کاهش مصرف مواد غذایی و پوشاک؛ آغاز رکود تورمی در کشور
فقر به تمام ابعاد زندگی ایرانیان سرک کشیده است
آمار منتشره از سوی فعالان صنفی در کشور نشان از این میدهد که کاهش قدرت خرید مردم در سال جاری، سبب کاهش خرید ملزومات اصلی زندگی از سوی مردم شده است.
به گزارش «توسعه ایرانی»، پیشبینی برخی از کارشناسان اقتصادی و فعالان صنفی از وضعیت مردم در سال جاری بسیار زود محقق شد و آمارها نشان از کاهش خرید مردم به دلیل افت قدرت خرید آنها دارد.
سال گذشته و با اعلام خبر افزایش 20درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی و نیز تصمیم شورای عالی کار مبنی بر افزایش 21درصدی مزد کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی، برخی از کارشناسان اقتصادی پیشبینی کردند که با توجه به افزایش 50درصدی قیمت کالاها و خدمات در کشور، قدرت خرید طبقات مزدبگیر به عنوان اکثریت جمعیت کشور، کاهش شدیدی خواهد داشت که همین موضوع میتواند باعث ایجاد رکودی عمیق در کشور شود؛ رکودی با طعم تورم. حال با گذشت کمتر از سه ماه از آغاز سال جاری، آمارها نشان میدهد که این پیشبینی محقق شده است.
احتمال تعدیل نیرو در صنایع غذایی کشور
دو هفته پیش، « امیررضا ثابتپی» رئیس فدراسیون صنایع غذایی با اشاره به افزایش ۶-۵ برابری قیمت روغن در یک سال گذشته گفت: قیمت روغن در نرخ غذاهای آماده و سالادها حدود ۲۰درصد تعیینکننده است اما این افزایش نرخ باعث ریزش ۵۰درصدی فروش صنایع غذایی شده است. وی با اشاره به دلایل کاهش مصرف افزود: کمپینهای نخریدن و کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان باعث شد میزان تقاضا برای خرید حدود ۵۰درصد کاهش پیدا کند.
رئیس فدراسیون تشکلهای صنایع غذایی همچنین درباره اینکه افزایش نرخ آرد و نانهای صنعتی چه میزان قیمت محصول نهایی را افزایش میدهد؟ تاکید کرد: قیمت روغن، مرغ، تخممرغ و نان حدود ۴۰درصد نرخ محصولات را در صنایع غذایی افزایش داد. نرخ نان از ۲ هزار تومان به ۵ هزار تومان رسید و اینگونه نرخ ساندویج ۲۰هزار تومانی ۳۹هزار تومان شد.
وی با بیان اینکه تعدیل نیروی انسانی بسیاری از هزینههای تولیدکنندگان را تقلیل میدهد، خاطرنشان کرد: برای تولیدکنندگان کارخانه و نیروی انسانی مانند فرزندانش است، از اینرو تمام تلاش خود را میکنیم که با وجود شرایط سخت نیروهای خود را حفظ کنیم.
سهم پوشاک در سبد خانوارهای ایرانی نصف شد
روز گذشته نیز عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان آماری درباره وضعیت این صنعت گفت: سهم پوشاک در سبد خانوارهای ایرانی در دهه 80 حدود 7درصد بود اما در طول این سالها این سهم به حدود 3.5درصد رسیده است که نشان میدهد تقاضای مردم برای خرید پوشاک کاهش پیدا کرده است.
نامی: زمانیکه تورم خوراک و مسکن تا این میزان بالا برود و درآمدها به همان اندازه افزایش پیدا نکند، طبیعی است که مردم از هزینههایی که میتوانند، میگذرند، پس مصرف و تقاضا برای خرید پوشاک افت ملموسی کرده است
مجید نامی با اشاره به عدم تخصیص ارز برای تامین و واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشینآلات صنعت پوشاک گفت: در یک بازه زمانی سه ماه ارز به واردکنندگان صنعت پوشاک تخصیص داده میشود در حالیکه در گذشته ظرف حداکثر ۳ تا ۴ هفته ارز به واردکنندگان تعلق میگرفت. این تعلل بر تمام زنجیره تامین ازجمله بخشهای اولیه یعنی الیاف و پارچه تاثیر و اکوسیستم صنعت را دچار کمبود کرده است.
