نتایج بررسی‌های آمار نشان می‌دهد که تعداد آسیب‌های شغلی مشمولان قانون کار در سال گذشته کاهش یافته و مردان بیشتر در معرض آسیب شغلی قرار داشتند.

به گزارش ایسنا، آسیب شغلی یا مصدومیت کاری، به هرگونه پیامد ناشی از حادثه شغلی مانند جراحت، صدمه، بیماری شغلی مرگبار یا غیرمرگبار گفته می‌شود که از آسیب فیزیکی به بافت‌های بدن به دلیل بروز یک حادثه شغلی یا مواجهه با عوامل استرس‌زا در محیط کار را شامل می‌شود. آسیب‌های شغلی می‌توانند در اثر خطرات شغلی ناشی از کار اعم از فیزیکی، مواد شیمیایی یا زیست‌شناسی از قبیل دما، گزش حشرات، مواد شیمیایی خطرناک، پرتو و فرسودگی شغلی به وجود آیند. برآوردهای جهانی حاکی از آن است که سالانه بیش از ۳۵۰هزار مرگ و میر در محل کار و بیش از ۲۷۰ میلیون آسیب در محل کار رخ می‌دهد.

مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به بررسی تعداد آسیب‌های شغلی طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ پرداخته است. به موجب این گزارش، تعداد آسیب‌های شغلی در این مدت از روند کاهشی برخوردار بوده است به نحوی که در سال ۱۴۰۰ تعداد آسیب‌های شغلی برابر ۸۹۳۱ نفر - حادثه گزارش شده که سهم مردان ۹۶.۷درصد و تنها ۳.۳درصد سهم زنان بوده است.

بررسی آمار آسیب‌های شغلی طی این مدت نشان می‌دهد که تعداد آسیب‌های شغلی مشمولان قانون کار در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۲هزار و ۸۴۷ نفر -  حادثه و ۱۲هزار و ۵۹۰ نفر - حادثه بوده است اما در سال گذشته به ۸۹۳۱ نفر - حادثه کاهش یافته است.

بررسی تعداد آسیب‌های شغلی سال ۱۴۰۰ در سطح استان‌ها نیز حاکی از آن است که سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین تعداد آسیب شغلی را به خود اختصاص داده‌اند.