دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه قراردادهای موقت آسیب جدی به امنیت شغلی کارگران وارد کرده، گفت: کارگری که وضعیت چند ماه دیگر خود را نمی‌داند، چه طور و با چه امیدی خواهد توانست برای بقیه کاری انجام دهد؟

هادی ابوی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه معیشت و امنیت شغلی کارگری از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: در کل کشور بیش از 50درصد جمعیت را خانواده‌های کارگران تشکیل می‌دهند. قراردادهای موقت باعث شده این قشر امنیت شغلی نداشته باشد و سال‌هاست که در عرصه اجتماعی و شغلی کارگران اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: وقتی کارگری بعد از 15 سال سابقه، سه ماه به سه ماه با او قرارداد می‌بندند امنیت شغلی ندارد و هر زمان که میل کارفرما باشد آن کارگر کار خود را از دست می‌دهد و چنین کارگری هیچ گاه نمی‌تواند برای خود زندگی بسازد و باید با حداقل دستمزد زندگی را ادامه بدهد و پس‌اندازی نداشته باشد.

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: امید به زندگی برای کارگران صفر است. وضعیت معیشت امروز کارگران با هزینه‌های بالای مسکن و اقلام خوراکی بسیار دردناک است. کارگران همواره قربانیان آسیب‌های تحریم، کرونا و تورم هستند. در حوزه خدمات هم خیلی از این کارگران بیمه نیستند و وضعیت آنها بستگی به امرار معاش صاحب اصلی مغازه و بنگاه دارد.

وی ادامه داد: حقوق فعلی تنها نیمی از زندگی یک کارگر را تامین‌ می‌کند. شرایط طوری است که نگران هستیم. وضعیت طبیعی نیست و خطرناک است.

ابوی گفت: بعضی از کارگران، روزمزد و به اصطلاح زیرپله‌ای هستند و از هیچ‌جا حمایت نمی‌شوند که کارفرمایان آنها اعتقادی به پرداخت مزایای شغلی ندارند.

ابوی افزود: وقتی سیل و حادثه می‌آید دولت کمک می‌کند. در این شرایط هم دولت باید کمک کند. سیستم کوپنی را برای اقشار پایین ایجاد و کالای رایگان توزیع کند تا کارگر بتواند برای کارفرما کار کند. دولت باید از صندوق ذخیره بردارد و به خانواده‌های کارگری بدهد. ما شرکای اجتماعی دولت هستیم و دولت در این مقطع حساس باید به فریاد کارگر برسد. در جریان کرونا حقوق هیچ کارمندی قطع نشد اما خانواده‌های بسیاری از کارگران چندین ماه بدون دستمزد کار کردند.