اهالی روستای سیساب از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد خواستار اشتغال بومی‌ها در کارخانه سیمان بجنورد هستند. آنها سال‌هاست این موضوع را پیگیری می‌کنند اما نتیجه‌ای دربرنداشته است.

به گزارش ایلنا، روز هجدهم تیر ماه، اعضای شوراهای بخش گرمخان با دعوت از نماینده بجنورد در مجلس، بخشدار بخش گرمخان و تعدادی دیگر از مدیران شهرستانی و استانی جلسه‌ای در خصوص اشتغال جوانان جویای کار تحصیل‌کرده و ساده منطقه که امکان جذب در کارخانه سیمان و سایر واحدهای مستقر در منطقه را ندارند و همچنین مشکلات زیست محیطی ناشی از انفجار‌ها در معادن سیمان برگزار کردند که هنوز نتیجه نداده است.

«حسن مهوشی» دهیار روستای سیساب از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد در ارتباط با اشتغال جوانان بیکار منطقه گفت: مردم روستای سیساب و سایر روستاهای همجوار کارخانه سیمان، سال‌هاست که خواب شبشان از صدای انفجارها آشفته است. آلودگی صوتی و گردوغبار بالاست، کشاورزی تعطیل است، بیکاری بیداد می‌کند و جوان‌ها در روستا نمی‌مانند.

او با بیان اینکه قانون اولویت حق کار را به مردم بومی می‌دهد، افزود: وقتی مردم سیساب و روستاهای اطراف منطقه بیشترین آسیب‌ها را از وجود صنعتی در پیرامونی خود ببینند، چرا نباید از مزیت‌های وجود آن صنعت در منطقه خود استفاده کنند. در عین حال مردمی که در جوار صنایعی زندگی می‌کنند و به دلیل آلاینده‌های صنعتی بیشترین آسیب را می‌بینند، چرا باید حق‌شان ضایع شود.

مهوشی افزود: ساکنان قدیمی روستای سیساب و اطراف آن بیشتر کارگر و کشاورز هستند و جوانان جویای کار و تحصیل‌کرده زیادی نیز وجود دارند که امکان جذب در این واحدها را ندارند.

او گفت: گرد و خاک معدن همه جا نشسته و سیمان را دیگران می‌برند، زندگی ما آلوده می‌شود. مردم بخش گرمخان خیلی مظلومند. اخیرا بعد از ساخت یک کلیپ از وضعیت بیکاری جوانان منطقه و انتشار آن در فضای مجازی، فکر می‌کردیم کارمان درست می‌شود ولی نه تنها نشد بلکه به بعضی‌ از آقایان هم برخورد و گره مشکلاتمان را بیشتر کردند.

مهوشی افزود: جدا از مسأله بیکاری جوانان، خروج گرد و غبار غلیظ از دودکش این کارخانه موجب آلودگی هوای منطقه شده که علاوه بر بروز بیماری تنفسی برای ساکنان منطقه، ساکنان روستا در زمینه کشت و زرع دچار مشکل شده‌اند.

وی گفت: سر و صدای دستگاه‌ها در حین کار، صدای انفجارات و گرد و غبار ناشی از آن عملا آسایش را از روستاییان این نواحی سلب کرده است.

دهیار روستای سیساب با بیان اینکه معلوم نیست که چه زمانی جوانان بومی منطقه می‌توانند از امکانات اشتغال زادگاه خود استفاده کنند و به شهرها دورو نزدیک مهاجرت نکنند، گفت: نه اداره کار و نه سایر مسئولان کاری برایشان انجام نمی‌دهند. در این بین ما اعضای شورای بخش گرمخان هم نتوانستیم حرف‌مان را به کرسی بنشانیم. برخی از اهالی می‌گویند با نامه‌ای که اخیرا به رئیس جمهور نوشته‌اند شاید مشکل بیکاری جوانان حل شود. ما منتظر و امیدواریم.