معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرایی شدن «طرح ابر» به منظور ارتقای بهداشت روان جامعه کار و تولید اجرایی خبر داد.

به گزارش ایلنا مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابراهیم صادقی‌فر در یک نشست خبری گفت: آمار اختلالات روانی در جامعه کار و تولید بیشتر از میانگین جامعه است و به همین منظور برنامه طرح ابر برای ارتقای بهداشت روان جامعه کار و تولید اجرایی می‌شود. وی ضمن گرامیداشت دهم اکتبر روز جهانی بهداشت روان و آمار پژوهشی که در سال ۹۴ با ۱۳هزار و ۶۰۰ نمونه جامعه کار و تولید جمع‌آوری شده، گفت: سال گذشته این طرح را از استان البرز شروع کردیم و امسال با جدیت در سایر استان‌ها ادامه خواهیم داد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر سواد پیشگیری از اعتیاد که مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است، تاکید کرد و گفت: ناآگاهی درباره اعتیاد باعث شده این بیماری در جامعه کار و تولید شیوع پیدا کند.

صادقی‌فر افزود: در طرح ملی پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید، به این موضوع توجه ویژه شده است.

وی تصریح کرد: این طرح ۴ سال است که در جامعه کار و تولید اجرایی شده و تا به امروز یک هزار و ۸۰۰ بنگاه اقتصادی (۵۰ تا ۵۰۰ نفری) را با جمعیت حدود ۳ میلیون نفری تحت پوشش قرار داده که امیدواریم امسال با همکاری استان‌ها کارگاه‌های زیر ۵۰ نفر هم تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

صادقی‌فر توضیح داد: در این طرح سه بسته آموزش و ترویج سبک زندگی، استقرار تسهیلات مراقبت جسمی، روانی و اجتماعی کارگران و کارفرمای سلامت‌محور به عنوان مداخلاتی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید درنظر گرفته شده است.

ضرورت آموزش تاب‌آوری به جامعه کار و تولید

در این نشست، تقی رستم‌بندی، رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور نیز با بیان اینکه باید نشاط در جامعه افزایش یابد تا امید و رضایت افزایش پیدا کند، بر ضرورت کاهش آسیب‌های اجتماعی و در راس آنها اعتیاد تاکید کرد.

وی بر ضرورت پوشش ملی طرح‌های آموزشی و پیشگیرانه و حمایت مالی پایدار طرح‌های به اثبات رسیده تاکید کرد.

رستم‌بندی با اشاره به اینکه هر میزان فشار اجتماعی زیاد شود، احتمال کج‌روی و بروز آسیب بیشتر است خاطرنشان کرد: تنگناهای اقتصادی به مردم به خصوص جامعه کار و تولید فشار وارد می‌کند، از همین رو آموزش تاب‌آوری بسیار اهمیت دارد.