بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران:

صداوسیما، اعتراضات کارگران هفت‌تپه را سانسور می‌کند

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و شریف، طی نامه‌ای به «علی‌عسگری» رئیس سازمان صداوسیما با تعیین ضرب‌الاجلی یک‌ماهه برای پوشش صریح و بی‌پرده مطالبات کارگری تصریح کردند: در صورت نپرداختن به موضوع در مدت زمان معین شده، بسیج دانشجویی مستندی در این زمینه تهیه و راساً رسانه‌ای خواهند کرد. به گزارش ایسنا، در این نامه خطاب به علی عسگری آمده است: «چند سالی است، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با مشکلات عدیده کارگری و مدیریتی مواجه است که به علت برخورد غلط نهادهای ذی‌ربط به ویژه در یک‌سال اخیر تبدیل به بحران جدی شده است. رسانه ملی، همان‌طور که از اسمش پیداست باید متعلق به مردم به خصوص قشر فرودست و رنج کشیده باشد که عملا چنین نیست. ازجمله مطالبات اساسی و مهم کارگران این شرکت نیز پوشش رسانه‌ای بدون سانسور و صریح اعتراضات در صداوسیما است. اندک موارد پوشش این اتفاقات توسط صداوسیما نیز در تناقض با واقعیت بوده یا دست‌کم از گزند تلخیص و سانسور در امان نبوده است. بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، در این یک سال با حضور خود در بین کارگران سعی بر پیگیری و حل و فصل مشکلات آنها و رساندن صدای اعتراضات کارگری به گوش مسئولین و مردم جهت پر کردن خلا حضور صداوسیما در بین آنها را داشته است. از این رو بسیج دانشجویی، ضرب‌الاجلی یک‌ماهه برای صداوسیمای جمهوری اسلامی جهت پوشش صریح و بی‌پرده مطالبات کارگری و انعکاس تصویر درستی از شرایط بغرنج موجود، تعیین می‌کند. در صورت نپرداختن به موضوع در مدت زمان معین شده، بسیج دانشجویی، مستندی در این باره تهیه کرده و راسا رسانه‌ای می‌کند. طبعا این اقدام نشانگر عدم کفایت و استطاعت صداوسیما در بدیهی‌ترین وظیفه خود است و این لکه ننگ به دامان این نهاد باقی خواهد ماند».

    

مرگ دو مقنی حین حفر چاه در جمال‌آباد لوشان

حادثه گازگرفتگی منجر به مرگ دو کارگر مقنی در عمق ۱۰ متری چاه شد. به گزارش ایلنا، این اتفاق روز جمعه (۱۹ مهر ماه) زمانی افتاد که دو کارگر که یکی از آنها تبعه افغانستان بود در یک باغ در منطقه جمال‌آباد لوشان مشغول حفر چاه بودند. طبق این گزارش، در ابتدا کارگر افغان دچار گازگرفتگی می‌شود و سپس همکار او که یک کارگر ایرانی و از اهالی منطقه لوشان بود، برای نجات وی اقدام می‌کند که در نهایت هر دو جان خود را از دست می‌دهند.

    

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

آزادی کارگران هفت‌تپه، صرفاً کافی نیست

نماینده اهواز در مجلس گفت: مطالبات کارگران هفت‌تپه و ابهامات خصوصی‌سازی را از مجاری قانونی دنبال خواهم کرد. به گزارش ایلنا، عصر هفدهم مهرماه، کارگران بازداشتی مجتمع نیشکر هفت‌تپه بعد از دو روز بازداشت از زندان دزفول آزاد شدند. این کارگران خواستار دیدار با نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با مطالبات و دغدغه‌های صنفی خود بودند. کارگران نیشکر هفت‌تپه و نمایندگان آنها مدعی هستند که خصوصی‌سازی هفت‌تپه، علت‌العلل همه مشکلات این واحد قدیمی است. «علی ساری» نماینده اهواز در مجلس می‌گوید: با کارگران هفت‌تپه در ارتباط هستم. با کارگرانی که قرار بود مشکلات صنفی خود را در کمیسیون اجتماعی مجلس طرح کنند، در تهران و اهواز نشست‌هایی خواهم داشت و موضوعات و دغدغه‌های آنها را تا جایی که میسر باشد، از دولت و وزرای مربوطه دنبال خواهم کرد. وی تاکید کرد: در مورد خصوصی‌سازی هفت‌تپه ابهاماتی وجود دارد که این ابهامات را از طریق هیات تحقیق و تفحص سازمان خصوصی‌سازی پیگیری خواهم کرد. ساری ادامه داد: تاکید می‌کنم که همه مطالبات صنفی کارگران در چارچوب قانون قابل پیگیری است و مجلس با تمام توان در کنار کارگران و مشکلات آنها ایستاده است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه می‌کند: صرف اینکه این کارگران آزاد شدند، برای ما کافی نیست. تا احقاق حق کارگران و گرفتن مطالباتی که در قانون مدون شده، موضوع را پیگیری خواهم کرد. کارگران از این نظر کاملاً مطمئن باشند.