سینا سبزیان

مقامات ارشد دفاعی روسیه از افزایش تنازعات در سرتاسر جهان ابراز نگرانی کردند و گفتند که ایالات‌متحده منشا این تباهی در امنیت جهانی است.

به گزارش مجله آمریکایی نیوزویک، سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه در جریان هشتمین کنفرانس بین‌المللی امنیتی مسکو گفت که اکنون شاهد تجمع منازعات بالقوه در سرتاسر جهان هستیم. منازعاتی که غیرفعال بودند دوباره به جنبش درآمده‌اند و  مراکز تقابلات بالقوه مسلحانه در حال شکل‌گیری هستند، منازعاتی که منشا عمده آن‌ها خارج از نقطه شکل‌گیری آن است.

وی ادامه داد: همچنان شاهد نبرد در یمن هستیم. درگیری در لیبی وارد فاز جدیدی می‌شود. تنش‌ها همچنان در سوریه و عراق پابرجا است. گروه‌های تروریستی در آفریقا بیشتر فعال شده‌اند. غرب این قاره به واسطه کشتی‌های توقیف شده از سوی دزدان دریایی معروف شده است. شویگو همچنین اذعان کرد که گام‌هایی برای دخالت‌های استعماری جدید در امور داخلی دولت‌های مستقل از جمله در افغانستان و جنوب شرق آسیا برداشته شده است.

وی سپس به‌طور خاص نام ایالات‌متحده را آورد و تصمیم واشنگتن برای ترک توافقات کنترل تسلیحات دوجانبه همچون پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد موسوم به INF در ماه فوریه (بهمن - اسفند) و نیز توافق ضد موشک‌های بالستیک موسوم به ABM در سال 2002 را مورد انتقاد قرار داد و گفت این اقدام برای زیرسوال بردن بازدارندگی بالقوه روسیه و چین صورت گرفت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در جریان یک مصاحبه با شبکه خبری NBC در ماه مارس سال 2017 (اسفند 96) با اشاره به اقدام جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در ترک معاهده ABM مربوط به سال 1972 میلادی گفت که این لحظه، دقیقاً نقطه‌ای بود که رقابت تسلیحاتی دو قدرت مطرح ارتشی آغاز شد. با تعلیق  توافق INF از سوی ایالات‌متحده نیز، رهبر کشور روسیه تهدید کرد که نه تنها سیستم‌های موشکی برد 310 تا 3 هزار 420 مایلی که زمانی ممنوع بود را هدف قرار می‌دهد، بلکه مراکز فرماندهی در آمریکا نیز مصون نخواهند بود.

مقامات روسیه همچنین در نظر داشتند بر واشنگتن برای آغاز مذاکرات برای توافق منع توسعه دیگری با عنوان توافق کاهش تسلیحات استراتژیک جدید موسوم به استارت، فشار بیاورند؛ توافقی که ذخایر هسته‌ای دو طرف را محدود می‌کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اوایل ماه جاری میلادی به کنگره آمریکا گفته بود که رئیس‌جمهور تمایل دارد مذاکرات اولیه برای تداوم توافقی که سال آینده منقضی می‌شود را آغاز کند، اما به دلیل شکست سایر توافقات، دو رقیب بر سر یافتن زمینه مشترک برای آغاز مذاکرات با یکدیگر کشمکش داشتند.

علاوه بر ستیزه‌جویی بر سر تسلیحات موشکی و هسته‌ای، ایالات‌متحده و روسیه در تلاش برای پیشی گرفتن از یکدیگر در منافع خارجی در مناطقی همچون آفریقا، اروپا، خاورمیانه و دیگر بخش‌های آسیا هستند. این دو رقیب تلاش می‌کنند از حامیان خود در مناطق منازعه‌ای همچون سوریه، شرق اوکراین که مرزی بین منطقه تنش روسیه به شمار می‌رود و آن را از اعضای اتحاد ارتشی غربی ناتو به رهبری ایالات‌متحده جدا می‌سازد، دفاع کنند.