یک فعال صنفی:
بیمارستانهای تامین اجتماعی کادر درمان ندارند
یک فعال کارگری در تشریح انتقاداتی که به نحوه ارائه خدمات درمانی به بیمهشدگان سازمان تامین اجتماعی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد، گفت: در حال حاضر وجود توزیع مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در کل کشور ناموزون است. برای نمونه زمانی که به شهری در مرکز کشور میروید، میبینید که یک بیمارستان شیک ساختهاند اما این بیمارستان شیک، کادر درمان ندارد.
اکبر قربانی افزود: شهری را هم میبینید که با داشتن جمعیت بالا نیاز به یک مرکز درمانی قوی دارد اما چنین مرکزی در آن وجود ندارد. خب جمعیت کارگری این شهر برای دریافت خدمات از سازمانی که ۳۰ سال به آن حق بیمه پرداختهاند، چه باید بکنند؟ به تهران بیایند؟ مگر مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی تهران چقدر در ارائه خدمات به تهرانیها موفق هستند که حالا بتوانند به شهرستانیها خدمات بدهند.
دبیر کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این روند ناصواب موجب شده است که مراجعه کنندگان از ساعت ۵ صبح در صف نوبت دهی بیستند تا ساعت ۷ صبح که متصدی باجه سرکارش حاضر شود، گفت: تازه این پروسه مربوط به نوبتگیری است و پس از آن بیمار باید دو تا سه ساعت معطل شود تا وقت زمان ویزیتاش فرابرسد اما چه ویزیتی! ویزیت یک دقیقهای. توجه داشته باشید که پزشکان بیمارستانهای تامین اجتماعی تنها از ساعت ۹ تا ۱۲ سرکار میآیند و پس از آن تعطیل میکنند و به مطب شخصی خود میروند.
قربانی با بیان اینکه این امر موجب شده است که بیماران همواره از ارائه خدمات در مراکز ملکی ناراضی باشند، گفت: از آنجا که پزشک میخواهد به سراغ کار شخصیاش برود؛ نمیتواند که برای ۴۰ بیماری که قرار است ویزیت شود؛ وقتی بگذارد در نتیجه همه کارهایش را در دو ساعت انجام میدهد و بیمار را خیلی کوتاه ویزیت میکند که ابدا در حد تشخیص بیماری نیست. این در شرایطی است که با استناد به سیاستگذاریهای درمان که مصوبه هیات وزیران است طول ویزیت پزشک نباید کمتر از ۲۰ دقیقه باشد. این عضو کارگروههای درمان دبیرخانه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه پزشکان برای توجیه کمکاری خود در بخش درمان سرپایی، مراجعهکنندگان را برای تشخیص بهتر بیماری به بخشهای پاراکلینکی ارجاع میدهند، گفت: اینگونه درمان و رسیدگی هزینههای فراوانی را در حوزه پاراکلینیکی روی دست سازمان تامین اجتماعی میگذارد. خب در این شرایط چگونه میخواهیم هزینههای درمان را کاهش دهیم؟ چگونه میخواهیم رضایتمندی بیماران را جلب کنیم؟ آیا میتوانیم با نادیده گرفتن بخش درمان سرپایی بیماریهای مراجعهکنندگان را به خوبی تشخیص دهیم تا از گسترش آنها جلوگیری کنیم؟
وی افزود: به هر صورت اگر مدعی هستیم که بهترنیم باید در دو و سه شیف به بیماران خدمات دهیم اینگونه کیفیت ویزیت ارتقا مییابد و کمتر پرداخت هزینههای پاراکلینکی به بر دوش سازمان تامین اجتماعی میماند. در ضمن اگر پزشک دقیق بیماری مراجعه کننده را تشخیص دهد داروی مناسب را برای او تجویز میکند و اگر هم نیاز نباشد دارویی تجویز نمیکند اما حالا انواع داروهای غیرمرتبط تجویز میشوند که اثرات جانبی آنها هزینههای سنگینی را بر دوش بیمار و نظام سلامت میگذارد.
دبیر کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه بیمارستان میلاد به صورت سه شیفته خدمات ارائه میکند اما فیاضبخش و لبافی نژاد اینگونه کار نمیکنند، گفت: شلوغی و ازدحام جمعیت در تمامی این مراکز به چشم میخورد اما چون یک مرکز سه شیفته کار میکند رضایت بیماران را بیشتر جلب میکند. به هر صورت زمانی که مافیای پزشکان حاکم باشد یک سری از آنها در یک قانون نانوشته صبحها در بیمارستان کار میکنند و بعدازظهرها به مطب میروند تا بیشترین درآمد و کمترین زحمت را داشته باشند. وی تصریح میکند: شما به عنوان مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی میخواهید یک عده پزشک را به زود پولدار کنید؛ حتی به قیمت جان افراد. بارها این موضوع را هشدار دادهایم اما نتیجهای نگرفتهایم. این در شرایطی است که اگر یک برنامه خوب داشتیم میتوانستیم بدون احداث درمانگاههای جدید و با افزایش تعداد شیفت تمام مشکلات مربوط به درمان سرپایی را برطرف کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید