رامین پرتو

پرونده جنگ اوکراین به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و هر چه جلوتر می‌رویم، نقاط تاریک و البته مبهم آن بیش از پیش نمایان می‌شود. در این پرونده سه طیف شکل گرفته که هر کدام بازیگری خاص خود را به صحنه جنگ و سیاست اوکراین برده‌اند. در یک سوی این معادله روسیه به عنوان عامل شروع‌کننده جنگ علیه اوکراین حاضر است که ضلع نخست به حساب می‌آید. آمریکا هم ضلع دوم این پرونده محسوب می‌شود و در نهایت باید اتحادیه اروپا را ضلع سوم آن بدانیم...

این سه ضلعی اگرچه شاکله این نزاع خونین و پرهزینه را تشکیل می‌دهند، اما در این میان بازیگرانی نیز حضور دارند که در حال پیش بردن سیاست‌های همسو با یک ضلع از مثلث جنگ اوکراین هستند؛ به عنوان مثال کره شمالی به صورت تمام قد در کنار روس‌ها ایستاده است و حالا صرفاً به به مسکو تسلیحات صادر نمی‌کند، بلکه کیم یونگ هیون، وزیر دفاع کره جنوبی اخیراً اعلام کرده که سربازان کره شمالی در جنگ اوکراین حضور دارند و در کنار نیروهای ارتش روسیه می‌جنگند. پیشتر رسانه‌های اوکراینی گزارش داده بودند که شش افسر کره شمالی روز سوم اکتبر در حمله موشکی اوکراین به اراضی تحت اشغال روسیه در نزدیکی دونتسک کشته شده‌اند و حالا سئول این گزارش را تایید کرده است. 

در این میان اما یک بازیگر دیگر وجود دارد که در حال بندبازی میان غرب و شرق است و باید او را ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راستگرای مجارستان دانست. او از چندی پیش که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده گرفت، در حال کنشگری سیاسی است تا بتواند پرونده اوکراین را به زعم خود به سرانجام برساند، اما در این راستا بسیاری از داده‌های مذکور نشان از آن دارد که اوربان بیش از آنکه از کانال اتحادیه اروپا این پرونده را پیگیری کند، در حال پیشبرد آن به نفع روسیه است. او طی چندین ماه گذشته با پوتین دیدار و به چین و اوکراین سفر کرد تا بتواند گره از پرونده جنگ اوکراین بگشاید اما داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد او به نوعی در پشت صحنه با مسکو هماهنگ است.

وتوی خطرناک علیه کی‌یف

از زمانی که جنگ اوکراین شروع شد،اوربان به دلیل نزدیکی سیاسی و ایدئولوژیک با پوتین سعی کرد تا مقابل کمک‌های کلان اتحادیه اروپا به اوکراین بایستد و همین موضوع نه تنها اروپایی‌ها را، بلکه اوکراین را با مشکل مواجه و عصبانیت را در آنها نهادینه کرده است. اگرچه مجارستان برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال هرگونه سلاح مرگبار به اوکراین را رد کرده و بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری متمرکز است، اما این کشور  از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بارها به شدت انتقاد و نخست‌وزیر آن، تحریم‌ها و محدودیت‌های مذکور را یک شکست توصیف کرده که صرفاً بحران انرژی را تشدید می‌کند.  بر همین اساس همزمان با اینکه مجارستان کمک‌هایی به ارزش بیش از ۶ میلیارد یورو به اوکراین را مسدود کرده، بلومبرگ گزارش داد که مقامات اتحادیه اروپا در حال بررسی راه‌هایی جهت دور زدن حق وتوی مجارستان هستند. در این راستا دو منبع آگاه به بلومبرگ اعلام کردند سرویس اقدام خارجی به عنوان بازوی دیپلماتیک اتحادیه اروپا در حال بررسی صدور اجازه به کشورهای عضو برای مشارکت داوطلبانه در طرح «تسهیلات صلح اروپا» است و این اقدامی است که به کمک‌های مالی آتی اجازه خواهد داد براساس رضایت شرکت‌کنندگان به جای اجماع همه افراد تخصیص یابد. منابع آگاه مذکور به بلومبرگ گفتند که سفرای اتحادیه اروپا برای بررسی جزئیات این پیشنهاد با یکدیگر دیدار خواهند کرد و این در حالیست که پیشتر هم اخبار مشابهی در رابطه با تلاش برخی اعضای اتحادیه اروپا برای دور زدن مجارستان منتشر شده بود.

در مقابل اوربان هم در حال تزریق یک نوع هراس و شکاف مهندسی شده در اروپا است. او با اشاره به ادامه حمایت اروپا از اوکراین و ارسال تسلیحات و تخصیص بودجه‌های کلان به کی‌یف اعلام کرد که بوروکرات‌های بروکسل در حال نابودی اقتصاد اروپا هستند اما باید دانست اتحادیه اروپا برای رفاه ایجاد شده است، اما حمایت اروپایی‌ها از خانواده‌هایشان و ادامه حیات برای شرکت‌های اروپایی دشوارتر از گذشته شده است. نخست‌وزیر مجارستان تاکید کرد که اروپا به دلیل افزایش جرم و جنایت به دلیل ورود مهاجران غیرقانونی بدتر از ۱۰ سال پیش شده و به گفته او، چشم‌انداز زندگی در اتحادیه اروپا در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده نگران‌کننده است. 

این اقدامات تند و تهدیدکننده اوربان که در ایتالیا و در مقابل خبرنگاران مطرح شده به نوعی نشان از آن دارد که وی می‌خواهد افکار عمومی اروپا را مقابل بروکسل قرار دهد تا با مولفه اقتصاد و معیشت فشارهای خود را به آنها دو برابر کند؛ امری که دقیقاً می‌تواند خواسته پوتین و مسکو تلقی شود!