اعضای کارگری شورای عالی کار طی نامه‌ای به سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن تاکید بر فشار مضاعف به معیشت کارگران، خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده این شورا برای تصویب راهکار نهایی افزایش قدرت خرید این قشر شدند. به گزارش توسعه ایرانی، آخرین نشست شورای عالی کار، سوم مرداد ماه سال جاری با حضور شرکای اجتماعی و با دستور کار بررسی «راهکارهای افزایش معیشت کارگران در سال ۹۷» به دلیل شرایط ویژه اقتصادی، برگزار و در آن نشست مقرر شد نمایندگان هر دو گروه کارگری و کارفرمایی پیشنهادات اجرایی خود را در چارچوب قانون، حداکثر تا یک ماه آینده به شورای عالی کار ارائه دهند تا در نهایت، تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود. پس از این نشست و براساس گفته‌های مدیرکل روابط کار وزارت تعاون به رسانه‌ها، مقرر شد کمیته دستمزد شورای عالی کار مجددا فعال شود و ظرف یکی دو هفته آینده پیشنهاد های کارگران و کارفرمایان در این زمینه به کمیته ارائه شود و جالب اینکه این مقام مسئول وزارت کار در آن زمان گفته بود که این موضوع بیش از یک ماه طول نخواهد کشید و شورای عالی کار در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد، اما با گذشت حدود ۲ ماه از آخرین نشست شورای عالی کار و به‌رغم بررسی و توافق شرکای اجتماعی در زمینه راهکارهای افزایش قدرت خرید جامعه کارگری در کمیته دستمزد شورای عالی کار، با وجود درخواست نمایندگان کارگری مبنی بر تشکیل «نشست فوق‌العاده»، هنوز نشستی در این خصوص برگزار نشده است.

البته بعد از کش و قوس‌های بسیار و برگزاری یک نشست کمیته دستمزد که بدون حضور کارفرما انجام شد، نشست دوم اواسط شهریور ماه تشکیل شد و در آن جلسه، نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان به این توافق رسیدند که قدرت خرید کارگران ۸۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرده است و مقرر شد تا در اسرع وقت نشست شورای عالی کار برای جبران کاهش قدرت خرید برگزار شود. آن‌گونه که نمایندگان کارگری پس از این نشست اعلام کردند، نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده برگزاری نشست شورای عالی کار در ابتدای هفته قبل را داده بودند اما این نشست همچنان برگزار نشده است. در همین زمینه، نمایندگان کارگری شورای عالی کار طی نامه‌ای به محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یادآور کردند که جلسه این شورا برای آخرین بار قریب به ۲ ماه قبل تشکیل شد و درخواست سه نفر عضو کارگری این شورا برای برگزاری جلسه فوق‌العاده نیز بلااثر بوده است. نمایندگان کارگری شورای عالی کار در نامه خود همچنین اعلام کردند با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده و فشار مضاعف کاهش قدرت خرید کارگران پیگیری‌های لازم برای تشکیل نشست فوق‌العاده شورای عالی کار در اسرع وقت به عمل آید.

متن کامل این نامه به این شرح است:

همان‌گونه که مطلع هستید حضرتعالی به واسطه سرپرستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همزمان مسئولیت شورای عالی کار را نیز دارا هستید. براساس ماده 167 و 168 قانون کار جلسات این شورا به صورت ماهیانه و در صورت تقاضای سه نفر از اعضا، به صورت فوق‌العاده برگزار می‌شود. یادآور می‌شویم جلسه این شورا برای آخرین بار در تاریخ 3/5/97 قریب به دو ماه قبل تشکیل شد و درخواست سه نفر عضو کارگری این شورا برای برگزاری جلسه فوق‌العاده نیز بلااثر بوده است. با توجه به وضعیت اقتصادی پیش آمده و فشار مضاعف کاهش قدرت خرید کارگران که به تایید کمیته سه‌جانبه مزد رسیده، مستدعی است در اسرع‌وقت نسبت به تشکیل جلسه این شورا با موضوع ترمیم قدرت خرید کارگران اقدام کنید. لازم به توضیح است پیگیری‌های صورت گرفته برای تشکیل جلسه از دبیر محترم شورا به نتیجه نرسیده است. عمل به قانون و احترام به درخواست شرکای اجتماعی، انتظار کارگران از حضرتعالی است.