گروه حوادث: 5 تبهکار در شرق تهران  دسیسه شومی برای بازار آشفته دلار داشتند.

آنها که با جعل پول و تراول چک ثروت بادآورده ای داشتند تصمیم گرفتند تا با دلار تقلبی طعمه‌هایشان را سرکیسه کنند. این باند با خوشگذرانی هایشان تصور نمی‌کردند خیلی زودتر از آنچه تصور دارند گرفتار شوند.

خرید بلیت

روز 26 مرداد ماه سال جاری، جوان 30 ساله برای با حضور در مترو جهاد اقدام به خرید بلیت مترو کرد که کارمند مترو متوجه جعلی بودن اسکناس 10 هزار تومانی مرد جوان شد که با توجه به رفتارهای مرموزانه پسرجوان، ماجرا را به ماموران پلیس مترو گزارش کرد.

پول های تقلبی

پلیس مترو با حضور در جلوی گیشه بلیت فروشی اقدام به دستگیری پسر جوان کردند و در بازرسی بدنی از وی 14 اسکناس 10 هزار تومانی و 2 تراول 50 هزار تومانی به دست آوردند. بدین ترتیب پسر جوان به کلانتری 105 سنایی منتقل شد و با توجه به جعلی بودن پول های همراه پسر جوان متهم برای تحقیقات بیشتر و افشای راز اسکناس‌های جعلی به دستور بازپرس پرونده در اختیار ماموران پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.

تبهکار قدیمی

کارآگاهان در گام نخست تحقیقات پی بردند که حمید 30 ساله یکی از مجرمان سابقه دار است و 2 سابقه زندان در پرونده اش وجود دارد. حمید ابتدا خود را بی گناه می‌دانست و ادعا می کرد از جعلی بودن پول ها و تراول های 50 هزار تومانی اطلاعی نداشته و آنها را به عنوان دستمزد کار در یک پروژه ساختمانی در شهر قزوین از پیمانکار ساختمان تحویل گرفته است. حمید در ادامه تحقیقات سعی داشت با داستانسرایی‌هایش خود را در ماجرای پول های قلابی بیگناه معرفی کند اما وقتی در تناقض گویی هایش گرفتار شد به ناچار لب به سخن باز کرد.

نخستین سرنخ

متهم در اعترافاتش ادعا کرد که پول های قلابی را از صاحب یک سفره خانه سنتی در خیابان مطهری دریافت کرده است که همین کافی بود تا تیمی از کارآگاهان به سفره خانه سنتی رفته و اقدام به دستگیری صاحب سفره خانه کنند.

صاحب سفره خانه در همان تحقیقات ابتدایی عنوان کرد که پول‌های جعلی را به حمید داده و 2 بسته 100 برگی 10 هزار تومانی نیز از یکی ازدوستانش به نام محمد گرفته است. در ادامه ماموران با اطلاعات به دست آمده موفق به دستگیری محمد 31 ساله شدند و وی که راهی جز اعتراف نداشت از فعالیت در یک گروه جعل و توزیع اسکناس و تراول چک های قلابی پرده برداشت.

دستگیری غافلگیرانه

کارآگاهان در این شاخه از تحقیقات اقدامات فنی و کارشناسی را کلید زدند و خیلی زود کریم رییس این باند حرفه ای و یکی دیگر از همدستانش را شناسایی کردند و عملیات پلیسی برای دستگیری این 2 متهم آغاز شد.  ماموران در عملیاتی غافلگیرانه پس از دستگیری یکی از اعضای این باند برای دستگیری کریم وارد عمل شدند.

تیم پلیسی با تحت نظر قرار دادن سفره خانه سنتی، کریم را شناسایی کردند و این متهم در زمان دستگیری پی به حضور ماموران در نزدیکی سفره خانه برد که سوار بر خودروی تیبا تصمیم به فرار گرفت اما ماموران در عملیاتی سریع و هوشمندانه مانع فرار این جاعل حرفه ای شدند.

ماموران پس از دستگیری کریم، خودروی وی را مورد بازرسی قرار دادند که مقدار زیادی پول و تراول چک های جعلی به دست آوردند.

دلار قلابی

کریم که راهی جز اعتراف نداشت به جعل و تهیه پول و تراول چک های قلابی در شرق تهران اعتراف کرد و ماموران در این مراحله با حضور در مخفیگاه وی پول و تراول چک های جعلی زیادی به دست آوردند.

کارآگاهان در کاوش های پلیسی پی بردند که کریم اقدامات اولیه خود را برای جعل ارزهای خارجی از جمله دلار آمریکا را انجام داده و قصد توزیع ارزهای جعلی را داشته که قبل از اجرای نقشه اش دستگیر شده است.

بنا به این گزارش، در ادامه تحقیقات و با کشف دیگر آلات و ادوات مورد استفاده در تهیه اسناد مجعول مشخص شد که متهم اصلی پرونده در زمینه جعل اسناد مالکیت و دیگر اوراق دولتی نیز فعالیت داشته است که هماهنگی های لازم با بازپرس شعبه 5 دادسرای ناحیه 6 تهران انجام شده و متهمان با قرار قانونی و برای ادامه تحقیقات در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارند .