سینا سبزیان

کره‌ شمالی بخشی از سایت آزمایش موشکی خود که پس از اولین دیدار با دونالد ترامپ در سال گذشته در اجلاس سنگاپور، وعده از بین‌بردن آن را داده بود، آغاز کرد. این در حالی است که جان بولتون، ‌مشاور امنیت ملی ترامپ، هشدار داده بود که اگر پیونگ‌یانگ برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را از بین نبرد،‌ تحریم‌های جدید علیه این کشور در راه است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی و دو اتاق فکر در ایالات‌متحده گزارش کردند که فعالیت‌هایی در پایگاه پرتاپ ماهواره‌ای سوهایی در تنگچانگ‌ری،‌ حتی در حین مذاکرات کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ در هانوی ویتنام که هفته پیش برگزار شد، در حال انجام بوده است.

آن اجلاس بر سر اختلافات در مورد اینکه چقدر کره شمالی مشتاق به محدودسازی برنامه هسته‌ای خود است و میزانی که ایالات‌متحده تمایل به تسهیل تحریم‌ها علیه این کشور را دارد، با شکست مواجه شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ روز سه‌شنبه به شبکه تلویزیون تجاری فاکس گفت در ادامه اجلاس هانوی، واشنگتن در حال بررسی این است که پیونگ‌یانگ چقدر به تعهد خود برای ترک برنامه تسلیحات هسته‌ای و فعالیت‌های مرتبط با آن پایبند است.

وی که از گذشته در مورد رویکرد آمریکا نسبت به کره‌ شمالی تندرو شناخته می‌شد، افزود:‌ اگر آن‌ها اشتیاقی برای این موضوع نداشته باشند، آن‌وقت به‌طور مشخص دیدگاه رئیس‌جمهور ترامپ بر این است که تحریم‌هایی که اقتصاد آن‌ها را در هم شکسته است، تداوم یابد و ما بدنبال آن هستیم که آن تحریم‌ها را توسعه دهیم.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه (سیزدهم اسفند ماه) گفت که امیدوار است ایالات‌متحده در هفته‌های جاری هیئتی به کره شمالی بفرستد؛ اما اظهارات بولتون و توسعه ظاهری سایت آزمایش موشکی سوهایی می‌تواند به چالش‌های جدید دیپلماتی در مسیر مذاکرات احتمالی پس از شکست نشست هانوی تبدیل شود.

سایت ماهواره‌ای 

به گفته جنی تاون، مدیر اجرایی پروژه کره شمالی و تحلیلگر در مرکز اتاق فکر استیمسون به رویترز، تصاویر ماهواره‌ای مشاهده شده از سوی پروژه کره‌ شمالی واقع در واشنگتن، نشان می‌دهد که ساختمان‌های جایگاه پرتاب موشک سوهایی بین 16 فوریه (27 بهمن ماه) تا دوم مارس (یازدهم اسفند ماه) در حال بازسازی بوده است.

گزارش این مرکز می‌افزاید: فعالیت در موتور عمودی استند آزمایش و سکوی پرتاب مجهز به ساختار انتقال ریلی، کاملاً مشهود است. ضمن آنکه حفاظ‌های زیست‌محیطی روی برج مرکزی که معمولاً بسته هستند، به وضوح کنار رفته‌اند تا سکوی پرتاب دیده شود.

کاخ سفید از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد و آن را برعهده وزارت امور خارجه آمریکا دانست که آن هم واکنشی نشان نداد.

یک منبع دولت آمریکا البته گفت که دستگاه اطلاعاتی کره جنوبی مراقب مسائل اینچنینی است اما این دستگاه‌ها مدعی هستند که این فعالیت‌ها آنچنان اهمیت ندارند که موجب هشدار شوند و بیانگر این نیست که کره شمالی در حال بازسازی برای بازگشت به آزمایش‌های موشکی است که از سال 2017 به تعلیق درآمده است.

تحلیلگران عنوان می‌کنند که این سکو هیچ‌وقت برای آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیما مورد استفاده قرار نگرفته است و به نظر نمی‌رسد که یک آزمون موشکی در برنامه نزدیک این سکو باشد. با این حال از این سایت برای موتورهای موشکی و پرتاب ماهواره استفاده شده است؛ اقداماتی که ایالات‌متحده را بر سر میز مذاکره آورد.

کیم جونگ اون همچنین در اجلاس با مون جا این در ماه سپتامبر (مهر ماه) وعده تعطیلی سایت سوهایی و بازدید کارشناسان بین‌المللی را برای مشاهده فرایند از بین بردن سایت آزمایش موتورهای موشکی و سکوی پرتاب را داده بود.

در ماه جولای (تیر ماه) نشانه‌هایی مبنی بر اینکه کره شمالی فرایند از بین بردن این پایگاه را آغاز کرده است در تصاویر ماهواره‌ای آشکار شد. همچنین نشانه‌های تخریب ماشین‌آلات پرتاب ماهواره و ایستگاه آزمایش موتور موشکی برای توسعه موتورهای با سوخت مایع برای موشک‌های بالستیک و ماشین‌آلات پرتاب ماهواره فضایی نیز به چشم می‌خورد.

هرچند که تصاویر بعدی در ماه اوت (مرداد - شهریور) نشان می‌داد که کره شمالی فرایند تخریب را متوقف کرد. این حقیقت که سایت از ماه اوت خاموش بوده است نشان از فعالیت‌های هدفمند و عمدی جدید می‌دهد.

تحلیلگران در مرکز مطالعات منع توسعه سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین به رویترز گفتند که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای ساخت و سازهای جدید در مرحله آغاز مذاکرات دور جدید کلید خورده‌اند. 

شکست اجلاس هانوی در هفته گذشته سوالات زیادی را در مورد مذاکرات آتی آمریکا کره شمالی بر انگیخت.در حالی که رسانه‌های رسمی کره شمالی هفته گذشته گزارش کردند که کیم و ترام تصمیم گرفتند به مذاکرات ادامه دهند، چائو سان هوی، وزیر امور خارجه به خبرنگاران گفت که کیم ممکن است تمایل خود را به دست یافتن به توافق از دست داده باشد.