این فعال اقتصادی با بیان اقتصاد در شرایط رکود تورمی است، تصریح کرد: با وجود اینکه نرخ ارز در چند هفته ثبات خود را حفظ کرده اما به دلیل انتظاراتی تورمی که در کشور وجود دارد و عدم چشمانداز مثبت نسبت به اقتصاد کلان کشور، شاهد انتظارات تورمی از ابتدای سال بودیم و در نتیجه قیمت مواد اولیه و کالای نهایی در حال افزایش است. همچنین مشکلات اقتصادی در ۲ سال گذشته امکان سرمایهگذاری در توسعه صنعت پوشاک را کاهش داده و این موضوعات دست به دست هم دادهاند که وضعیت قاچاق همچنان در صنعت پوشاک ادامه داشته باشد. هر چند قاچاق پوشاک موضوعی نیست که در یک مقطع کم و قطع شده باشد همواره بوده و ادامه دارد.
به گفته وی، هر گونه سکته در تامین مواد اولیه و تولید، در بازار نمود پیدا میکند. در سالهای گذشته اگر شرکتها و برندها یک فصل را دوام میآوردند و در فصل بعدی افزایش قیمت را اعمال میکردند اما هم اکنون با توجه به تورم و کاهش قدرت نقدینگی شرکتها در همان فصل تغییر قیمتها را لحاظ میکنند.
ثابتپی: قیمت روغن در یک سال گذشته 6.5 برابر شده است. قیمت روغن در نرخ غذاهای آماده و سالادها حدود ۲۰درصد تعیینکننده است اما این افزایش نرخ باعث ریزش ۵۰درصدی فروش صنایع غذایی شده است
این فعال اقتصادی ایران افزود: صنعت پوشاک در ترکیه حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری دارد در حالیکه صادرات پوشاک ایران در بهترین حالت زیر ۱۰۰ میلیون دلار است. اگر ما بتوانیم سهم حدود ۶۰ تا ۶۵درصدی خود را در بازار داخلی حفظ کنیم کار بزرگی انجام دادیم. موضوع این است که در چند سال اخیر به دلیل خروج برندهای خارجی و ممنوعیت واردات رسمی، برندها و نشانهای شناخته شده پوشاک ایرانی که سهم بازار آنها زیر ۱۰درصد بود توانستند بیشتر خود را به متقاضیان داخلی معرفی کنند و مراکز خریدی که به هیچ عنوان پوشاک ایرانی را راه نمیدادند با خالی شدن فضا مجبور شدند که به برندهای ایرانی را عرضه کنند و این موضوع در نهایت به معرفی بیشتر برندهای ایرانی کمک کرد.
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پاسخ به این پرسش که آیا افت توان خرید مصرفکنندگان تاثیری در میزان تقاضا گذاشته است؟ تصریح کرد: آمار نشان میدهد که تقاضای مردم برای خرید پوشاک کاهش پیدا کرده است. زمانیکه تورم خوراک و مسکن در کشور تا این میزان بالا برود اما از سوی دیگر درآمدها به همان اندازه افزایش پیدا نکند، طبیعی است که مردم از هزینههایی که میتوانند بگذرند، میگذرند از اینرو مصرف و تقاضا برای خرید پوشاک افت ملموسی کرده است.
چشمپوشی مردم از نیازهای اولیه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
خوراک و پوشاک، جزو نیازهای اولیه و ضروری هر انسانی به حساب میآیند. اگر در موضوع پوشاک، استفاده بیشتر از پوشاک قدیمی بتواند بخشی از نیاز خانوار را پوشش دهد، اما در حوزه اقلام خوراکی، این موضوع ضربههای جبرانناپذیری بر جامعه وارد میکند؛ موضوعی که گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نیز بر آن تاکید داشت و اعلام کرد که هم کمیت و هم کیفیت مواد خوراکی مصرفی در کشور تنزل پیدا کرده است. این موضوع همچنین باعث میشود تا با کاهش مصرف و تقاضا، نامعادلهای در طرف عرضه و تولید شکل گیرد که باعث کاهش تولید و نهایتا کاهش نیروی انسانی حاضر در این صنعت خواهد شد. باید دید رکود تورمی حاصل از سیاستهای دولت، تا کی ادامه خواهد داشت و مردم تا چه زمانی قادر خواهند بود که برای امرار معاش، حتی از نیازهای اولیه خود نیز صرفنظر کنند؟
دیدگاه تان را بنویسید