رامین پرتو

حزب‌الله لبنان بامداد روز گذشته (دوشنبه) جزئیات عملیاتی که شامگاه یکشنبه علیه اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه «بنیامینا» در جنوب حیفا انجام گرفت را با تایید کشته و زخمی شدن ده‌ها افسر و سرباز منتشر کرد. المیادین درگزارش خود آورده است: در پی عملیات ویژه حزب‌الله در جنوب حیفا، اتاق عملیات مقاومت اسلامی در بیانیه‌ای با اشاره به هشدار قبلی خود یادآور شد که اصرار اسرائیل در حمله به مردم لبنان در سراسر نقاط این کشور، موجب شد تا حیفا و مناطق دیگر را آماج موشک‌ها و پهپادهای مقاومت قرار بگیرد که می‌توان به مناطقی مانند کریات شمونا، المطله و دیگر شهرک‌های مرزی با لبنان اشاره کرد. در این بیانیه به برخی از اطلاعات مربوط به اهداف حساس نظامی اسرائیل و تأسیسات حیاتی آن در فلسطین اشغالی به ویژه در شهر حیفا اشاره شده که توسط پهپادهای «هدهد» جمع آوری شده‌ یا جمع‌آوری می‌شوند. 

حملات حزب‌الله به تیپ گولانی ارتش اسرائیل به حدی عمیق و موثر بوده که وزیر جنگ اسرائیل در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود به این موضوع اشاره کرد که این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند پاسخ قاطع به آن داده می‌شود

در بیانیه اتاق عملیات مقاومت آمده است: «نیروی موشکی مقاومت در یک عملیات کیفی و ترکیبی، ده‌ها موشک به سمت اهداف مختلف در مناطق نهاریا و عکا با هدف مشغول کردن سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل شلیک کرد. همزمان نیروی هوایی مقاومت گروهی از پهپادهای مختلف را پرتاب کرد که برخی از آنها برای اولین بار به سمت مناطق مختلف در عکا و حیفا پرتاب شدند و مورد استفاده قرار گرفتند. پهپادهای خاص بدون شناسایی موفق شدند به رادارهای پدافند هوایی اسرائیل نفوذ کنند و در یک اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه بنیامینا به هدف خود رسیدند و در اتاق‌هایی که ده‌ها افسر و سرباز اشغالگر حضور داشتند منفجر شدند درحالیکه در حال آماده شدن برای شرکت در حمله به لبنان بودند، ده‌ها تن از جمله افسران ارشد کشته و زخمی شدند». مقاومت تاکید کرد که این عملیات در چارچوب سلسله عملیات «خیبر» و با ندای «لبیک یا نصرالله» و در پاسخ به حملات اسرائیل به ویژه به النویری و البسطه در بیروت و مناطق دیگر و در پاسخ به کشتارهای انجام شده توسط اسرائیل 

انجام شد. 

در این راستا رادیو ارتش اسرائیل در این باره فاش کرد که نتایج اولیه تحقیقات حاکی از آن است که نیروی هوایی اسرائیل پهپاد حزب‌الله را در نزدیکی «نهاریا» مشاهده کرده و آژیرهای خطر نیز به صدا درآمده است اما نوانستند این پهپاد را مورد هدف قرار دهند. در همین راستا، روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نیز فاش کرد که تحقیقات اولیه حاکی از آن است که چند جنگنده و بالگرد در حالی تعقیب پهپاد حزب‌الله بودند، اما این پهپاد ناگهان از رادارها مخفی شد و پس از آن در پایگاه منفجر شد که گفته شده بر اثر این انفجار 4 نظامی اسرائیل کشته و 110 نفر دیگر زخمی شده‌اند که نشان از میزان بالای حجم انفجار پهپاد دارد. 

رسانه‌های اسرائیل چه می‌گویند؟ 

آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که عملیات مذکور برای اولین بار توانست ضربه عمیقی به ارتش اسرائیل و به خصوص تیپ کماندوهای گولانی وارد کند. وب‌سایت عبری «کیکار هشبات» درباره عملیات شامگاه یکشنبه حزب‌الله لبنان علیه اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه «بنیامینا» در جنوب حیفا و کشته و زخمی شدن ده‌ها افسر و سرباز در این اردوگاه، به نقل از برخی شاهدان عینی و مسوولان امنیتی و نظامی اعلام کرد «پهپادی که حمله را انجام داد، از نوع بسیار پیشرفته‌ای بود، این پهپاد که در حال پرواز در ارتفاع پایینی بود، موشکی را به سمت اردوگاه شلیک کرد که در آنجا منفجر شد». 

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که چند جنگنده و بالگرد اسرائیل در حال تعقیب پهپاد حزب‌الله بودند، اما این پهپاد ناگهان از رادارها مخفی شد و پس از آن در پایگاه منفجر شد که گفته شده بر اثر این انفجار 4 نظامی اسرائیل کشته و 110 نفر دیگر زخمی شده‌اند

روزنامه عبری «معاریو» هم نوشت: حمله پهپادی به پایگاه گولانی در جنوب حیفا در واقع یک فاجعه و اتفاقی تلخ و ناراحت‌کننده و مشکل‌ساز برای ارتش اسرائیل است و در حال حاضر اسرائیل سامانه رهگیری ویژه مقابله با پهپادهایی که از لبنان، غزه، سوریه، عراق، ایران و یمن به سمت اسرائیل به پرواز درمی‌آیند، در اختیار ندارد. این روزنامه نوشت: این حمله پهپادی چالش‌های پیچیده‌ای را که حزب‌الله در مقابل سامانه‌های پدافند هوایی ایجاد کرد، نشان می‌دهد و لازم است اسرائیل با این چالش جدید مقابله کند اما با وجود اینکه ارتش اسرائیل به‌روزرسانی‌هایی را در سامانه‌های رصد و رهگیری گنبد آهنین اجرا کرد و سایر توانمندی‌های خود در صنایع امنیتی را توسعه داد و مهمترین آنها سامانه رهگیری لیزری است، اما پهپادها هنوز به اسرائیل می‌رسند. معاریو نوشت: شانس رهگیری پهپاد بسیار کمتر از رهگیری موشک‌ها است به همین دلیل حزب‌الله این سلاح را انتخاب کرد و ارتش اسرائیل باید برای سرنگونی پهپادها نظامی عمل کند.

معاریو به نقل از «روتم می‌ تال» مدیرکل شرکت «Asgard Systems» توسعه‌دهنده فناوری نظامی صنایع امنیتی اسرائیل نوشت: «به طور کلی پهپادها با ویژگی‌های خاص خود چالشی برای رادارها هستند به ویژه زمانی که در ارتفاع پایین پرواز کنند و علاوه بر این، سامانه‌های شناسایی و هشدار در مورد تسلیحات جنگی جدید با چالش مواجه هستند». 

تایمز اسرائیل نیز دلیل ناتوانی تل‌آویو در رهگیری و هدف قرار دادن پهپادهایی که به اردوگاه گولانی حمله کردند را فاش کرد و نوشت: این پهپادها در رادار مشاهده نشدند چراکه در ارتفاع پایینی در حال پرواز بودند. این روزنامه عبری در ادامه نیز نوشت: «جنگنده‌ها و بالگردهای نیروی هوایی این پهپادها را تعقیب کردند اما آنها از رادار محو شدند و نیروهای اسرائیلی رد آنها را گم کردند، احتمالا آنها در فاصله بسیار نزدیکی از زمین پرواز می‌کردند». 

نگرانی در تل‌آویو 

اینکه بسیاری از رسانه‌های اسرائیل عملیات حزب‌الله علیه تیپ گولانی را یک نوع تراژدی می‌نامند، موضوعی است که نشان از اثرگذاری این اقدام مرکب بر پیکره ساختار رزمی و نظامی اسرائیل دارد و حالا مقامات ارشد تل‌آویو هم به این موضوع اذعان دارند. هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در جریان بازدید از پایگاهی که هدف حمله حزب‌الله در حیفا قرار گرفته بود، این حمله پهپادی را جدی و دردناک توصیف کرد. هرتزی هالوی از پایگاه گولانی که در حمله مرگبار پهپاد حزب‌الله هدف قرار گرفته بود، بازدید و از نیروهای ارتش به خاطر نحوه برخورد با حمله‌ای که در آن چهار سرباز کشته شدند تمجید کرد! هالوی همچنین اعلام کرد که «ما در جنگ هستیم و حمله به یک پایگاه آموزشی جدی است و نتایج دردناکی دارد. شما در درمان و تخلیه مجروحان و قربانیان به درستی عمل کردید». 

همچنین یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل در ضمن بازدیدش از پایگاه تیپ گولانی ارتش اسرائیل خطاب به افسران این تیپ که در زمان حمله در آنجا بودند اعتراف کرد که «این یک رویداد متفاوت با نتایجی دردناک است. ما باید درباره آن تحقیق کرده، جزئیات آن را مطالعه کرده و به شکلی سریع و حرفه‌ای از آن درس فرا بگیریم». او گفت: «ما در مواجهه با تهدید پهپادها در حال تمرکز بر یک اقدام داخلی بوده و به دنبال تهیه راه‌حل‌هایی هستیم که به مقابله با این تهدید کمک کنند». 

همچنین وزارت جنگ اسرائیل در بیانیه‌ای به جزئیات گفت‌وگوی تلفنی وزیر جنگ اسرئیل با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درباره حمله پهپادی اخیر حزب‌الله لبنان به اردوگاه تیپ گولانی در جنوب حیفا پرداخت که در آن وعده «پاسخی قاطع» به این اقدام حزب‌الله داده شده است. در بیانیه وزارت جنگ اسرائیل درباره این تماس آمده است که «گالانت بر شدت این حمله و پاسخ قاطع به حزب‌الله در قبال آن تاکید کرد». این تحولات در حالی رخ می‌دهد می‌دهد که وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرده که به زودی سامانه پدافند هوایی تاد را که یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی در دنیا است، به اسرائیل منتقل خواهد کرد.