معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی:
باور کنیم که صندوقهای بازنشستگی بحرانزدهاند
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی در برنامه «تیتر امشب» دوازدهم آذر ۹۷ شبکه خبر سیما با موضوع چالش صندوقهای بازنشستگی، با اشاره به بحث قانون اعداد بزرگ گفت: زمانی که صندوقهای بازنشستگی قرار است تشکیل شوند، باید تابع قانون اعداد بزرگ باشند.
محمدحسن زدا گفت: نظام رگولاتوری بیمه در ایران متمرکز نیست و شورای عالی بیمه نقش رگولاتوری ندارد اما در نظام بانکی برعکس است. اگر درخواستی برای تاسیس بانک بیاید بانک مرکزی نظارت میکند و اگر درخواستدهنده شرایطش را نداشته باشد بانک مرکزی مجوزی به او نمیدهد. بیمههای خصوصی هم چنین سیستمی دارند اما در بیمههای پایه بازنشستگی اینگونه نیست.
وی گفت: نظام تامین اجتماعی در تمام دنیا پیاده میشود. دولت به ازای هر بیمهشده موظف شده سه درصد حق بیمه بدهد که نقش تضمینی دارد و اگر زمانی به نقطه سربهسری رسیدیم دولت نقش ضمانتی خود را ایفا کند. در طول سالهای قبل، نقش دولت کارفرمایی شده و گفته منابع بیمه را پرداخت میکنم، اقشار مختلف بیمه شوند، اما تعهداتش را نمیپردازد و چنین وضعی رخ میدهد.
زدا افزود: حق بیمه را به سه بخش تقسیم میکنند؛ یک سوم به نسل قبل، یک سوم صرف درمان و یک سوم صرف سرمایهگذاری میشود. از هر کارگر ۳۰درصد حدود ۳۶۰هزار تومان حق بیمه دریافت میشود. اگر فردا بازنشسته شود باید یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان حقوق پرداخت کنیم.
وی درباره بخش اقتصادی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: سرمایهگذاریهای سازمان سودده است اما هر جا شرکتی در قبال مطالبات به ما تحمیل شده، زیانده بودهاند. وی تاکید کرد: تا زمانی که باور نکنیم صندوقهای بازنشستگی یک ابرچالش است، اتفاقی نخواهد افتاد. مجلس دو جلسه غیرعلنی داشته و دولت صندوقها را جزو سه چالش اصلی آورده. باید باور کنیم دچار بحران و چالش هستیم. وی ادامه داد: اصلاحات پارامتریک در همه جای دنیا جواب داده است. در اصلاحات پارامتریک سن، سابقه و فرمول بازنشستگی باید دستخوش تغییر شوند. علت اینکه کسی سمت آن نمیرود، نگرانیهای اجتماعی آن است. میتوان گروههای جدید را مشمول بیمه کرد. اگر مطالب صادقانه منتقل شود قطعا همه همکاری و همراهی خواهند کرد.
صندوقها باید به فکر دوران پیری خود باشند
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این برنامه گفت: صندوق بازنشستگیای موفق است که در ابتدای فعالیت خود با برنامهریزی صحیح به فکر دوران پیری باشد. سلمان خدادادی با بیان اینکه در کشور ما قوانین مختلفی به صندوقها تحمیل شده، گفت: نگاه حاکمیت به صندوقها نگاه حقالناسی نیست و حاکمیت در صندوقها دخالت دارد. مثلا صندوقی که مخصوص کارگران است به جز رسیدگی به بازنشستگی کارگران به کار دیگری نمیپردازد.
وی با اشاره به اینکه از ۱۸ صندوق بازنشستگی به جز یک صندوق، مابقی ورشکستهاند، افزود: در کشور ما بسیاری از صندوقها متکی به کمکهای دولت هستند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یکی دیگر از چالشهای صندوقهای بازنشستگی را تحمیل قوانین مختلف از سوی دولت و مجلس نام برد و افزود: مجلس قانون تعهد پرداخت حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت را تصویب کرد که دولت هیچ وقت چنین سهمی را پرداخت نکرد. با برآورد انجام شده در سال ۹۶ دولت از این بابت مبلغ ۱۵۰هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است. خدادادی افزود: بازنشستگی پیش از موعد هم یکی دیگر از قوانینی است که مجلس تصویب کرد. در همه کشورهای دنیا تلاش بر این است که کارگران ۳۰ سال کامل فعالیت داشته باشند و پس از آن بازنشسته شوند اما در کشور ما با قانون بازنشستگی پیش از موعد کارگران با ۲۵ سال کار، حق و حقوق بازنشستگی ۳۰ سال را دریافت میکنند که باعث بار مالی بر دوش صندوقها میشود.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات صندوقها، سوءمدیریت حاکم بر آنهاست، گفت: در زمان ۸ ساله یکی از دولتها، هشت مدیر صندوق بازنشستگی تغییر کرد. این تغییر مدیریت صندوقها نقطه ضعف است که فرصت برنامهریزی را از آنها میگیرد.
خدادادی گفت: صندوقهای بازنشستگی در تصمیمگیری مستقل نیستند و در واقع حیاط خلوت دولتها هستند.
دیدگاه تان را بنویسید