ایمان ربیعی

گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وجود حمایت کمیسیون‌های تخصصی مجلس یعنی کمیسیون اجتماعی، آموزش و بهداشت، قادر به کسب رای اعتماد از مجلس نشد و پیش‌بینی می‌شود که این وزارتخانه بزرگ که در سه ماه و اندی گذشته، با سرپرست اداره شده، همچنان به این روال کار کند.

به گزارش «توسعه ایرانی»، روز سه‌شنبه دوازدهم مهر ماه، محمدهادی زاهدی‌وفا که پیش‌بینی می‌شد با توجه به حمایت تعداد کثیری از نمایندگان مجلس، به راحتی موفق به کسب رای اعتماد شود، در مجلس حاضر شد و با توجه به اینکه نتوانست پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای ثروت افسانه‌ای و نیز وضعیت تابعیت فرزندان خود ارائه کند، با یک رای کمتر، نتوانست تا اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.در جریان این جلسه، «زهرا شیخی» سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و «حسن لطفی» سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از تایید برنامه‌های زاهدی‌وفا در کمیسیون‌های متبوع خود خبر دادند. لطفی علاوه بر این با اشاره به استعلامات انجام شده درباره وضعیت اقامت گزینه پیشنهادی و خانواده وی در کشورهای خارجی گفت: براساس استعلامات انجام شده از وزارت امور خارجه و مراجع امنیتی کشور هیچ سابقه‌ای مبنی بر اقامت دایم یا اخذ تابعیت کانادا توسط زاهدی‌وفا، همسر و فرزندانش به دست نیامده است.

رئیسی: تحریم‌ها برای دشمن کارساز نبوده است

در ادامه نیز رئیس‌جمهور برای دفاع از محمدهادی زاهدی‌وفا، وزیر پیشنهادی کار پشت تریبون قرار گرفت. رئیسی گفت: ما به صورت عادلانه و عزتمندانه برای رفع تحریم‌ها هم تلاش می‌کنیم اما همزمان برای خنثی کردن تحریم هم تلاش می‌شود. امروز دشمن رسما می‌گوید که فشارهای حداکثری مفتضحانه شکست خورده و تحریم‌ها بر ملت ایران کارساز نبوده است. وی بر همکاری دولت و مجلس تاکید کرد و گفت: برنامه توسعه هفتم به زودی به مجلس ارائه می‌شود. بودجه ۱۴۰۲ نیز در چارچوب زمان قانونی تقدیم مجلس می‌شود. به مردم عرض می‌کنم مجلس و دولت به این ضرورت اجتناب‌ناپذیر واقف هستند که همکاری همه قوا و نهادها و بخش‌های کشور می‌تواند شما را امیدوار و دشمن را ناامید کند.

وزیر سرمایه‌دار درکی از اقشار ضعیف جامعه ندارد

محور اصلی تندترین انتقادات از گزینه پیشنهادی وزارت تکاور (تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به موضوع ثروت شخصی و افسانه‌ای زاهدی‌وفا اختصاص داشت.در این زمینه نماینده بهار و کبودراهنگ با بیان اینکه «وزیر پیشنهادی تکاور حداقل ۳هزار میلیارد تومان پول دارد»، گفت: وزیری که می‌خواهد وزیر کارگران، بازنشستگان، معلولان و بهزیستی و وزیر کسانی باشد که محروم‌ترین قشر جامعه هستند، قطعاً نمی‌تواند سرمایه‌‎دار باشد.

فتح‌الله توسلی در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی تکاور با بیان اینکه «هم برنامه او را مطالعه کردم و هم با او نشست داشتم و هم با کسانی که مدارک و مستنداتی را درباره اموال وی در دست داشتند جلسه گذاشتم و ساعت‌ها بررسی انجام دادم»، اظهار کرد: انتظار داشتم ریاست محترم جلسه، رای فراکسیون انقلاب اسلامی را اعلام می‌کرد. در کمیسیون اقتصادی هم اصلا برای گزینه پیشنهادی وزارت تکاور رای‌گیری نشد.وی گفت: من براساس آرمان‌ها و ارزش‌ها مخالفتم را اعلام می‌کنم. امام(ره) امام محرومان و مستضعفان بود. صراحتا فرمودند یکی از نعمت‌های بزرگی که خداوند متعال به این ملت اعطا کرده است حکومت مستضعفان و محرومان است. به فرموده امام راحل، حکومت مستضعفان و محرومان حکومتی است که مجلس و دولتش می‌فهمد مستضعفان محروم یعنی چه و اینکه خودشان محرومیت را لمس کردند.

زاهدی‌وفا خود را سرایدار 1000میلیارد تومان املاک می‌خواند

این نماینده مجلس افزود: از گزینه پیشنهادی وزارت تکاور سوال کردم که آیا اموالی که به نام حضرتعالی است، فارغ از اینکه از کجا آمده و با چه ترفندی به دست آوردید، مال شما هست یا نیست؟ منزل ویلایی دهکده ۱۸۰۰ متر، زمین صفوی کرج ۴۲۰۰ متر، باغ دزاشیب ۱۸۵۰ متر، ویلای جنگلی سردشت ۵۱۰ متر، آپارتمان گل‌سنگ نیاوران

۷۲ متر، خانه دزاشیب ۵۵۰ متر، باغ کرج ۱۲۵۰۰ متر، باغ نائینی ۱۱۰۰۰متر، ویلای ساحلی شمال در چلندر ۲۰۰۰ متر، خانه ویلایی نیروی هوایی ۴۰۰ متر، زمین شهرری ۱۵۰ متر، آپارتمان ۱۸۰ متری نیاوران و منازل دیگر ازجمله اموال وزیر پیشنهادی است. براساس بررسی که انجام دادم ارزش مالی این اموال ۳ هزار میلیارد تومان است اما آقای وزیر پیشنهادی به من گفتند که رقم را خیلی بالا گرفته‌اید و ارزش مالی این اموال هزار میلیارد تومان است و من سرایدار هستم.

توسلی طرح این پرسش که این سرایداری به چه شکل به وجود آمده است؟ گفت: من ساعت‌ها با خانواده محترم وی و برادرزاده‌های او جلسه گذاشتم. اسناد نشان می‌دهد که همه این اموال برای برادر وزیر پیشنهادی بوده و دو مورد نیز برای پدر مرحوم وی بوده است. درست هم می‌گوید که قانونی منتقل شده است. بله، برادر وی مشکل و بیماری داشته و تمام اسناد پزشکی موجود است و حتی یک سفری به خارج از کشور برای درمان داشته است ولی ورثه وی مدعی هستند و ۱۱ سال است که پرونده‌ای در دادگاه در این زمینه وجود دارد و هنوز هم این پرونده در جریان است.

وی با تاکید بر اینکه وزیری که می‌خواهد وزیر کارگران، بازنشستگان، معلولان و بهزیستی و وزیر کسانی باشد که محروم‌ترین قشر جامعه هستند، قطعاً نمی‌تواند سرمایه‌دار باشد، اظهار کرد: اگر این وزیر سرمایه‌دار باشد قطعاً نمی‌تواند با شاخصه‌هایی که حضرت امام فرمودند کار کند و درک کند و بفهمد که موضوع چیست. از طرف دیگر گزینه پیشنهادی وزارت تکاور ۴ ماه است که مسئولیت دارد و تعامل او با مجلس را دیدیم. وی یا انگیزه ندارد که مسئول باشد یا اینکه خود را بسیار فراتر از مجلس می‌داند چون در این مدت با هیچکس همکاری نکرد.

زندگی خواص در باغات بهشتی و احتیاج مردم به یک لقمه نان

این نماینده مجلس در ادامه با در دست گرفتن تصاویری و نمایش آن به نمایندگان مجلس گفت: اینها عکس برخی از باغات ایشان و جنات بهشتی است که وی در آن زندگی می‌کنند و مردم محرومی که برای یک لقمه نان محتاج هستند.توسلی در ادامه گفت: ایشان یک هلدینگی تاسیس کردند به نام پیشگامان اقتصاد. از اعضای این شرکت در سازمان بازنشستگی و فولاد مبارکه و همچنین وزارت کار مسئولیت دارد و اینها تعارضاتی است که در آینده مشکل‌ساز خواهد شد. نمی‌شود که کسی هم هلدینگ داشته باشد و هم خودش وزیر باشد.وی افزود: در نامه‌ای که مجلس برای آقای زاهدی‌وفا فرستاده از او خواسته شده که اموال خود را بنویسد اما ایشان حتی یک خط ننوشتند.این نماینده مجلس با بیان اینکه «با شخصیت حقیقی وزیر پیشنهادی تکاور کاری ندارم چراکه او انسان شریفی است»، عنوان کرد: با توجه به برنامه‌ها و عملکرد و دارایی‌های او و همچنین ابهاماتی که وجود دارد قطعاً حضور وی در وزارت تکاور به عنوان وزیر به صلاح مملکت نیست. می‌خواهیم عظیم‌ترین وزارتخانه را در اختیار فردی بگذاریم که حداقل خودش ۳ هزار میلیارد تومان پول دارد.

