رسانه آلمانی ضمن اشاره به سفر بدون دستاورد رئیس‌جمهور اوکراین به برلین گزارش داد که نه تنها درخواست‌های «ولودیمیر زلنسکی» طی این سفر محقق نشدند، بلکه ظاهرا وزارت دفاع آلمان قصد دارد برخی کمک‌های اصلی به کی‌یف را متوقف کند. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هفته گذشته تور اروپایی خود را با هدف دریافت کمک‌های مالی و نظامی جدید به مقصد لندن، پاریس، رم و برلین انجام داد؛ سفرهایی که کم‌وبیش تعهداتی را برای کی‌یف به همراه داشته اما درخواست‌های اصلی او از غرب، از جمله صدور مجوز برای استفاده از تسلیحات دوربرد در حمله به عمق خاک روسیه محقق نشدند.

روزنامه «بیلد» در گزارشی با اشاره به سفر زلنسکی به برلین و دیدار با «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان می‌نویسد: «رئیس‌جمهور اوکراین طی این سفر درخواست حمله به خاک روسیه و پذیرش سریع برای عضویت در ناتو را مطرح کرد اما هر ۲ درخواست زلنسکی با بی‌اعتنایی صدراعظم آلمان مواجه شد».

 این رسانه آلمانی در ادامه این مسئله تاکید می‌کند: «مطالبات رئیس‌جمهور زلنسکی در برلین بی‌پاسخ ماند و شولتس به درخواست این رئیس‌جمهور مطلقا نه نگفت، اما از طرفی هم پاسخ مثبت نداد». 

اوکراین در فوریه ۲۰۲۵ وارد سومین سال جنگ خواهد شد و وضعیت این کشور هم‌اکنون در وضعیت سخت‌تری به نسبت قبل قرار دارد. ارتش اوکراین در شرق نیروهای خود را از دست می‌دهد و به‌رغم حملات غیرمنتظره‌ای که به «کورسک» روسیه داشته و هم‌چنین تسلیحات زیادی که از غرب دریافت می‌کند، قادر به حفظ مواضع خود نیست و نیروهای روسیه هر چند با دستاوردهای کم به پیشروی‌ها در دونباس ادامه می‌دهند. 

رئیس‌جمهور اوکراین طی سفر به برلین، یک بسته کمکی دیگر به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو دریافت کرد و صدراعظم آلمان نسبت به تداوم حمایت از کی‌یف متعهد شد. آلمان همچنین به‌تازگی بسته کمک‌های نظامی جدیدی را به ارزش ۶۰۰ میلیون یورو به اوکراین ارسال کرده و این بسته شامل سیستم‌های پدافند هوایی آیریتس، خودروهای پیاده‌نظام جنگی، تانک‌های جنگی، هوویتزرهای خودکششی، مهمات و  پهپادها می‌باشد. 

شولتس در این دیدار گفت: «تا پایان سال جاری میلادی با کمک شرکایمان بلژیک، دانمارک و نروژ، ما بسته کمک نظامی دیگری را به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو ارسال خواهیم کرد». 

بیش از ۲ سال و نیم از جنگ اوکراین می‌گذرد و هنوز هیچ چشم‌اندازی برای صلح در این کشور وجود ندارد. این درحالیست که برخی کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا به جای تمرکز بر راه‌حل‌های دیپلماتیک جهت حل‌وفصل این درگیری، بر روی ارسال کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف پافشاری می‌کنند و از طرفی روسیه هم بارها خاطرنشان کرده است که تداوم چنین روندی صرفا این جنگ را طولانی‌تر می‌کند. 

این بیانیه‌ها و اطلاعیه‌ها درخصوص تداوم کمک‌های نظامی برلین به کی‌یف تا پایان سال جاری میلادی در حالی مطرح شده‌اند که روزنامه «بیلد» در تازه‌ترین گزارش با اشاره به آنچه ارتش آلمان (بوندس‌ور) اعلام کرده، می‌نویسد که ارتش این کشور بیش از این «تجهیزات نظامی گسترده» به اوکراین ارسال نخواهد کرد. این روزنامه آلمانی در ادامه به نقل از وزارت دفاع آلمان تاکید می‌کند که ارتش اوکراین قادر به انجام ضدحمله‌ای در آینده نزدیک نیست و ظاهرا این تصمیم آلمان در راستای ارزیابی‌های این کشور برای عدم وجود ضدحمله از سوی طرف اوکراینی اتخاذ  شده است.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (۲۴ فوریه ۲۰۲۲)، کشورهای غربی از جمله آلمان به عنوان دومین حامی کی‌یف پس از ایالات متحده کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به اوکراین ارسال کرده است. بیلد همچنین در این گزارش می‌نویسد که ارتش آلمان قصد دارد دیگر برای اوکراین سلاح‌هایی نظیر تانک‌های جنگی لئوپارد۲ ارسال نکند. 

این گزارش رسانه آلمانی و آنچه ارتش آلمان اعلام کرده، با اظهارات اخیر شولتس که گفته است «ما حمایت‌های خود از اوکراین را کاهش نخواهیم داد»، تا حدی در تضاد است و دقیقا مشخص نیست مسیر کمک‌های آلمان به اوکراین در آینده و به‌خصوص در سال آینده میلادی به کدام سمت سوق پیدا خواهد کرد و در چه موقعیتی قرار خواهد گرفت. 

شبکه خبری «فرانس۲۴» روز شنبه گزارش داد که رئیس‌جمهور اوکراین به دلیل ترس از کاهش کمک‌ها در صورت پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، به دنبال کمک‌های مالی و نظامی جدیدی از سوی متحدان اروپایی‌اش است.

قرار بود روز شنبه جلسه‌ای میان متحدان اوکراین در پایگاه هوایی «رامشتاین» آلمان برگزار شود اما پس از آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سفر خود را به دلیل طوفان «میلتون» لغو کرد، این جلسه هم به‌تعویق افتاد. 

روزنامه بیلد در این خصوص می‌نویسد: «تصمیم رئیس‌جمهور بایدن برای لغو جلسه رامشتاین به‌دلیل طوفان میلتون، صرفا یک بهانه است». این رسانه آلمانی تاکید می‌کند: «علت اصلی لغو این جلسه این بوده که رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌خواهد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده که قرار است در تاریخ پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار شود، درباره درگیری اوکراین سخن بگوید».