معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی گفت: نباید هیچ کارگاهی را در گروه الف یعنی در گروه کارگاه‌هایی که شرایط سخت و زیان‌آوری آنها برای نیروی کار با تمهیدات فنی قابل ایمن‌سازی و برطرف شدن ویژگی‌های سخت و زیان‌آور هستند، داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، محمد محمدی در یک نشست تخصصی و آموزشی گفت: هدف اصلی قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، ایمن‌سازی محیط کار بوده که مورد غفلت قرار گرفته است. امروز بعد از گذشت ۲۰ سال از آغاز اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، نباید هیچ کارگاهی در گروه الف یعنی در گروه کارگاه‌هایی که شرایط سخت و زیان‌آوری آنها برای نیروی کار با تمهیدات فنی قابل ایمن‌سازی و برطرف شدن ویژگی‌های سخت و زیان‌آور هستند، داشته باشیم و قاعدتاً باید فقط کارگاه‌هایی که مشاغل آنها ماهیتاً سخت و زیان‌آور است، بتوانند از مزایای این قانون استفاده کنند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده ضریب پشتیبانی تأمین‌اجتماعی نزولی شود، بازنشستگی‌های پیش از موعد براساس قوانین مختلف است به‌نحوی‌که سهم بازنشستگی‌های پیش از موعد به کل بازنشستگان در سازمان تأمین‌اجتماعی به ۵۲درصد رسیده است.

محمدی ادامه داد: قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور بنا بود در یک دوره دو ساله اجرا شود. در سال ۱۳۸۰ قرار بود از تاریخ اجرای قانون، طی دو سال ایمن‌سازی کارگاه‌ها انجام شود اما پس از ۲۰ سال، ایمن‌سازی کارگاه‌ها به صورت مناسبی انجام نشده و این قانون منجر به برطرف شدن مشکلات کارگاه‌ها و ایمن‌سازی محیط کار نشده و تنها منجر به بازنشستگی زودهنگام می‌شود.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در برنامه هفتم توسعه تلاش زیادی شده که آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور اصلاح شود که امیداوریم این تلاش‌ها به نتیجه برسد. درخواست ما این است که در قانون مشاغل سخت و زیان‌آور گروه الف، تمامی دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند و ایمنی محیط کار مورد توجه قرار گیرد.

محمدی گفت: در تأمین اجتماعی، سالانه ۴۰۰هزار نفر بازنشسته می‌شوند که بخش قابل‌توجهی از بازنشستگان با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند. شاهد هستیم که افرادی با سن حدود ۴۰ سال که اوج دوره توانایی و تجربه است، بازنشسته می‌شوند و این افراد عموماً از بازار کار خارج نمی‌شوند بلکه با حقوق کمتر و بدون پرداخت حق بیمه جای افراد شاغل را می‌گیرند.

وی در پایان گفت: به طور قطع باید حق کسانی را که در مشاغل سخت و زیان‌آور کار می‌کنند و قانون برای آنها حقی در نظر گرفته، به آنها بدهیم و شرایط قانونی را اجرا کنیم اما باید مراقبت کنیم که افرادی ناحق از تعهدات سازمان استفاده نکنند.