رامین پرتو

این روزها اخبار متعددی از انواع و اقسام اقدامات نظامی و دیپلماتیک اسرائیل علیه غزه و لبنان و همچنین سایر کشورهای منطقه مانند سوریه، ایران، عراق و یمن منتشر می‌شود که نشان می‌دهد تل‌آویو بدون هیچگونه نگرانی از واکنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به دنبال آن است تا افراطی‌ترین تحرکات میدانی و سیاسی خود را اجرایی کند. در این میان از حدود 20 روز پیش لبنان آماج حملات توپخانه‌ای و جنگنده‌های اسرائیل قرار گرفته و در ادامه، غزه هم مانند گذشته در تیررس حملات نظامیان اسرائیل است. بر اساس اعلام منابع محلی، بیش از 42 هزار نفر در غزه طی یکسال گذشته در حملات مکرر ارتش اسرائیل به منطقه کشته شده‌اند و در راستا خبرنگاران هم یکی از قشرهایی هستند که مورد حملات اسرائیل واقع شده‌اند و به کام مرگ کشیده شده‌اند. بنا بر اعلام فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) دست‌کم ۱۳۰ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ای فلسطینی در جریان جنگ غزه جان خود را از دست داده‌اند و تعدادی دیگر هم زخمی و عده‌ای هم مفقود شده‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین (PJS) کشتار و تداوم حملات به روزنامه‌نگاران را محکوم کرده و خواستار تحقیقات فوری در مورد این اتفاقات شدند. این در حالیست که گزارش‌هایی از این دست به نوعی نشان می‌دهد که اسرائیل اساساً به هیچکدام از قوانین و حقوق بشردوستانه و حقوق بشر پایبند نیست و کماکان بر ادامه کشتار و نسل‌کشی اصرار دارد و حالا واکنش‌های بین‌المللی در این راستا افزایش پیدا کرده است. 

شدت حملات اسرائیل به لبنان به حدی رسیده که کمیسر آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرده که اکثر آوارگان فلسطینی که در اردوگاه‌های جنوب لبنان یا نزدیک بیروت زندگی می‌کنند، به دنبال تشدید حملات اسرائیل ناگزیر به کوچ شده‌اند

در این میان اِسپن بارث آید، وزیر امور خارجه نروژ، دیروز (شنبه) به تندی از «جنگ بی‌رحمانه» اسرائیل در غزه انتقاد و تل‌آویو را به نقض قوانین بین‌المللی جنگی متهم کرد. خبرگزاری آناتولی گزارش داد که بارث آید در بیانیه‌ای گفته است که «جنگ بی‌رحمانه اسرائیل در غزه شامل حملات کورکورانه و نامتناسب، همچنین اقداماتی است که مانع از دریافت کمک‌های انسانی توسط مردم می‌شود. این نقض قوانین جنگ است». آید افزود که مقامات اسرائیلی هنوز تا حد زیادی مانع دسترسی به غذا و کمک‌های اضطراری لازم شده‌اند. سازمان ملل هشدار داده است که بدون افزایش دسترسی به کمک‌های انسانی و تجارت مواد غذایی، غزه تا نوامبر پیش رو دچار قحطی کامل خواهد شد. وزیر امور خارجه نروژ با اشاره به رنج انسانی در غزه گفت که  باید از غیرنظامیان، بیماران و مجروحان حفاظت به عمل بیاید و مواد غذایی و کمک‌های پزشکی ضروری را دریافت کنند. 

در این میان اما اقدامات اخیر اسرائیل در لبنان هم نشان از آن دارد که تل‌آویو دقیقاً همانند غزه قصد دارد تا جبهه دوم را هم به صورت کلان و حتی با شدتی بیشتر پیش ببرد. بر اساس گزارش الجزیره، جنگنده‌های اسرائیل بامداد روز گذشته (شنبه) ساختمانی سه طبقه واقع در ورودی غربی شهرک «کوثریه السیاد» در شهر «النبطیه» را هدف قرار دادند که در نتیجه این حمله ساختمان به شکل کامل ویران شد و مسیر ارتباطی میان این شهرک و «الغسانیه» بسته شد. همچنین صبح شنبه حمله هوایی علیه شهرک «الغسانیه» انجام شد. از سوی دیگر حملات اسرائیل به چندین شهر در جنوب و دره بقاع در شرق لبنان، همچنین به شهرک‌های باتولیه و صریفا در جنوب لبنان حملات توپخانه‌ای اسرائیل به شهرهای مرزی در بخش مرکزی جنوب لبنان و به شهرک برجا در الشوف در جبل لبنان در شمال نیز رسید. همچنین در حملات هوایی اسرائیل به «البیساریه» سه تن کشته و ۶ تن زخمی شدند. 

بر همین اساس فیلیپ لازارینی، کمیسر آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که اکثر آوارگان فلسطینی که در اردوگاه‌های جنوب لبنان یا نزدیک بیروت زندگی می‌کنند، به دنبال تشدید حملات اسرائیل ناگزیر به کوچ شده‌اند. او که با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو می‌کرد، افزود: آژانس به ارائه خدمات به آسیب‌پذیرترین افراد باقی مانده ادامه می‌دهد اما متأسفانه آوارگی مکرر بخشی از تاریخ فلسطینیان است. 

دو اقدام علیه ملل متحد

مجموع اقدامات در غزه و لبنان نشان از آن دارد که ماشین ترور و کشتار اسرائیل قرار نیست به این راحتی و به این زودی متوقف شود، بلکه حالا نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان مورد حمله واقع شده‌اند. بر اساس گزارش رویترز، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) روز پنج‌شنبه اعلام کردند که پایگاه آنها واقع در الناقوره و پایگاه‌های مجاور بارها هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است. یونیفل در این رابطه گزارش داد: در حمله یک دستگاه تانک مرکاوای ارتش اسرائیل به برج مراقبت پایگاه اصلی ما در الناقوره در جنوب لبنان ۲ نفر از سربازان ما زخمی شدند. یک منبع در سازمان ملل نیز در گفت‌گو با شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی طی ۲۴ ساعت گذشته در سه حادثه جداگانه در جنوب لبنان به پایگاه‌های نیروهای یونیفل شلیک کردند. 

اقدامات اسرائیل علیه سازمان ملل صرفاً به هدف قرار دادن نیروهای یونیفل (کلاه‌آبی‌ها) خلاصه نمی‌شود، بلکه تل‌آویو حالا با اهانت به دبیرکل سازمان ملل باعث شده تا طیف گسترده‌ای از کشورهای جهان را علیه خود تحریک کند

روز جمعه همچنین نیروهای یونیفل اعلام کردند: پس از اینکه طی روزهای گذشته یک بلدوزر اسرائیلی اطراف یکی از پایگاه‌های یونیفل در نزدیکی خط آبی در اللبونة را تخریب کرد و تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی این پایگاهِ سازمان ملل به حرکت افتادند، چند دیوار در این پایگاه فروریخت و این رخدادها نیروهای ما در جنوب لبنان را در معرض خطرات بسیار شدیدی قرار می‌دهد. 

این اقدام ارتش اسرائیل موجب شده تا یک موج گسترده سیاسی علیه تل‌آویو از سوی جامعه جهانی به راه بیفتد. مقامات فرانسه، ایتالیا و اسپانیا (جمعه) با محکوم کردن اقدام ارتش اسرائیل در هدف قرار دادن نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفل)، اعلام کردند حملات به نیروهای یونیفل در لبنان بدون توجیه بوده و باید سریعا متوقف شود. این کشورها تاکید کردند که هدف قرار دادن نیروهای یونیفل نقض خطرناک تعهدات اسرائیل بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است. 

وزارت خارجه ترکیه و اندونزی هم در بیانیه‌های جداگانه‌ای حمله اسرائیل به مقر یونیفل در جنوب لبنان را محکوم کردند. همچنین لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در تماسی تلفنی با یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل خواستار تضمین امنیت کارکنان سازمان ملل در لبنان شد. از سوی دیگر ۱۰ کشور عضو غیردائم شورای امنیت روز شنبه در بیانیه‌ای تاکید کردند هرگونه حمله عمدی به نیروهای حافظ صلح در لبنان (یونیفل) «نقض جدی قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت» است و خواستار آتش‌بس فوری در خصوص لبنان شدند. 

آنچه در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اقدامات اسرائیل علیه سازمان ملل صرفاً به اینجا و علیه یونیفل خلاصه نمی‌شود، بلکه تل‌آویو حالا با اهانت به دبیرکل سازمان ملل باعث شده تا طیف گسترده‌ای از کشورهای جهان را علیه خود تحریک کند. چندی پیش یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را «عنصر نامطلوب» خطاب کرد و حالا این اهانت باعث شد تا ۱۰۰ کشور عضو سازمان ملل متحد، اسرائیل و موضعی که علیه دبیرکل سازمان ملل متحد اتخاذ شده را محکوم کرده و حمایت خود از گوترش را اعلام کردند. امضاءکنندگان بیانیه تاکید کردند این اقدام و منع ورود گوترش به اراضی اشغالی می‌تواند دستور کار سازمان ملل متحد را دچار اختلال کند. در متن این بیانیه که توسط شیلی، برزیل، کلمبیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا، اندونزی، اسپانیا، گویان و مکزیک به جریان افتاده، آمده است: «در خاورمیانه، این می‌تواند به معنای تأخیر مضاعف در پایان‌دادن به خشونت‌ها و ایجاد مسیری قابل‌اتکا برای حرکت به‌سوی راهکار ۲ دولتی باشد». حال باید منتظر بود و دید که آیا اقدام عملی علیه اسرائیل در خصوص خدشه‌دار کردن اصلی‌ترین رکن جامعه ملل انجام می‌شود یا خیر!