عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه تامین مسکن بسیار سخت شده، گفت: بسیاری از خانواده‌های ایرانی در حال حاضر توانایی خانه‌دار شدن را ندارند.

اقبال شاکری در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: شاخص‌های متعددی برای خانه‌دار شدن مردم در تمام دنیا تعریف می‌شود. مثلا یکی از شاخص‌ها برای خانه‌دار شدن، پس‌انداز تمام حقوق برای خرید خانه است. به طور مثال اگر یک خانوار ایرانی تمام حقوق 12 میلیون تومانی خود را برای خرید خانه 70 متری با متری 20 میلیون تومان و با فرض ثابت بودن تورم پس‌انداز کند، طی 13 الی 15 سال می‌تواند خانه‌دار شود.

وی با تاکید بر اینکه تامین مسکن بسیار مشکل است، افزود: بسیاری از خانواده‌های ایرانی توانایی خانه‌دار شدن را ندارند ولی در برنامه هفتم توسعه، کمیسیون عمران زمان خانه‌دار شدن مردم را 10 سال در نظر گرفته است.

شاکری ادامه داد: طبق گزارش‌های مرکز پژوهش‌‌های مجلس، اندیشکده‌ها و کارشناسان حوزه مسکن، حدود 12 میلیون مسکن مورد نیاز واقعی جامعه است و پیش‌بینی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از طرف دولت و مجلس نیازی واقعی است.

وی در مورد افرادی که به دلیل نبود منابع مالی پای کار طرح ملی مسکن نیامدند، یادآور شد: در حال حاضر گروهی به دلیل نداشتن اعتبارات لازم اقدامی در جهت خرید مسکن نداشته اما نیازمند این کالای اساسی هستند و پرداخت هر ۶ ماه ۴۰ میلیون تومان برای اقساط مسکن را ندارند. باید برنامه‌ریزی صورت گیرد تا آنان هم متقاضی شوند.