نخستین جلسه حضوری دبیران اجرایی شعب خانه کارگر کشور در سال جاری با حضور «علیرضا محجوب» دبیرکل این تشکیلات صنفی در استان تهران برگزار شد.

محور این جلسه بررسی مسائل روز کارگری و گرامیداشت روزهای ملی جامعه کارگری، تحلیل برنامه هفتم توسعه، بررسی دلایل رد شکایت جامعه کارگری به دیوان عدالت اداری درباره مصوبه دستمزد سال ۱۴۰۲، موضوعات و مصوبات مهم تشکیلاتی در حوزه استان‌ها و شهرستان‌ها، امور اعضا و آموزش، بررسی گزارشات عضویت شعب و همچنین عملکرد اتحادیه امکان بود.

در این نشست محجوب به تشریح شرایط اقتصادی کشور پرداخته و ضمن انتقاد از لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه، به لزوم گسترش زیرساخت‌ها و رشد تولید اشاره کرد و گفت: رشد و توسعه، از موضوعات مهم اقتصادی است. در اقتصاد پویا باید برای جلوگیری از تورم، این دو مولفه راهبردی مورد توجه جدی قرار بگیرد و نباید یکی از این دو موضوع را در اولویت قرار داد و از دیگری غافل ماند. توسعه زیرساخت‌ها و رشد تولید، از موارد اصلی اقتصادی است که باید هر دو مورد موازی و همزمان با هم حرکت کنند.

وی گفت: اصلاح شرایط صندوق‌های بازنشستگی نباید از جیب بیمه‌شده و کارگر باشد. این بدترین ظلمی است که در برنامه هفتم توسعه مشاهده می‌شود. از دولتی‌ها می‌پرسیم که آیا به دنبال رفع فقر صندوق‌هایی هستید که اعضای آن درگیر فقر هستند؟

محجوب گفت: هم‌اکنون صدها هزار کارگر ساختمانی با مشکل بیمه مواجه هستند. حل مشکل این کارگران واجب‌تر است یا بیمه کردن اقشاری که هیچ ربطی به صندوق تأمین اجتماعی ندارند و سهم دولت نیز بابت تعهد به بیمه کردن اینها نه تاکنون پرداخته شده و نه در آینده پرداخته خواهد شد؟

وی تأکید کرد: در قانون نظام جامع تامین اجتماعی، دستگاه‌های امدادی از دستگاه‌های بیمه‌ای تفکیک شده‌اند. چرا این دو بخش و دو دستگاه را می‌خواهند با هم ادغام کنند؟ با سپردن وظایف دستگاه‌های امدادی به دستگاه‌های بیمه‌ای تنها صورت مسأله پاک می‌شود. بسیاری از تعهداتی که از ابتدای انقلاب توسط دولت و مجلس به صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی و در رأس آن سازمان تامین اجتماعی سپرده شده، هزینه برای صندوق‌ها به بار آورده و این بدهی‌ها باید به‌روز محاسبه و به صندوق‌ها پرداخت شود.

دبیرکل خانه کارگر افزود: برای کارگران مشکلات زیادی ایجاد شده و در آخر مستمری کارگران بازنشسته کم شده است. تورم به گونه‌ای عمل می‌کند که حقوق سال ۱۳۹۷ کارگران یک هفتم حقوق و دستمزد فعلی آنهاست.

وی گفت: این چه ظلمی است که به بازنشستگان می‌رود؟ البته افرادی هستند که سواستفاده کرده و در دو سال آخر، حق بیمه حقوق نجومی واریز می‌کنند و به این ترتیب به منابع تامین اجتماعی ضربه وارد می‌کنند اما به هر حال قاعده روشن است. حق دست‌درازی به حق‌الناس نداریم و باید مشخص شود براساس چه قاعده‌ای در قوانین صندوق‌ها دست می‌بریم. صدها بار گفته می‌شود حقوق خصوصی و حریم حقوق خصوصی سرمایه باید رعایت شود. حال پرسش ما این است که معیار قرار دادن میانگین ۵سال آخر برای پرداخت مستمری با این میزان تورم، دست‌درازی به حقوق کارگر نیست؟ باید گفت این تقسیم ثروت نیست بلکه سرقت از جیب بیمه‌شده است. با حمله به جیب بیمه‌شدگان و سیاست‌های ناکارآمدی که در پی آن می‌آید، کارآمدی ایجاد نخواهد شد.

محجوب گفت: قرار نیست برای سیر کردن بخشی از فقرا به خیابان رفته و از جیب مردم به زور پول برداریم. مگر مردمی که شما برای مشکلات خودتان مستمری‌هایشان را کم می‌کنید، دریافتی و درآمد و ثروت بالایی دارند؟ قاطبه کسانی که در داستان همسان‌سازی مشمول اجرای این سیاست شدند، اقلیت کوچکی از بازنشستگان بودند و تنها یک پنجم آنها مشمول شدند. ورودی صندوق با این سیاست‌ها کوچک شده و صندوق‌ها از نظر مالی در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرند.