ربیعی: یک انگشت به خروارها عسل ثروت وزارتخانه نزدم

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخنگوی فقرا و صداهای خاموش است. اینجا پناه ۱.۵میلیونی بازنشستگان و ۲میلیون نفر از کارگران و خروجی سالی سه هزار یتیمی است که پناه ندارند. در گونه‌های فقر ،اینجا دارای فقر حمایتی بوده است ربیعی: معمولا مدیران جدید چند پاکت باز می‌کنند. پاکت اول اینکه می‌گوید شش ماه باید بررسی کنم، پاکت دوم آنکه مدیر قبلی گند زده و باید آن را پاک کنم و پاکت سوم اینکه می‌گویند مدتی بمان و برو. خب آقای شریعتمداری هیچ‌کدام را نمی‌تواند باز کند و آش کشک خاله‌اش است

مراسم تکریم و معارفه وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، علی ربیعی، وزیر سابق، انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست قبلی وزارتخانه و محمد شریعتمداری، وزیر جدید در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این مراسم، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این پنج سال زود گذشت، گفت: خوشحالم که با جهانگیری آمدم و با جهانگیری هم می‌روم. او سنگ زیرین است و دوران تلخی می‌گذراند و با سختی کار می‌کند و سرمایه اجتماعی‌اش را به میدان آورده است. در اوضاع پر از شایعه، تهمت، افترا، زدن و له کردن و هول دادن آنها که بمانند و بایستند، بسیار ارزشمندند.

علی ربیعی با بیان اینکه اگر امروز باز صحنه انتخابات سال ۹۲ باشد دوباره به روحانی رای می‌دهم، گفت: بخشی از این دولت بودم و اشکالات زیاد در کارمان بود و هست. گاهی اوقات تصمیمات خوبی نگرفتیم، ولی قصد و نیت بدی نداشتیم و دلمان می‌خواست وضع زندگی مردم بهتر شود و هر چه در چنته داشتیم، گذاشتیم.

وی با بیان اینکه معتقدم حتما از این شرایط عبور می‌کنیم افزود: حتما این کشتی به ساحل آرامش خواهد رسید.

ربیعی ادامه داد: از آمدن شریعتمداری که رفیق ۴۰ ساله‌ام است خوشحالم. در دوران جنگ ما در صف بودیم و وی در ستاد. دوستی ما ۴۰ ساله است و خوشحالم که او آمد و نمی‌تواند بگوید وزیر قبلی کار را خراب کرده است.

ربیعی خطاب به شریعتمداری افزود: معمولا مدیران جدید چند پاکت باز می‌کنند. پاکت اول اینکه می‌گوید شش ماه باید بررسی کنم، پاکت دوم آنکه مدیر قبلی گند زده و باید آن را پاک کنم و پاکت سوم اینکه می‌گویند مدتی بمان و برو. خب آقای شریعتمداری هیچ‌کدام را نمی‌تواند باز کند و آش کشک خاله‌اش است. من هم آش کشک خاله‌ هستم!

وی خطاب به همکاران گذشته‌اش و وزیر جدید رفاه گفت: سه مسأله اساسی داریم؛ یکی صندوق‌هاست. شما مدیر ۱۷ صندوق هستی. اگر نتوانیم اصلاح دردناک در آن صورت دهیم نظام را تحت مخاطره قرار می‌دهد. دوم تحولات اجتماعی عظیم است. وزارتخانه مسئول است. اتفاقات عظیم در نهادهای اجتماعی رخ داده و بار آن برعهده بهزیستی و معاونت رفاه است. بخواهید یا نخواهید این وزارتخانه نقش گسترده در تحولات اجتماعی دارد.

وزیر سابق رفاه با بیان اینکه مسئول سیاست‌گذاری اشتغال هستیم، افزود: بیکاری مسأله مهمی است. لجاجت دیکتاتور آمریکایی شاید مستقیم به وزارت ما مرتبط نباشد ولی از آثارش تاثیر می‌گیریم.

وزارت کار، سخنگوی فقراست

ربیعی افزود: این وزارتخانه سخنگوی فقرا و صداهای خاموش است. اینجا پناه 1.5میلیونی بازنشستگان و ۲میلیون نفر از کارگران و خروجی سالی سه هزار یتیمی است که پناه ندارند. در گونه‌های فقر ،اینجا دارای فقر حمایتی بوده است. آقای میدری، معاون وزیر رفاه، ۸۰هزار بازمانده از تحصیل را به مدرسه برگرداند و ایده بازگرداندن بازمانده از تحصیل‌ها به مدرسه مربوط به وزارت رفاه بود.

وی به فقر درمانی و طرح تحول اشاره کرد و گفت: هر چند به ما تاختند و روزهای تلخی از زندگی من با طرح تحول سلامت گره خورد، اما مهمترین کار، بیمه ۱۱میلیون حاشیه‌نشین بود که باید از آنها محافظت کرد. معتقدم اینجا پناهگاه صداهای خاموش است.

