفاتر پیشخوان برای احراز هویت از این نظر که بار مالی بر کارگران تحمیل میکند، درست نیست. طبق قانون کار، تنظیم و بررسی شکایت کارگر در مراجع حل اختلاف باید رایگان باشد بنابراین این کار باید اختیاری باشد و اگر کارگری خواست بتواند بدون مراجعه به مراکز پیشخوان احراز هویت کند.
وی با بیان اینکه نفس ایجاد این سامانه خوب است، گفت: با وجود این سامانه، کارگر میتواند دادخواست خود را به صورت اینترنتی تنظیم کند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به ادارات کار نیست. از طرفی موضوع شفافتر بررسی میشود اما خود سامانه مشکلاتی دارد که بعد از چهار سال هنوز اصلاح نشده و کارگران از آن رنج میبرند. باقری با اشاره به این مشکلات گفت: اخلال در سیستم نوبتدهی، ابلاغ رأی و مشاهده مستندات ازجمله این مشکلات است که گاهی مانع کارگر برای رسیدگی به شکایتش است. کارگرانی بودهاند که مستنداتشان در سامانه گم شده در حالیکه فکر میکردند این مستندات بارگذاری شده است. گاهی کارگر فکر میکند پرونده در حال رسیدگی است اما پرونده رسیدگی و ابلاغ شده و چون پیامکی ارسال نشده کارگر مراجعه نمیکند و موعد قانونی برای اعتراض به رای از بین میرود.
دیدگاه تان را بنویسید