رامین پرتو

وضعیت تقابل اسرائیل با جریان‌های مقاومت در منطقه حالا بر دو نقطه ثقل مشخص استوار است که نخست غزه و حماس  را در بر می‌گیرد و دوم، شامل لبنان و حزب‌الله می‌شود. در محور اول وضعیت به شدت پیچیده است و حالا به نظر میرسد که اسرائیل در سالگرد جنگ غزه به دنبال آن است تا بتواند یک موج جدید نظامی را به نفع خود به راه بیندازد. بر اساس اعلام منابع فلسطینی، ارتش اسرائیل روز گذشته (دوشنبه) دستورات تخلیه جدیدی را برای شهرک‌ها و مناطقی در شمال نوار غزه صادر کرده است. این دستورات تخلیه مناطقی در شمال نوار غزه شامل شهرهایی از جمله بیت حانون، بیت لاهیا و جبالیا است و نکته اینجاست که ارتش اسرائیل روز شنبه نیز دستورات تخلیه مناطق وسیعی در اردوگاه‌های النصیرات و البریج در مرکز نوار غزه را صادر کرده بود که نشان از اصرار آنها بر ادامه درگیری در این مناطق دارد. 

نتانیاهو دیروز وزرای کابینه‌اش را به یک جلسه توجیهی امنیتی فراخواند و مدعی شد که جنگ را زمانی متوقف خواهیم کرد که تمامی اهدافی که تعیین کردیم، محقق شوند و اطمینان یابیم حملاتی همانند هفت اکتبر هرگز تکرار نخواهند شد، و این به معنای ادامه جنگ خواهد بود

همچنین پهپادهای ارتش اسرائیل با انداختن اطلاعیه‌های هشدار در ۹ منطقه در اردوگاه‌های النصیرات و البریج در مرکز نوار غزه، از ساکنان این مناطق خواستند فورا آنجا را تخلیه کنند. رادیو ارتش اسرائیل هم اعلام کرد هدف از درخواست تخلیه، ممانعت از بازگشت ساکنان شمال نوار غزه و ممانعت از هرگونه حملاتی در سالروز هفتم اکتبر است. از سوی دیگر گردان‌های قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد تانک مرکاوای اسرائیل را با راکت تاندوم در منطقه القصاصیب در مرکز اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه هدف قرار داده است. گردان‌های مذکور نیز اعلام کردند نیروهایشان وارد درگیری‌های شدید با نیروهای اسرائیل در اردوگاه جبالیا شدند. این در حالیست که ارتش اسرائیل مدعی شد که عملیات نظامی جدید لشکر ۱۶۲ در شمال نوار غزه سه هدف داشت که یکی از آنها اعلام شد و ۲ هدف دیگر محرمانه است! 

رون بن یشای، خبرنگار نظامی روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» با اشاره به این اهداف مدعی شده که هدف علنی این حمله کنترل یافتن بر مناطقی همانند جبالیا، بیت‌ حانون و بیت لاهیا بود که حماس سعی دارد نیروهای خود را در آنجا ساماندهی کرده و کنترل نظامی و غیرنظامی خود را گسترش دهد و این در حالیست که یک ماه قبل تعدادی از ژنرال‌های ارتش اسرائیل طرحی را برای نابودی ساکنان باقی‌مانده شمال نوار غزه و اخراج آنها به سمت جنوب و تحمیل محاصره‌ای که نیروهای حماس را وادار به تسلیم کند، تنظیم کردند. گفته شده هنوز حدود ۳۰۰ هزار تن از ساکنان نوار غزه در شمال نوار غزه از گذرگاه نتزاریم تا مناطق بیت حانون، بیت لاهیا و العطاطره حضور دارند و ارتش اسرائیل مدعی است که انتقال ساکنان شمال نوار غزه به جنوب برای این انجام می‌شود که کمک‌های بشردوستانه‌ای که حماس دریافت می‌کند، به دست آنها برسد. رون بن یشای در ادامه نیز مدعی شد که هدف دیگر از این حمله، «پاکسازی منطقه و از بین بردن نیروهای حماس در آنجا است تا نیازی نباشد که ارتش بار دیگر وارد این منطقه شود و همچنین شرایطی ایجاد شود که حماس نتواند توزیع کمک‌های بشردوستانه را به دست بگیرد». به گفت وی، هدف اسرائیل از یورش به شمال غزه «ایجاد زیرساخت و فراهم کردن شرایط منطقه برای تشکیل دولتی است که زمام امور را به دست بگیرد و جایگزین حماس شود و هدف سومی که ارتش اسرائیل در حمله جدید خود به شمال نوار غزه دنبال می‌کند، تحت فشار گذاشتن یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس و وادار کردن او به امضای قرارداد تبادل است». 

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که اوضاع و احوال در شمال غزه به شدت ملتهب است و به احتمال بسیار زیاد طی روزهای آینده باید شاهد درگیری‌های گسترده باشیم. 

شلیک به حیفا 

اما در لبنان اوضاع قدری متفاوت‌تر است و اساساً تقابل با اسرائیل توسط حزب‌الله به سمت و سویی دیگر متمایل شده است. بامداد روز گذشته (دوشنبه) منابع خبری از حمله موشکی حزب‌الله لبنان به شهر حیفا در شمال اسرائیل خبر دادند. این منابع تاکید کردند این برای اولین بار است که شهر حیفا مستقیماً هدف حمله موشکی حزب‌الله قرار می‌گیرد و حملات قبل از این به اهداف نظامی بوده است. شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل تاکید کرد که یکی از موشک‌ها مستقیماً به ساختمانی در حیفا اصابت کرده است و بر اثر آن ۵ نفر زخمی شدند. پلیس اسرائیل نیز تایید کرد که بر اثر اصابت موشک‌های حزب‌الله به حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل، ۱۰ نفر مجروح شدند، در حالی که رسانه‌های عبری گزارش دادند که یک نفر در شهر طبریا بر اثر اصابت ترکش‌های موشک به شدت مجروح شده است. به گفته منابع عبری زبان این حمله خسارات زیادی در پی داشته است و دفاع هوایی اسرائیل هم از رهگیری موشک‌ها ناتوان بوده است. 

حملات حزب‌الله به حیفا برای اولین بار در تاریخ درگیری با اسرائیل، اهداف غیرنظامی را هدف قرار داد که نشان از یک هشدار بسیار مهم به کابینه نتانیاهو دارد و می‌تواند موجی از آوارگان جدید در شمال اسرائیل را به وجود آورد

در این راستا حزب‌الله لبنان اعلام کرده یک پایگاه اسرائیلی را در جنوب حیفا با موشک هدف قرار داده است. جنبش مقاومت اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد «مقاومت اسلامی یک فروند موشک فادی-۱ به پایگاه کرمل در جنوب حیفا شلیک کرد». رسانه‌های عبری به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل تایید کردند که «هیچ موشکی از موشک‌هایی که به سمت حیفا شلیک شده بودند، رهگیری نشدند در حالیکه دقیقا به سمت شهر هدایت شده بودند». رسانه‌های عبری تاکید کردند که بر اثر شلیک موشک‌هایی که از لبنان در نیمه‌های یکشنبه شب و بامداد دوشنبه مستقیماً به شهر حیفا اصابت کردند، ده‌ها خانه و خودرو آسیب دیدند. 

این در حالیست که ارتش اسرائیل (دوشنبه) یک حمله هوایی دیگر را به منطقه برج البراجنه در ضاحیه جنوبی بیروت انجام داد و همچنین به منطقه‌ای در نزدیکی فرودگاه بیروت حمله کردند. در همین راستا درگیری در جنب لبنان همچنان میان حزب‌الله و اسرائیل ادامه دارد. رسانه‌های اسرائیل در این خصوص اعلام کردند که دومین سرباز در جریان نبردهای مرزی با لبنان کشته شد و تعداد کشته شدگان اعلام شده در میان صفوف ارتش از صبح دوشنبه به ۲ نفر افزایش یافت. ارتش اسرائیل پیشتر طی روز گذشته به کشته شدن یکی از نیروهای خود و زخمی شدن شدید ۲ تن دیگر در نبردهای جنوب لبنان اعتراف کرد. این تلفات در حالی است که از ابتدای حملات زمینی اسرائیل، حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌هایی از تلفات نظامیان اسرائیل در نبردهای جنوبی خبر داده و حالا تل‌آویو در حال تایید این موضوع است. 

در این میان دو نکته حائز اهمیت است. نخست اینکه حملات حزب‌الله به حیفا برای اولین بار در تاریخ درگیری با اسرائیل، اهداف غیرنظامی را هدف قرار داد که نشان از یک هشدار بسیار مهم به کابینه نتانیاهو دارد. حزب‌الله به دنبال آن است تا با این حملات به حیفا، وارد شدن مناطق غیر‌نظامی به دایره اهداف نظامی حزب‌الله برای نخستین بار را به رخ بکشد و در محله بعد به کابینه نتانیاهو بفهماند که احتمال تشدید موج آوارگی در شمال اسرائیل و در صورت ادامه حملات به جنوب لبنان وجود دارد که در نهایت شکست تمام تلاش‌ها برای رهگیری موشک‌های حزب‌الله علیه حیفا را به تصویر می‌کشد. 

نکته دوم اظهارات روز گذشته نتانیاهو است. او روز دوشنبه و در اولین سالروز عملیات طوفان الاقصی اعضای کابینه را برای یک جلسه توجیهی امنیتی فراخواند و مدعی شد که «جنگ را زمانی متوقف خواهیم کرد که تمامی اهدافی که تعیین کردیم، محقق شوند و اطمینان یابیم حملاتی همانند هفت اکتبر هرگز تکرار نخواهند شد». وی همچنین گفت که «از هفت اکتبر وارد جنگی برای موجودیت خود شدیم و از وزرا می‌خواهم نام آن از شمشیرهای آهنین به «جنگ رستاخیز» تغییر کند». این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که حالا کابینه اسرائیل در حال آماده شدن برای تشدید درگیری‌ها خواهند بود و حملات افزایش پیدا خواهند کرد.