رامین پرتو

کمتر از یکماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقیست و آنچه در این راستا حالا به یک سطح تنش ملی تبدیل شده و به نوعی در حال تاثیرگذاری مستقیم بر پایگاه رأی هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بوده، موضوعات و محورهای موجود در «سیاست خارجی» ایالات متحده است. در انتخابات‌های گذشته ریاست جمهوری در آمریکا مساله سیاست خارجی به ندرت اهمیت پیدا می‌کرد، اما انتخابات امسال یک استثنا است. در رقابتی که اختلاف اندکی در تفاوت آرا سرنوشت آنرا تعیین خواهد کرد، تبعات جنگ غزه و درگیری‌ها در کرانه باختری و لبنان و احتمال بروز جنگ بزرگتر در خاورمیانه تاثیر بسزایی در پیروزی کامالا هریس نامزد دموکرات‌ها خواهد داشت و در مقابل ترامپ هم به دنبال استفاده از این فضا به نفع خود است. 

ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی خود به صورت مستقیم اعلام کرده که هریس نمی‌تواند وضعیت بحرانی در خاورمیانه و اوکراین را کنترل کند و اگر آنها (دموکرات‌ها) انتخاب شوند جنگ جهانی سوم رخ خواهد دارد که نشان از تلاش برای جذب آرای طبقه متوسط و زیرین جامعه آمریکا دارد

آنچه در این میان حداقل برای هریس به عنوان نامزد حزب دموکرات و معاون فعلی جو بایدن اهمیت خواهد داشت این است که بتواند با توجه به اینکه لاتین‌تبار و سیاه‌پوست به حساب می‌آید، آرای این طیف را به خود جلب و جذب کند اما به نظر می‌رسد که او در شرایط کنونی نتوانسته چنین اقدام مثبتی را به نفع خود ثبت و ضبط کند. نیویورک تایمر در گزارش خود نوشته است که «هرچند کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا توانست در مدت کوتاه نامزدی خود برای دموکرات‌ها، بسیاری از گروه‌های ناراضی را دوباره به اردوگاه حزب بازگرداند، اما به نظر می رسد راه زیادی برای تکمیل این مسیر همچنان باقی مانده است». بر اساس این گزاش هریس توانسته جایگاه حزبش را در میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست افزایش دهد، اما طبق نظرسنجی مشترک نیویورک تایمز و کالج سینا از رای‌دهندگان احتمالی سیاه‌پوست، او هنوز نتوانسته به آماری از سیاه‌پوستان که در سال ۲۰۲۰ به جو بایدن ‌رای داده بودند، برسد.

این نظرسنجی نشان داد که نزدیک به هشت نفر از ۱۰ رای دهنده سیاه‌پوست در سراسر کشور گفته‌اند که به کامالا هریس رای خواهند داد. هرچند این آمار افزایش قابل توجهی نسبت به ۷۴ درصد رای‌دهندگان سیاه‌پوستی است که قبل از کناره‌گیری بایدن از رقابت در ماه ژوئیه (خرداد) گفته بودند از او حمایت خواهند کرد. با این حال در سال ۲۰۲۰ بایدن با مشارکت ۹۰ درصدی رای دهندگان سیاهپوست توانسته بود با اختلاف اندک پیروز انتخابات شود. این در حالی است که اختلاف هریس با دونالد ترامپ، ‌ نامزد جمهوری‌خواهان در کسب آرای سیاه پوستان به حدی است که می تواند شانس او ‌را برای پیروزی در ایالت های مهم سرنوشت‌ساز به خطر بیندازد.

نیویورک‌تایمز معتقد است که کمپین ترامپ بر تبلیغات هدفمند و رویدادهای تبلیغاتی پراکنده برای جلب نظر رای‌دهندگان آمریکایی آفریقایی تبار - به ویژه مردان سیاه پوست - تکیه کرده و اتفاقا شاهد افزایش حمایت‌ها از سوی این گروه بوده است. بر اساس نظرسنجی جدید، حدود ۱۵ درصد از رای دهندگان احتمالی سیاه‌پوست گفته‌اند که قصد دارند به رئیس جمهوری سابق رای دهند، این آمار نسبت به چهار سال قبل، ۶ درصد افزایش داشته است. بنابر نتایج این نظرسنجی دلیل عمده کاهش حمایت سیاه‌پوستان از هریس ناشی از این باور فزاینده است که دموکرات‌ها، که از مدت‌ها پیش از رای‌دهندگان سیاه‌پوست به عنوان «ستون فقرات» حزب خود یاد می‌کردند، نتوانسته‌اند به وعده‌های خود نسبت به این گروه عمل کنند. 

در انتخابات‌های گذشته ریاست جمهوری آمریکا مساله سیاست خارجی به ندرت اهمیت پیدا می‌کرد، اما انتخابات امسال یک استثنا است و به نوعی جنگ غزه، لبنان، تنش در خاورمیانه و حتی جنگ اوکراین باعث شده تا دموکرات‌ها با مشکلات زیادی روبرو شوند

در بخشی از این گزارش آمده است که «رای دهندگان سیاه پوست، در مورد مسائل خاص، اختلاف دارند. ۵۶ درصد آن ها معتقدند که ایالات متحده باید کمتر به مشکلات خارج از کشور توجه کرده و بیشتر توجه خود را روی مشکلات داخلی متمرکز کند، موضعی که بیشتر با دیدگاه‌های ترامپ همسو است. همچنین ۴۰ درصد از رای‌دهندگان سیاه‌پوست از طرح دیوار مرزی ترامپ و ۴۱ درصد از اخراج مهاجران به صورت غیرقانونی در کشور حمایت می کنند، موضوعی که ترامپ گفته است که به طور دسته جمعی انجام خواهد داد. همچنین ۴۷ درصد از رای دهندگان آفریقایی-آمریکایی که یک جمعیت قابل توجه هستند، بر این عقیده‌اند که جنایت در شهرهای بزرگ از کنترل خارج شده است و این نشان می دهد آن ها در این مورد هم در کنار موضع ترامپ قرار گرفته‌اند. ترامپ که کارزار انتخاباتی خود را با لفاظی‌های فزاینده بومی‌گرایانه و تاکتیک‌های هراس‌آفرینی به پایان می‌رساند، اغلب تصویری نادرست از جنایات شایع در شهرهای آمریکا ارائه می‌دهد و مهاجران غیرقانونی را به عنوان عوامل آن معرفی می‌کند». 

رقابت تنگاتنگ در جغرافیای حساس 

تمام این آمار و ارقام به خوبی نشان می‌دهد که هریس در خصوص جذب جامعه سیاهپوستان آمریکا با مشکل اساسی و ریشه‌ای روبرو است و در این میان اگرچه سعی دارد اوضاع و احوال را به نفع خود تغییر دهد، اما برخی دیگر از نظرسنجی‌ها و اعداد و ارقام جدید حکایت از وضعیت دیگری دارد. بر اساس نتایج نظرسنجی انجام شده توسط «پولیتیکال ریپورت» اعلام کرده بود کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در پنج ایالت کلیدی این کشور با اختلاف اندکی نسبت به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه پیشتاز است. هریس در ایالت میشیگان با ۳ درصد اختلاف، در ایالت‌های آریزونا و ویسکانسین با ۲ درصد اختلاف و در ایالت‌های نوادا و پنسیلوانیا با یک درصد اختلاف در میان شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نسبت به ترامپ از اقبال بیشتری برخوردار بود. بر اساس نظر سنجی جدید نیویورک تایمز و کالج سینا، هریس با ۴۹ درصد در پنسیلوانیا پیشتار است. برتری هریس در پنسیلوانیا تحت تاثیر حمایت گسترده زنان است به گونه‌ای که (۵۷ درصد از او، ۳۹ درصد از ترامپ حمایت می کنند.) در مورد مردان، ۵۲ درصد از ترامپ و ۴۱ درصد از هریس حمایت می کنند.

نظرسنجی سی.‌ان.‌ان نیز رقابت کمی نزدیکتری را نشان می‌دهد، به طوری در پنسیلوانیا حمایت از هریس به طور متوسط ۴۸ درصد و ترامپ ۴۷ درصد است. در آریزونا، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که ترامپ با ۵۰ درصد حمایت، از هریس پیشی گرفته است درحالی که ۴۵ درصد از هریس حمایت می شود. در این ایالت، اگرچه هریس حمایت بیشتری در میان گروه‌های اصلی حامی دموکرات مانند جوانان (۵۰ درصد هریس در مقابل ۴۰ درصد ترامپ در میان رای‌دهندگان زیر ۳۰ سال) و گروه لاتین تبار (۵۸ درصد هریس در مقابل ۳۸ درصد ترامپ) برتری گسترده‌تری دارد، ترامپ در میان مردان از حمایت بیشتری برخودار است به گونه ای که ترامپ توانسته(۵۶ درصد) و هریس ۳۹ درصد رای کسب کند. این نظرسنجی ها همچنین نشان داد که دموکرات ها در رقابت های سنا در هر دو ایالت پیشتاز هستند. باب کیسی سناتور دموکرات از دیوید مک کورمیک جمهوری خواه با ۴۸ درصد در مقابل ۴۴ درصد در پنسیلوانیا پیشتاز است و روبن گالیگو دموکرات پیشتاز کری لیک جمهوری خواه با ۴۸ درصد در مقابل ۴۱ درصد در آریزونا است. همچنین گفته شده که میزان آرا برای ترامپ در ایالت مونتانا بسیار بیشتر از هریس است و این نظرسنجی نشان داد که ۵۶ درصد ترامپ و ۳۹ درصد از هریس حمایت می‌کنند. 

در این راستا باید توجه شود که پرونده جنگ و تنش در خاورمیانه هم حالا به یک چالش جدی برای دموکرات‌ها و شخص بایدن تبدیل شده است؛ چراکه ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی خود به صورت مستقیم اعلام کرده که هریس نمی‌تواند این وضعیت را کنترل کند و اگر آنها (دموکرات‌ها) انتخاب شوند جنگ جهانی سوم رخ خواهد دارد. این مواضع اگرچه می‌تواند دور از ذهن باشد اما واقعیت این است که چنین سخنانی برای سطح متوسط و زیرین جامعه آمریکا می‌تواند بخشی از آرای ترامپ را تقویت کند.