گروه حوادث: عموی یک جوان اعدامی به دیوان عالی کشور رفت و قتل را به گردن گرفت و سپس سناریوی فرارش را کلید زد. عموی جوان زندانی که با وجود اعتراف به قتل بخاطر یک خلا قانونی بازداشت نشده بود توانست حکم را نقض کند درحالیکه خودش گریخته بود.

درگیری مرگبار

28 تیرماه سال 91، مأموران پلیس تهران گزارشی از مرگ مرموز پسر جوانی در یکی از بیمارستان‌های شهر دریافت کردند. 

بررسی ها نشان داد جسد متعلق به پسر 22 ساله‌ای به نام کاوه است که با ضربات چاقو نیمه جان شده و با وجود انتقال به بیمارستان تسلیم مرگ شده است.  پدر کاوه که در بیمارستان بود به پلیس گفت: ساعتی پیش پسرم در جریان یک دعوا زخمی شد من خودم را به محل درگیری رساندم پسرم هنوز نفس می کشید سریع کاوه را به بیمارستان منتقل کردم، اما او به علت شدت خونریزی کشته شد. در محل حادثه شنیدم که پسری به نام فریدون به کاوه ضربه زده است. 

دستگیری قاتل

ماموران اداره 10 پلیس آگاهی تهران خیلی زود وارد عمل شدند و فریدون 22 ساله، چند روز بعد از جنایت دستگیر شد. 

اعتراف

فریدون در بازجویی ها گفت: چند روز پیش از حادثه فهمیدم که عموی من و برادر کاوه سر یک انگشتر سرقتی با هم دعوا دارند آنها در جریان سرقت کیف یک رهگذر،  آن انگشتر را داخل کیف پیدا کرده  بودند و بر سر تصاحب آن دعوا داشتند.  

روز حادثه با دوستانم در پارک نشسته بودم که متوجه شدم آنها در گوشه‌ای از پارک در حال دعوا هستند. وقتی همراه دوستانم خودمان را به محل رساندیم، فهمیدم که دعوا بر سر همان انگشتر است. فریدون وقتی با من روبه‌رو شد، با چوب به من حمله کرد. من هم با چاقویی که داشتم ضربه‌ای به او زدم که کشته شد.

حکم قصاص

با توجه به این اعتراف و بازسازی صحنه قتل توسط فریدون قضات شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران او را محاکه کردند که این بار فریدون در جلسه محاکمه اظهارات خود را تغییر داد و گفت که او به کاوه ضربه نزده است. او با وجود انکار در صحن دادگاه توسط قضات به قصاص محکوم شد. 

اعتراض به اعدام

فریدون با اعتراض به رأی دادگاه با ارسال لایحه‌ای به قضات دیوان عالی کشور ادعا کرد که می‌تواند ادعایش را اثبات کند .

اتفاقی عجیب

در این مرحله اتفاقی عجیب رخ داد و عموی جوان اعدامی به دیوان عالی مراجعه کرد و ادعا کرد که قاتل اوست و برادرزاده‌اش در این قتل نقشی نداشته‌است.

نقض حکم

همین اعترافات که در دیوان عالی کشور صورت جلسه شد کافی بود تا براساس آن رای صادره نقض شود اما از آنجایی که عموی فریدون به دادسرا یا پلیس مراجعه نکرده‌بود و دیوان عالی کشور هم نهادی که متهمی را بازداشت کند نیست بنابراین او بازداشت نشد. 

فرار قاتل اصلی

حکم نقض شده اعدام فریدون  به دادگاه کیفری بازگشت قضات دستور بازداشت عموی او را صادر کردند اما بررسی‌ها نشان داد متهم فراری بوده و کسی از مخفیگاهش اطلاعی ندارد. 

قصاص دوباره

فریدون یکبار دیگر پای میز محاکمه رفت او ادعا کرد قاتل اصلی نبوده‌است و عمویش مرتکب قتل شده‌است با این حال بازهم رای بر قصاص او صادر شد.

دومین نقض

 دیوان عالی کشور یکبار دیگر رای قصاص فریدون را نقض کرد چراکه پیش از این متهم دیگری خود را قاتل معرفی کرده‌‌بود بنابراین دیوان عالی کشور اعلام کرد این ادعا با شناسایی و بازداشت متهم باید مورد بررسی قرار بگیرد .

سومین محاکمه

دیروز یکبار دیگر فریدون در شعبه دیگری در دادگاه کیفری استان تهران مورد محاکمه قرار گرفت او گفت: من چندین بار گفتم که قاتل نیستم. زمانی که من وارد دعوا شدم مقتول ضرباتی به من زد و من هم بیهوش شدم. 

وی افزود: اتهام راقبول ندارم من قبلا هم گفتم قتل کار من نبود. من اصلا قمه نداشتم و یک چاقو داشتم که به دست مقتول زدم در همین حین مقتول هم با چوب چندین ضربه به من زد و من روی زمین افتادم و بیهوش شدم. 

بعد چندساعتی بیهوش بودم وقتی به هوش آمدم به من گفتند که  تو قاتل هستی در حالیکه من اینکار را نکردم و از همان ابتدا هم گفتم قتل کار من نبوده‌است. عمویم قمه داشت و او مقتول را زده‌است و خودش هم این موضوع را تایید کرده اما نمی‌دانم چرا مدام برای من حکم قصاص صادر می‌شود.