ناصر چمنی، فعال کارگری

 

در ابتدا باید هفته کارگر را به تلاشگران سراسر کشور تبریک بگویم. کارگران به فرموده رهبری، سربازان جنگ اقتصادی هستند و همواره نقش مهمی در راستای توانمندسازی اقتصاد و پیشبرد صنعت و تولید کشور در شرایط سخت حریم ایفا کرده‌اند.

در تمام دنیا یکم ماه می (یازدهم اردیبهشت ماه) به عنوان روز کارگر نام نهاده شده است ولی در تقویم ما به یک روز بسنده نشده و از زمان بنیانگذار انقلاب اسلامی تاکنون، پنجم اردیبهشت ماه تا یازدهم اردیبهشت ماه به عنوان هفته کارگر و به منظور ارزش گذاشتن و بزرگداشت مقام کارگران کشور نامگذاری شده تا به دغدغه‌ها و مطالبات جامعه کارگری پرداخته شود.

در بیان خواسته‌های جامعه کارگری، معتقدم حذف شرکت‌های پیمانکاری از مهمترین مطالبات کارگران است. کارگران همچنان پیگیر امنیت شغلی خود هستند و انتظار دارند شرکت‌های پیمانکاری که به عنوان دلال نیروی انسانی در حال گسترش هستند، حذف شوند. این شرکت‌ها باید در پروژه‌ها ورود کنند نه در کارهایی که دارای ماهیت دائم و مستمر هستند. متاسفانه شرکت‌های پیمانکاری، بلای جان نیروهای کار و اقتصاد کشور شده‌اند. کارگران به جای شرکت‌های واسطه‌ای، باید مستقیما با کارفرمای اصلی قرارداد ببندند چرا که وجود پیمانکاری‌ها در مجموعه‌ها غیرقانونی است و باید دست آنها از مجموعه‌های صنعتی و تولیدی کشور کوتاه شود.

در عین حال ۹۶درصد جامعه کارگری با قراردادهای موقت مشغول کار هستند. نبود امنیت شغلی بزرگترین دغدغه کارگران بعد از معیشت به شمار می‌رود لذا از فراکسیون کارگری مجلس انتظار داریم در مباحث کارگری خصوصا تدوین آیین‌نامه تبصره دو ماده ۷ قانون کار از وزارت کار سوال کند که چرا این آیین‌نامه تاکنون تدوین نشده و تعیین تکلیف مشاغل دارای ماهیت مستمر و غیرمستمر را مطالبه کند.همچنین حق آزادی تشکل‌ها و ایجاد تشکل‌های مستقل، از دیگر مطالبات اصلی کارگران است. ایجاد سندیکاها و تشکل‌های آزاد کارگری در قانون کار دیده شده و انتظار داریم به جای اصلاح، اجرای قانون کار را شاهد باشیم. ما باید به مقاوله‌نامه ۹۸ سازمان جهانی کار بپیوندیم تا از این مساله سوءاستفاده نشود و ارزش ندارد که دولت در مجامع بین‌المللی به دلیل چنین مباحثی زیر سوال برود و این طور اعلام شود که دولت در تشکل‌های کارگری نفوذ دارد.

ضمنا باید به تصویب افزایش ۵۷درصدی دستمزد کارگران اشاره کنم. این افزایش اگر نسبت به تورم بیشتر تصویب شد ولی وقتی بنابر اعلام مرکز آمار ایران در یک ماه گذشته بیش از ۵درصد قیمت کالاهای اساسی و خوراکی‌ها گران شده است یعنی ۵درصد از دستمزدی که یک ماه از تصویب آن می‌گذرد و کارگران شاید هنوز به طور کامل دریافت نکرده باشند، کم شده است.

معتقدم افزایش خوب دستمزد موجب ایجاد اشتغال پایدار می‌شود، هر چند عده‌ای در تلاشند تا بحث افزایش دستمزد را به حاشیه ببرند و بین جامعه کارگری و کارفرمایی تنش ایجاد کنند ولی حقیقت آن است که افزایش خوب دستمزد باعث می‌شود که بیمه‌شده اجباری بیشتری داشته باشیم و اشتغال به کار بیشتری در کشور به وجود آید.

در پایان باید گفت عده معدودی در تلاشند تا افزایش دستمزد را به چالش بکشند و توافق قانونی صورت گرفته در شورای عالی کار را زیر سوال ببرند که معتقدم وزارت کار باید به جای کوتاه آمدن در این زمینه واکنش جدی و قاطعی نشان بدهد تا حاشیه‌های مزدی به وجود نیاید و افرادی که دنبال تحریک و ملتهب کردن جامعه کارگری هستند به هدف خود نرسند.