چنارانی: نمی‌شود که وزیر کابینه‌ای انتخاب کنم که دو فرزند او در کانادا به دنیا آمده‌اند. زاهدی‌وفا انسانی بسیار خوب با سرمایه‌ای هزار میلیاردی است. کاری ندارم که این اموال از کجا آمده اما انقلاب امام راحل، انقلاب مستضعفان و محرومان است

نداشتن روحیه تعامل و تابعیت دوگانه فرزندان

در ادامه نیز برخی از منتقدان این وزیر، به روحیه غیرتعاملی زاهدی‌وفا و نیز تابعیت فرزندان وی در کانادا اشاره کردند و از نمایندگان خواستند که به وی رای منفی بدهند.

«مهدی عسگری» نماینده کرج و عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس، برنامه‌های زاهدی‌وفا را ضعیف توصیف کرد و گفت که وزیر پیشنهادی کار روحیه تعامل با مجلس ندارد.

توسلی: براساس بررسی که انجام دادم ارزش مالی اموال زاهدی‌وفا ۳هزار میلیارد تومان است اما وزیر پیشنهادی به من گفتند که رقم را خیلی بالا گرفته‌اید و ارزش مالی این اموال هزار میلیارد تومان است و من سرایدار آنها هستم

«هاجر چنارانی» نماینده فیروزه و نیشابور در مجلس هم با بیان اینکه «نمی‌شود که من وزیر کابینه‌ای انتخاب کنم که دو فرزند او در کانادا به دنیا آمده‌اند»، گفت: زاهدی‌وفا انسانی بسیار خوب و نیکو با سرمایه‌ای هزار میلیاردی است. اصلا کاری ندارم که این اموال از کجا آمده اما انقلابی که امام راحل گفت، انقلاب مستضعفان و محرومان و پابرهنگان است.«حسن نوروزی» عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی نیز گفت: زاهدی‌وفا در این چهار ماه نشان داد برنامه و عزمی برای کار کردن ندارد. آقایان نمایندگان! ما برای به تاجگردون رای عدم اعتماد دادیم به خاطر ارث پدر و مالش. نمی‌شود تاجگردون که مال داشت باید برود اما وی که مال دارد، بماند؟ موکب‌داری هم دلیل شد؟ چرا روزه شک‌دار می‌گیرید؟

زاهدی‌وفا: جمع کثیری از جوانان هیچ‌کاره هستند

در ادامه جلسه مجلس، «محمد هادی زاهدی‌وفا» وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه «در حوزه اشتغال مشکلات بسیاری داریم»، گفت در چهار دهه گذشته نرخ بیکاری ما دو رقمی بوده‌ و متاسفانه تعداد بیکاران ما در افراد دارای تحصیلات عالی بیشتر است. همچنین جمع کثیری از جوانان ما که در سن ۱۵ تا ۲۴ سال هستند، نه کار می‌کنند، نه تحصیل می‌کنند، نه حرفه می‌آموزند و نه خانواده تشکیل می‌دهند و به معنای واقعی کلمه هیچ‌کاره هستند. جمعیت این افراد بسیار قابل توجه است که باید برای اشتغال این قشر جوان تدابیر جدی اندیشیده شود.

در ادامه از نمایندگان رای‌گیری شد که زاهدی‌وفا با ۱۳۶ رای موافق، ۱۲۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۷۲ رای اخذ شده نتوانست رای اعتماد مجلس را برای تصدی پست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کسب کند چون با توجه به ۲۷۲ رای ماخوذه از نمایندگان برای تکیه بر صندلی وزارت باید ۱۳۷ رای یعنی نصف به علاوه یک را به دست می‌آورد.