نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان اینکه به ازای واردات هر یک میلیارد دلار کالای ساخته شده 100هزار فرصت شغلی از بین می‌رود، گفت: البته تولیدکننده داخلی باید به فکر ارتقای کیفیت و کاهش قیمت باشد.

اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد تصمیم جدید وزارت صنعت مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای گفت: ما در یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار قرار داریم و باید ارزهایی را که به زحمت به دست می‌آوریم صرف پشتیبانی از مردم و تکنولوژی تولید شود نه اینکه این ارزها صرف واردات کالاهای ساخته شده‌ای شود که امکان تولید در داخل وجود دارد.

وی افزود: به نظر من بهترین حمایت از معیشت مردم این است که برای آنها اشتغال و درآمد ایجاد کنیم. در کشور ما توانمندی مناسبی از نظر نیروی انسانی و کارخانجات مختلف وجود دارد که باید به بهترین نحو از آن استفاده شود و تولیدی که قابلیت صادرات دارد باید تقویت شود و از آن طرف نباید اجازه دهیم ارز حاصل از صادرات صرف واردات کالای مصرفی شود که توان تولید در داخل داریم.

آهنی‌ها افزود: اگر بازار داخلی خود را در اختیار کالای ساخته شده مانند لوازم منزل کره‌ای قرار دهیم سرمایه‌های ملی از بین می‌رود و اشتغال هم ایجاد نمی‌شود، بلکه زمینه بیکاری به ویژه در شرایط کرونایی تشدید می‌شود.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که ما در صنعت خودروسازی هم به بهانه حمایت از تولید داخل موانعی برای واردات خودرو ایجاد کردیم اما خودروسازان کیفیت را ارتقا ندادند و قیمت را هم کم نکردند، گفت: نکته این است که دولت وظیفه دارد تسهیل‌گری، برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل انجام دهد. اگر در خودرو موفق نشدیم به دلیل این است که خودروسازی خصوصی نشد، بلکه خودروسازی رانتی ایجاد شد. ما از نظر توانمندی سخت‌افزاری در خودروسازی توانمند هستیم اما باید مدیریت را خصوصی و قوی کنیم و از بخش‌های رانتی جلوگیری شود.

وی اضافه کرد:‌ کسی که به کار تولید و کارخانه روی می‌آورد می‌بیند که هر روز یک دستگاه برایش مزاحمت ایجاد می‌کند. یک روز تامین اجتماعی، یک روز مالیات و یک روز اداره‌ای دیگر. مسئولان باید به فکر تولید باشند و مزاحمت برای تولیدکننده را کم کنند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار اظهار داشت: در قانون تامین اجتماعی، قانون کار و بیمه‌های اجتماعی نقصان‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود. در قانون برنامه سوم توسعه الزام شده بود که قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری اصلاح شود اما بعد از گذشت 20 سال هیچ کدام از این قوانین اصلاح نشدند. گاهی این قوانین مانع تولید و نوآوری هستند و کسی پاسخگو نیست.

آهنی‌ها گفت: به عنوان مثال مشاغل جدید در حوزه فضای مجازی ایجاد شده که قوانین موجود کار و تامین اجتماعی پاسخگوی نیازهای آن نیست. روابط بین کارفرما و نیروی کار شفاف نیست. کارگر و کارفرما به جای اینکه همکار باشند در این قانون مقابل هم قرار گرفته‌اند، بنابراین باید قانون کار اصلاح شود. وی تأکید کرد: قانون کار فعلی نه قانون کارفرما و نه قانون حمایت از کار است و روابط را به گونه‌ای تعریف کرده که یک طرف یعنی کارگر مقابل طرف دیگر یعنی کارفرماست در حالی‌که این دو باید در همکاری با هم باشند. آهنی‌ها در پایان گفت: باید بستری برای تولید صنعتی فراهم کنیم و آدم‌های مدیر و قوی و توانمند را در رأس کارهای تولیدی بگذاریم تا تولید داخل رونق گیرد.