رئیس مجلس در نشست علنی وعده داد که تکلیف بیمه کارگران ساختمانی به زودی مشخص شود. حال کارگران ساختمانی در انتظار ورود طرح بیمه کارگران ساختمانی به صحن علنی مجلس هستند و البته از سنگ‌اندازی مقابل تصویب این طرح نیز بسیار نگرانند.

«حسن علیزاده» رئیس کانون کارگران ساختمانی خراسان جنوبی در این باره به ایلنا گفت: اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بیش از دو سال در مجلس است و قرار است به زودی به صحن برسد. توقع ما از نمایندگان مجلس این است که این طرح را تصویب کنند و مشکل بیمه کارگران ساختمانی را حل کنند.

وی با اشاره به بررسی مجدد طرح در کمیسیون اجتماعی و تغییر سهم حق بیمه کارفرما از یک تا ۴درصد به یک تا ۶درصد گفت: ایراداتی که نمایندگان به طرح قبلی وارد کرده بودند در جلسه کمیسیون رفع شد و طرح جدید از آن جهت که سهم حق بیمه کارفرمای ساختمانی مناطق گرانتر را بیشتر از کارفرمای مناطق ارزانتر کرده، عادلانه‌تر است اما حق بیمه‌ای که از سوی کارفرما قرار است پرداخت شود بسیار ناچیز و کمتر از یک درصد درآمد کارفرما را شامل می‌شود.

علیزاده تأکید کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای همچنان به این بهانه که هزینه‌های مسکن با بیمه کارگران ساختمانی بالا می‌رود به دنبال لابی برای جلوگیری از به ثمر رسیدن طرح هستند. واقعا نمی‌دانیم مخالفان به دنبال چه هستند و چرا یک کارگر ساختمانی باید از حداقل‌ها محروم باشد.

رئیس کانون کارگران ساختمانی خراسان جنوبی گفت: بالای ۵۰درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی اتفاق می‌افتد اما این کارگران از بیمه اجتماعی که حق مسلم و ابتدایی کارگران است، محروم هستند. در نبود بیمه اجتماعی اگر حادثه‌ای برای کارگر پیش بیاید و خانه‌نشین شود یا فوت کند، خانواده این کارگر بدون مستمری به حال خود رها می‌شود.

این فعال کارگری گفت: طبق قانون، چنانچه کارگر ساختمانی در حادثه کار خانه‌نشین شود یا فوت کند تأمین اجتماعی باید برای آن خانواده مستمری برقرار کند، اما این کار دردسر دارد و مواردی داشتیم که کارگر بدون بیمه در حادثه کار فوت شده ولی هنوز مستمری برای خانواده برقرار نشده است.

علیزاده ادامه داد: مسأله این است که سازمان تأمین اجتماعی به این بهانه که منابع لازم را ندارد، به تعهدات خود عمل نمی‌کند. قطع بیمه کارگران ساختمانی نیز به همین بهانه اتفاق افتاد. کار ساختمانی یک کار فصلی است و بسیاری از کارگران ساختمانی در فصل‌هایی از سال که هوا سرد است، کار نمی‌کنند یا به کارهایی مثل مسافرکشی رو می‌آورند. بازرسان تأمین اجتماعی بدون در نظر گرفتن ماهیت این شغل، بیمه بسیاری از کارگران ساختمانی را قطع کرده‌اند.

رئیس کانون کارگران ساختمانی خراسان جنوبی تأکید کرد: کارگران ساختمانی زحمتکش‌ترین و محروم‌ترین اقشار جامعه هستند و از ابتدایی‌ترین حق خود محرومند. مجلس باید هر چه سریع‌تر مسأله بیمه کارگران ساختمانی را با تصویب اصلاحیه ماده ۵ حل کند.