سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش آمار معتادانِ تحت‌درمان در جامعه کارگری گفت: براساس مطالعه‌ای که انجام شده، در بین جامعه کار و تولید یعنی کارگران، اختلالات روانی حدود ۲۴ درصد است، یعنی همراهی بسیار زیادی میان شیوع مصرف مواد و اختلالات روانی وجود دارد.

پرویز افشار در گفتگو با ایلنا، در رابطه با آمار افزایش مصرف مواد مخدر در محیط‌های کار گفت: شیوع مصرف مواد مخدر در محیط‌های مختلف متفاوت است، یکی از محیط‌هایی که اهمیت دارد، محیط‌های کاری است که شامل محیط‌های صنعتی و کارگاهی می‌‌شود. مطالعه‌ای در سال ۱۳۹۳ انجام شد که نشان داد؛ حدود ۲۰ درصد کارگران شاغل در این محیط‌های صنعتی به ویژه محیط‌هایی که سختی کار دارند، مثل پارس جنوبی و عسلویه که افراد کارهای سنگین در آنها انجام می‌دهند و دور از افراد خانواده هستند، بالا و تست آنها مثبت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه دیگری هم در سال ۱۳۹۴ نشان داد که در بین جامعه کار و تولید یعنی کارگران، اختلالات روانی حدود ۲۴ درصد است یعنی یک همراهی بسیار زیادی میان شیوع مصرف مواد و اختلالات روانی وجود دارد با توجه به اینکه این وضعیت پیش آمد، ستاد مبارزه با مواد مخدر، با همکاری وزارت رفاه تصمیم گرفت برنامه‌های جامعی را برای آنها در راستای ارتقای سلامت راه بیندازد که برنامه همیار کارکنان که به آن کاربست اجتماعی جامعه کار و تولید می‌گوییم یا همان کار راه‌اندازی و برنامه توانمندسازی کارکنان در کارگاه‌های بین ۵۰ تا ۵۰۰ نفر اجرا شد. در حال حاضر نیز این برنامه برای حدود ۱۵۰۰ کارگاه بین ۵۰ تا ۵۰۰ نفر اجرا شده است. او با اشاره به اینکه هدف از انجام این کار افزایش دانش و نگرش کارگران، کارفرمایان و متولیان برای پیشگیری از اعتیاد است، گفت: تعداد کارگران معتاد تحت درمان افزایش داشته، همچنین افزایش میزان رضایتمندی کارکنان و کارگران از خدمات این برنامه است. با این کار به نظر می‌رسد، مقداری جلوی رشد فزاینده اعتیاد در محیط‌های صنعتی گرفته شود.

مواد جدید صنعتی بیش از ۷۰۰ نوع است

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مواد جدید صنعتی بیش از ۷۰۰ نوع است، گفت: خوشبختانه بر اساس کارهایی که در کشور انجام شده و آمار و اطلاعات به دست آمده هر گونه مواد جدیدی که MPS نام دارند و مواد محرک صنایع جدید هستند، وارد کشور نشده است. این مواد یک سری مواد محرک جدید هستند که با آمفتامین و متامفتامین شیشه متفاوت و قدرت تخریب مغزی آنها بسیار بالا است، اما خوشبختانه در کشور ما وارد نشده است. او افزود: در چند سال اخیر مصرف گل افزایش یافته‌ است. در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۶ درصد از کل معتادان کشور شیشه مصرف می‌کردند و شیشه بعد از تریاک مقام دوم مصرف را داشت، در سال ۱۳۹۴ شیشه مقام دوم خود را به گل داد. مصرف گل که در سنوات قبل از سال ۱۳۹۰ بسیار کمرنگ بود، افزایش پیدا کرد و به دومین ماده مصرفی در کشور تبدیل شد.