وی خطاب به شریعتمداری گفت: نوشتن «زنده‌باد استیضاح» تمام شود، کتاب «مصائب یک وزیر» را به دست می‌گیرم. امان از ذی‌نفعان من غیر حق که می‌تازانند. آنها ایدئولوژی می‌نویسند و امضا جمع می‌کنند. از خداوند برایت آرزوی مقاومت می‌کنم که منافع کارگران حفظ شود. من با فروش مخالف نبودم اما با فروشی که تاراج باشد مخالفت کردم. باید سرمایه‌گذاری جدید انجام دهیم.

وزیر سابق رفاه در پایان گفت: از این وزارتخانه قطعا جدا نمی‌شوم. سال 56 پشت در این وزارتخانه ژاندارمری مرا که کارگر ژنرال موتور بودم دستگیر کرد، البته شیشه نشکستم و از کار برمی‌گشتیم. سال 58 همسرم را همین جا انتخاب کردم و عضو شورای عالی اشتغال بودم و بعد از این هم هر کاری داشته باشید کنار شما هستم و خوشحالم که پایه‌گذار تشکیلات کارگری بودم و این کار را به توصیه شهید بهشتی انجامش دادیم. خدایا تو شاهد باش هر چه بلد بودم انجام دادم، اشتباه هم کردم اما هر چه دستم می‌آمد انجام دادم و یک انگشت به خروارها عسل ثروت اینجا نزدم.

شریعتمداری: دنبال کاریابی برای بزرگان کشور نیستیم

در ادامه این مراسم، وزیر فعلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دنبال کاریابی برای بزرگان کشور نیستیم چون مدیران باید براساس مهارت و شایسته‌سالاری انتخاب شوند.

محمد شریعتمداری افزود: اگر موفقیتی در آینده داشته باشیم نتیجه همراهی شرکای اجتماعی با دولت و شکست‌ها نتیجه ناهمراهی دولت با شرکای اجتماعی خواهد بود.

وی افزود: هیچ ترفندی نتوانست مشکلی در روابط نظام با جامعه کارگری ایجاد کند. همچنین دولت تلاش کرده تا سه‌جانبه‌گرایی (دولت، کارفرما و کارگر) رعایت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این وزارتخانه بزرگترین نهاد اجتماعی کشور است که بار مسئولیت اجتماعی بزرگی به دوش دارد.

وی ادامه داد: سازمان‌های حمایتی از جمله بهزیستی زیرمجموعه این وزارتخانه هستند. البته در سال‌های اخیر تلاش کردیم اما نتوانستیم دیوار بلند حمایتی به دور فقرا که بار عظیم انقلاب به دوش آنها بود، بکشیم.

شریعتمداری افزود: با دو روش پول‌پاشی و افزایش مهارت این افراد می‌توان از فقرا حمایت کرد که البته دولت به تنهایی نمی‌تواند بار این مسئولیت را به دوش بکشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری مشکلات صندوق‌ها، اظهار داشت: برای پرداخت بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی، قرار بود 50هزار میلیارد تومان در قالب تهاتر پرداخت شود اما تاکنون یک دهم این رقم در اختیار ما قرار گرفته، هرچند مجموع بدهی دولت 150هزار میلیارد تومان است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان ساخت: برای جلوگیری از 1200 میلیارد تومان زیان سالیانه صندوق‌ها نمی‌توان به واگذاری آنها اندیشید. همچنین برای واگذاری بنگاه‌های زیان‌ده باید راهکارهای خاصی اندیشیده شود، در غیر این صورت فقر را بین فقرا توزیع کرده‌ایم. برای حل این مشکلات حاضرم به دولت و مجلس التماس کنم و شما آقای جهانگیری در این مسیر باید به ما کمک کنید.

جهانگیری: خطر بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم، کشور را تهدید می‌کند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز در این مراسم با تاکید بر لزوم استمرار سیاست‌ها در دوره‌های مختلف در کشور اظهار کرد: سوال اصلی که برای هر کسی که به آینده و توسعه ایران فکر می‌کند ایجاد می‌شود، این است که چرا آمریکای لاتین و شرق آسیا با سرعت پیشرفت کردند اما ما نتوانستیم به این سرعت پیشرفت دست یابیم.

وی با بیان اینکه «سیاست‌گذاری‌های  توسعه‌ای در این مناطق براساس راهبردی بلندمدت که متناسب با شرایط بین‌المللی اتخاذ شده، است»، ادامه داد: ما نیز در ایران سیاست‌گذاری‌های عالمانه‌ای داشته‌ایم اما آنچه که مهم بوده، استمرار سیاست است که آنها داشته‌اند اما ما از آن برخوردار نبوده‌ایم. در این مناطق برخی دولت‌ها با کودتا تغییر کرده‌اند، در برخی، دولت‌های دیکتاتور حضور داشته‌اند و در برخی دیگر دموکراسی جریان دارد اما اشتراک همه آنها در آن است که با وجود تغییراتی که در دولت‌هایشان ایجاد شده، سیاست‌های آنها تغییر نکرده است. به همین دلیل پیشرفت‌ کرده‌اند.

وی افزود: گاهی اوقات در کشورمان دولت که تغییر می‌کند، اولین کار دولت جدید تغییر سیاست‌هاست. حتی برخی وزرا نیز وقتی روی کار می‌آیند، سیاست‌های وزیر قبلی را تغییر می‌دهند. در این زمینه امیدواریم به آن درجه از بلوغ برسیم که بتوانیم سیاست‌هایی که می‌تواند کشور را به جایگاه خود برساند را عالمانه اتخاذ و به استمرار آن اصرار کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری از استمرار اجرای سیاست‌های اتخاذ شده از سوی وزیر جدید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: سیاست حمایت از طبقات ضعیف و فقیر جامعه و همچنین حمایت از کارگران و موضوع اشتغال جزو اولویت‌های اصلی دولت محسوب می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه «مبارزه با چهره خشن فقر یکی از اولویت‌های اصلی پیش روی دولت و مجموعه وزارت کار است»، خاطرنشان کرد: امروز با سرافرازی اعلام می‌کنیم که دولت برای دور کردن چهره خشن فقر منابع بسیاری صرف کرده است. کاری که اوایل سال ۹۶ و سال جاری در این زمینه انجام دادیم، در تاریخ بی‌سابقه است. در اوایل سال قبل دولت تصمیم گرفت که میزان دریافتی مستمری‌بگیران را تا چهار برابر افزایش دهد. امسال نیز ۷هزار میلیار تومان اعتبار تخصیص دادیم تا کسانی که تحت پوشش بهزیستی نیستند اما مدعی‌اند دریافتی‌شان کمتر از این افراد است، ‌به نهادی مربوطه مراجعه کنند تا پس از بررسی‌های لازم رقم کسری دریافتی آنها از سوی دولت پرداخت شود.

آرزو داریم هیچ ایرانی

گرسنه نخوابد

وی با تاکید بر اینکه «واقعا آرزوی‌مان این است که هیچ‌کس در کشور هنگام خواب سر گرسنه بر زمین نگذارد»، ادامه داد: دولت معتقد است که میزان پرداختی به مستمری‌بگیران باید هر ساله متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.

جهانگیری با بیان اینکه «در دوران اعمال تحریم‌های جدید دو خطر بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم کشور را تهدید می‌کند»، اظهارکرد: به دلیل آنکه در دوره‌های قبل این دو اتفاق افتاده بود، دولت یازدهم و دوازدهم موضوع رفع بیکاری و افزایش قدرت خرید مردم را از اولویت‌های اصلی خود قرار داد و به لطف خدا در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شد، اما اگر امروز خوب به این دو موضوع نپردازیم و برای آنها برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری نکنیم، ‌ممکن است در سال آینده با کاهش شدیدی در قدرت خرید مردم مواجه شویم.

وی در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهارکرد: ربیعی چهره‌ای شناخته شده است که طی سال‌های بعد از انقلاب در مسئولیت‌های مهم و حساسی که حضور داشته، کارهای بزرگی انجام داده است؛ چه آن زمان که او را به نام عباد می‌شناختیم و چه  آن زمان که او را با نام ربیعی می‌شناختیم، هم عباد و هم ربیعی راه‌حل مسائل اجتماعی و سیاسی را می‌دانست. در دوران مسئولیت ربیعی در وزارت کار، او تلاش کرد که سخنگوی جامعه کارگری کشور و فقرا در دولت و محافل مختلف باشد. آقای ربیعی به خوبی توانست در دوران مسئولیتش، نقش خود را ایفا کند و امروز همچنان برای ایشان در دولت جا هست و با افتخار آمادگی استفاده از ظرفیت‌های ایشان را داریم و خلاء حضور او در مباحث سیاسی و اجتماعی احساس می‌شود.

وی با اشاره به اخذ رای اعتماد محمد شریعتمداری از مجلس برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیان برخی از ویژگی‌ها و سوابق مدیریتی او پرداخت و گفت: شریعتمداری مدیر عالی سطوح بالای کشور در بخش‌های گوناگون و دولت‌های مختلف بوده است. او یک مدیر کار آزموده است که می‌تواند در دوران حضور خود در وزارت کار به کمک مدیران این وزارتخانه تحولی ایجاد کند و کارهای باقی مانده از قبل را به پایان برساند.